Barangolások gyalogosan, bakancsban és túrakerékpáron

Bakancsban, két keréken

Bakancsban, két keréken

Útravaló 6: Miért jó a GPS-es mobilok korában még térképet vinni túrára?

Mit tegyünk, ha cserbenhagyott bennünket az elektronika, avagy a papírtérkép és a tájoló mindig segít, ha eltévedtünk!

2021. április 09. - horvabe

cimlap-u06.JPG

Letekintés Várgesztes völgyére a Zsigmond-kő szikláiról. A térképről könnyen azonosíthatóak a környék dombjai, települései.

Ezelőtt két hónappal már írtam egy posztomban a mobiltelefonnal való tájékozódásról, akkor szépen be is bizonyítottam, hogy milyen kicsi, de mégis sokoldalú eszköz a mobiltelefon, hiszen még arra is alkalmas, hogy térerő híján is tájékozódásra használjuk bárhol az erdőben! Most gondolhatjátok, hogy is van az, hogy akkor nyakra-főre dicsértem a mobilokat, most pedig arról szeretnék meggyőzni bárkit is, hogy vinni kellene papírtérképet is a túrára? Sajnos, a dolog egyáltalán nem egyszerű, hiszen mindkét tájékozódási módnak vannak előnyei és természetesen hátrányai is! Véleményem szerint az a legjobb, ha mindkettőt tudjuk használni az erdei tájékozódásban! Tehát ebben a posztomban ezt a témát szeretném egy kicsit körbejárni és bemutatni a térképpel történő tájékozódás alapjait is, ami akkor előnyös, ha cserbenhagy bennünket a technika.

Először is tisztázzuk, hogy a következőkben papírtérképen a széthajtogatós, kiteríthető tájegységi térképeket értem, és nem pedig a spirálkötésű, lapozgatható turistakalauzokat. De persze azokról is ejtek a későbbiekben pár szót!

Előnyök-hátrányok

Talán kezdjük a legtriviálisabb jellemzővel, vagyis hogy a beépített GPS-sel rendelkező mobiltelefonunk szinte bárhol méter pontossággal meg tudja mutatni a helyzetünket a memóriájába feltöltött (offline) turistatérképen! Ebből a szempontból a GPS-es tájékozódás verhetetlen, hiszen még egy rutinos, a térképes tájékozódást gyakran használó túrázó sem tudja bármikor megmutatni egy térképen az erdőben, hogy pontosan hol is tartózkodik! Még én sem! :-)

11_1.JPG

Ha a mobilunkra van telepítve a Locus Map, az a telefon memóriájában lévő turistatérképen bármikor megmutatja a helyzetünket. Lásd a korábbi posztomat

Egy másik fontos jellemző a használhatóság. A mobil csakis addig használható, amíg le nem merül! Nagyon sokan nem is gondolnak erre, de sajnos az erdőben nincsenek lépten-nyomon konnektorok felszerelve a fákra, hogy feltölthessük a lemerült kütyüinket. Márpedig intenzív használattal a mobil akár néhány óra alatt lemerülhet, bár egy jó power bank, vagy tartalék akku segíthet ezen. De a telefon meg is sérülhet a túra közben, patakba ejthetjük, vagy akár egy nagyobb esőben is beázhat. Ebből a szempontban a hagyományos térkép nagy előnyben van a mobillal szemben, hiszen bármikor elővehetjük és használhatjuk. Jegyezzük meg, hogy a gondok mindig akkor kezdődnek, ha a GPS-sel rendelkező eszközeink cserbenhagynak bennünket!

Megjegyzés: Ahogy olahtamas- találóan megjegyezte a kommentjében, a papírtérkép is el tud ázni! Bizony, így igaz, de ez ellen viszont jól megvédi a térképet egy átlátszó irattasak is, ahová azt a megfelelő részére kihajtogatva betesszük! Egy A4 méretű irattasak mindenféle gyűrődések nélkül befér a hátizsákunkba!

A harmadik fontos jellemző az áttekinthetőség. A mobiltelefon néhány collos képernyőjén nagy részletességgel látjuk a helyzetünk közvetlen környékét. Azonban nem lehet egy pillantással áttekinteni rajta egy teljes tájegységet, vagy akár csak a tágabb környezetünket sem, hiszen ahogy kezdünk kizoomolni a kijelzőjén, alaposan lecsökken a térkép részletessége! Sokszor jutunk el egy szép kilátópontra, ahonnan körbetekintve tucatnyi látnivalón is megakad a tekintetünk, például hegyeken, településeken, ezeket pedig egy mobiltelefon kijelzőjén lévő térképen azonosítani szinte lehetetlenség.

p1070716.JPG

A térképrészlet és a mobiltelefon kijelzője ugyanazt az erdőrészt mutatja. Mivel a térkép már jónéhány éves, azóta változtak a turistautak - ezért ne induljunk 4-5 évnél régebbi térképpel túrára! A telón két hónapja frissítettem a térképet.

Figyelembe vehetünk egyéb jellemzőket is, például a méretet - ahol a mobil a nyertes -, esetleg a súlyt - ahol pedig a papírtérkép a nyerő -, de ezek szerintem nem túl fontosak a tájékozódás szempontjából. Azt azonban jó észben tartani, hogy a mobiltelefon kijelzőjét sötétben látjuk jól, vakító napsütésben azonban alig látható még a legnagyobb fényerővel használva is, viszont a térkép a legjobban éppen napvilágnál használható, és sötétben kell megvilágítanunk, hogy lássuk is valamennyire.

A spirálkötésű turistakaluzokat a széthajtogatós térképekkel ellentétben nem túlságosan kedvelem, ennek az egyik oka pedig éppen az, hogy nem tudok rajta áttekinteni egy tágabb vidéket, hiszen egy durván négyzetméternyi kiteríthető térképet több tucatnyi lapra osztottak szét benne, én pedig lapozgathatok előre-hátra, hogy vajon melyik térképdarab kapcsolódik alul-felül ahhoz, amelyet éppen nézegetek? Azonban van egy óriási előnye a kihajtogatós térképpel szemben, ez pedig a szöveges leírások hosszú sora! Túraútvonalakat ajánl részletes útvonalleírásokkal, amelyek alapján még a túránkon is elnavigálhatunk, a lapjain bemutatott tájegység legszebb látnivalóiról is közöl hosszabb-rövidebb leírásokat.

Tájékozódás a papírtérképekkel

A legfontosabb dolog, amit a fejezet elején meg kell említenem, hogy ha valaki papíralapú térképet szeretne használni a túráján, az feltétlenül vegyen egy egyszerű laptájolót (turista iránytűt) is! Könnyű, strapabíró darabok a laptájolók, csupán pár ezer forintba kerülnek, és sok évig működhetnek hiba nélkül. Szóval, szerezzünk be egy ilyet mindenképpen! A laptájoló mindig meg tudja mutatni az északi irányt, ez alapján tudjuk, merre vannak az égtájak. De egyáltalán nem csak erre használhatóak!

p1070767.JPG

Egyszerű laptájoló. Ez tényleg az alapkivitel. A rajta lévő pánttal a nyakunkba tudjuk akasztani, így nem kell mindig elővennünk a zsebünkből, ha szükség van rá.

Ahogy már említettem a papírtérképekkel kapcsolatban, a legnagyobb gond velük az, hogy nem mutatják meg direkt módon, mondjuk egy kis kereszttel, vagy karikával, hogy hol is vagyunk pontosan a térképen! Ezt megteszi a mobiltelefonunk, ott tehát ez nem probléma, a papírtérkép esetén azonban az eszünket is használni kell!

Tehát hogyan tudjuk megállapítani a tájolónkkal a helyzetünket a térképen? Vannak erre fondorlatos módszerek is, előre-, oldal- és hátrametszésnek nevezik ezeket szakzsargonban a gyakorlott térkép- és tájolóhasználó turisták. Azonban ezektől most tekintsünk el, ugyanis csupán nyílt terepen használhatóak, meg térképre való rajzolást is igényelnek, ezért használjuk csak a józan eszünket!

Fontos dolog, hogy a turistatérképek a jelzett turistautakat mindig kiemelve ábrázolják, általában piros vonalként. A turistaút jelzése vagy kis ikonként, vagy betű és jel kombinációjaként van feltüntetve a vonalon, vagy a vonal mellett. A turistajelzések és a hozzájuk tartozó betűjelek megtanulása nem nehéz, például a Wikipédián is megtalálhatóak magyarázatokkal. Mivel a jelzett utakon túrázunk, tehát a valóságos utunkat a térképen ábrázolt megfelelő jelzésű csíkon kell követnünk.

Mindig figyelmesen járjunk a túrán, vagyis ne csak a turistajelzéseket keressük a fákon, egyéb tereptárgyakon, de figyeljük a turistaút mentén feltűnő dolgokat is! Sokat közülük a térkép is ábrázol, ilyenek például a vadászházak, vadetetők, sziklák, források, erdei pihenők, keresztek, távvezetékek, de jellemző pontok a turistautak és egyéb utak kereszteződési is. Ha elolvassuk a térképünk jelmagyarázatát, meg fogunk lepődni, mennyi mindent jelöl a térképünk! Tehát ha a túrán elérünk egy ilyen pontot, azt érdemes a térképen is azonosítani, és akkor pontosan tudni fogjuk, hogy abban a pillanatban éppen hol tartózkodunk!

Egy-egy ilyen pont elérésekor érdemes az óránkra pillantani és megjegyezni az időt. Egy átlagos túrázó egy óra alatt nagyjából három és fél, négy kilométert tud megtenni, tehát ha bármikor kíváncsiak vagyunk arra, hogy hol is lehetünk, akkor érdemes újra az óránkra pillantani és gyorsan kiszámolni, mennyi ideje hagyhattuk el az utolsó jelölt pontot. Ahány negyedóra eltelt azóta, nagyjából annyi kilométert haladhattunk a turistaúton. A térkép négyzethálója alapján (amelynek az osztása általában egy kilométer, de ezt mindig ellenőrizzük a térképen, mert lehet más is) már megbecsülhetjük a helyzetünket pár száz méteres pontossággal!

p1070771.JPG

Betájolt térkép

Mi történik akkor, ha megérkezünk egy kilátópontra és kíváncsiak vagyunk a körülöttünk lévő helyek neveire? Ilyenkor is elővesszük a térképünket, de már a tájolónkat is. Kinyitjuk a térképet és a korábban leírtak szerint megkeressük rajta a helyzetünket. Most tegyük rá a tájolónkat a térképre és addig forogjunk a térképpel és a tájolóval együtt (vagy forgassuk a térképet és a tájolót együtt), míg a tájoló forgó mágnestűje párhuzamosan nem áll a térképünk négyzethálójával és a piros vége a térkép olvashatóságát tekintve annak a teteje felé mutat. Ekkor van pontosan betájolva a térképünk, tehát pont abban az irányban helyezkednek el a tárgyak körülöttünk, ahogyan azt a térkép is jelzi a kilátópontunk körül. Most már könnyű bármit azonosítani a térkép alapján a valóságban!

Mit tegyünk, ha elvesztettük a turistajelzést?

A turisták Ariadné fonalai a jelzett turistautak, komoly ok nélkül soha ne hagyjuk el azokat! Addig nincs is gond, amíg látjuk a fákon, egyéb tereptárgyakon a felfestett jelzéseket. De mi van akkor, ha azt vesszük észre, hogy már egy ideje elmaradtak mellőlünk? Ha van GPS-es mobilunk, egyszerű dolgunk van. Ránézünk a kijelzőjére, és ha a helyzetünket jelző kereszt (vagy karika) rajta van a turistaúton, nyugodtan továbbmehetünk és szidhatjuk a jelzésfestőket, hogy rossz munkát végeztek. Ha nem vagyunk a jelzett turistaúton, akkor is látjuk, hogy merre, és milyen messzire van. De mi van, ha csak térképünk van?

Álljunk meg és figyelmesen nézzünk körül! Ha nem látunk jelzést magunk előtt az úton, forduljunk meg és nézzünk vissza a megtett utunkra. Ha ebben az irányban látunk jelzéseket, és nem hagytunk el éppen egy elágazást, ahol a jelzések más irányba térhettek, akkor nyugodtan folytathatjuk az utunkat. A baj akkor van, ha visszatekintve sem látunk jelzéseket! Ilyenkor mit tehetünk?

p1070741.JPG

Turistajelzések egy erdei útkereszteződésben. A kék kereszt jelzés szemből érkezik és jobbra tér, a zöld kereszt jelzés pedig itt ér véget.

Figyelmesen menjünk tovább még száz-kétszáz lépést az úton, hátha csak ritka a jelzések felfestése. Ha nem találtunk egyet sem, akkor viszont forduljunk vissza, mert valahol letértünk a jelzett turistaútról! Az esetek döntő többségében az a helyzet, hogy egy útelágazásban a jelzések másik irányba tértek, mi pedig figyelmetlenül egyenesen továbbmentünk.

Jó tanács, hogy minden erdei kereszteződésben, útelágazásban alaposan nézzünk körül, merre haladnak tovább a jelzéseink, hogy aztán később ne legyen vele gondunk! Manapság már bevett szokás, hogy elágazásokban, útkereszteződésekben, ahol irányt vált a turistaút, ott nyilazott jelzéseket festenek fel, hogy a turisták tudják, merre kell folytatni az útjukat!

Ennek ellenére sokszor figyelmetlenek vagyunk, és nem vesszük észre az irányváltást és csak arra figyelünk fel, hogy már nem látjuk a jelzéseket. Ilyen esetekben mindig forduljunk vissza! Szerintem az a legrosszabb, ha ilyenkor az eltévedésünk tudatában mégis továbbindulunk, hogy „majd csak kilyukadunk valahol”!

p1070718.JPG

A térképrészlet közepén lévő kék sáv - zöld sáv jelzések elágazása a valóságban. A jó térképolvasáshoz kicsit tudnunk kell elvonatkoztatni a valóságtól.

Tehát figyelmesen, a jelzéseket keresve induljunk el visszafelé az úton és ballagjunk el az utolsóként elhagyott elágazásig. Amikor visszaérünk oda, az esetek nagy többségében észrevesszük, hogy a jelzések másfelé fordultak, tehát nincs más dolgunk, mint hogy továbbra is kövessük azokat! Baj akkor van, ha itt sem vesszük észre sem azokat, sem más jelzéseket, melyek alapján a térképen azonosíthatnánk a helyzetünket! Tehát menjünk vissza még egy útelágazásnyit, de az már ritkaság, ha ilyen sokáig nem vesszük észre, hogy letértünk a jelzett útról. Akkor tévedtünk el igazán, ha ott sem veszünk észre semmilyen turistajelzést!

Mit tegyünk tehát, ha eltévedtünk?

Szóval visszajöttünk két útelágazásnyit, és mégsem találkozunk az elvesztett turistaúttal. Először is vegyünk pár mély levegőt és nyugodjunk meg! A pánik mindig rossz tanácsadó! Vegyük elő a térképünket és nézzük meg, vajon merre lehetünk? Gondolkodjunk, mi volt az utolsó, a térképen is szereplő jellegzetes pont és mikor hagytuk el. Számoljuk bele az időbe a visszafelé megtett utunkat is. Ez alapján megbecsülhetjük a térképen a helyzetünket. Nézzük meg milyen irányban és milyen távolságban van tőlünk a térkép szerint a legközelebbi település, jelzett turistaút, országút. Miután kiválasztottuk a célt, tájoljuk be a térképünket és induljunk el az útelágazásból az abba az irányba induló úton! Ha több lehetőségünk is van, válasszuk mindenképpen a kijártabb utat!

dscf9256.JPG

Térkép betájolása egy túrán

Ahogy haladunk, az útelágazásokban ragaszkodjunk az addig tartott irányhoz, közben figyeljünk, feltűnik-e az utunk mellett valamilyen, a térképen is látható pont, vagy keresztező turistaút! Ha igen, akkor pontosan meghatározhatjuk a helyzetünket és dönthetünk, hogyan tovább! Sok esetben már olyan messzire kerültünk ilyenkor az eredeti utunktól, hogy nem érdemes oda már visszatérnünk, hiszen alkony előtt már nem érhetnénk el a korábbi úticélunkat. Ilyenkor tudni kell elengedni a dolgokat és kiválasztani a legközelebbi, vagy legésszerűbb célt, ahonnan könnyen hazajuthatunk.

Ha nem találunk semmilyen, a térképen azonosítható pontot, folytassuk következetesen az utunkat! Ne feledjük, az erdei utak is, mint minden egyéb út, vezetnek valahonnan valahová. Magyarországon nincs olyan turisták által is sűrűn járt tájegység, ahol egy órán belül nem tudnánk elérni következetes haladással egyetlen jól azonosítható pontot, jelzett turistautat, aszfaltutat, lakott helyet sem! Egy a fontos: ne tévelyegjünk az erdőben és próbáljunk meg higgadtak maradni! Ahogy már fentebb írtam, pánikban ritkán cselekszünk helyesen!

Tehát az a tanácsom, térkép és tájoló mindenképpen jó, ha van nálunk! Lehetőleg a térképünk ne legyen 4-5 évnél idősebb, ugyanis a jelzett turistautak nyomvonala gyakran változik, újak születnek, régiek pedig megszűnnek. Mármennyire is megbízunk a mobiltelefonunkban, turista GPS-ünkben, ha meghibásodnak, nem számíthatunk másra, csakis arra, ami még nálunk van!

És még valami: csakis akkor kérjünk segítséget telefonon, ha már teljesen reménytelennek ítéljük a helyzetünket. Ilyenkor viszont bizalommal hívjuk a 112-t!

Ha tetszett a poszt, látogasd meg a blog facebook oldalát is!

A bejegyzés trackback címe:

https://bakancsban-ket-kereken.blog.hu/api/trackback/id/tr7516495788

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2021.04.09. 17:56:35

A térkép betájolása segíthet, de a legjobb, ha az ember megtanulja a térképet fejben forgatni.
A sok forgatásának nem csak a térkép szédül el, de az ember is totál elvesztheti a tájékozódását.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.04.09. 19:41:01

Végső soron minden gyakorlott túrázó ezt teszi. A címképen a lányom is fejben forgatja a térképet, de neki van már némi rutinja. Viszont egy sziklaperemen ül, ahonnan belátható Várgesztes teljes völgye. De egy kezdő az erdő közepén inkább tájolja be a térképét, mielőtt elindul egy útelágazásban a legjobbnak tűnő irányba!

olahtamas- 2021.04.09. 21:09:04

A GPS lemerülhet, a papírtérkép meg elázhat, elszakadhat.
Ha ha megérkezünk egy kilátópontra, akkor elővehetünk egy peak finder programot, és azzal is azonosíthatjuk a környező hegycsúcsokat.
És ha meghibásodik a GPS akkor elővehetünk egy másik tartalékot is :)

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.04.10. 04:47:58

@olahtamas-: A lehetőségek száma végtelen. Hogy is mondta régen Eötvös Gábor zenebohóc: Van másíííík! :-D
De a papírtérképek elázása ellen jó egy közönséges, átlátszó irattasak is, ahová a térképet a megfelelő részén kinyitva betesszük! !

Fredddy 2021.04.10. 13:06:26

Bár Magyarországra talán kicsit overkill, de magashegységben azt szokták tanácsolni, hogyha eltéved az ember, akkor mindig lefelé menjen. Út, település, stb az mindig a völgyben van. A sűrűn lakott Magyarországon még az segíthet, ha egyszerűen megáll az ember és teljes csöndben hallgatózik. Az utak, pláne a vasutak hangja kilométerekre elhallatszik.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.04.10. 15:49:51

@Fredddy: Igen, Magyarország elsősorban kultúrtáj, szinte csak szigetek benne az erdők, középhegységek! Nincs olyan ősvadon, ahol órákig el lehetne járkálni anélkül, hogy emberi tevékenység nyomaival találkoznánk. Ráadásul most a járvány miatt nagyon fellendült az erdők látogatottsága is.

Drag 2021.04.10. 18:21:30

Párom nem tudja jól használni a papírtérképet, de a mobilosat igen.
Nekem a mobilos nem jön be, a papírtérkép, tájoló viszont igen.

Így kiegészítjük egymást :)

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.04.10. 19:34:21

@Drag: Jin és jang, avagy az ellentétek vonzzák egymást! Jó példa vagyunk erre én és a feleségem is. Ő nem ért sem a mobilos, sem a térképes tájékozódáshoz, én viszont konyítok egy kicsit mindkettőhöz! Így tehát mi is kiegészítjük egymást. :-D

Aureliano Buendía 2021.04.11. 23:43:34

én egy ideig hordtam magammal papírtérképet is - miután rászoktam a HuMap és Locus alkalmazásokra -, majd inkább csak az OSM oldalán kiszerkesztett útvonal térképét nyomtattam ki (éljenek a fák).
Aztán leszoktam erről, egyrészt memorizálom a jelzéseket, ha nem épp a kéken megyünk, másrészt bízom a telefonomba, mindig csurig töltve viszem el. Esőben tényleg nem ideális, de csak egyszer volt gond ezzel, de akkor is azért, mert már sötétben mentünk az erdőben.

Más: még mindig megdöbbentő a számomra, hogy mennyi ember megy el mindenféle tájékozódási eszköz nélkül túrázni. Se térkép, se telefonos térkép. És rendszeresen kérdezik, merre visz ez vagy az az út, hova lukadnak ki, jobb esetben hogy jutnak el ide vagy oda. És ilyenkor gondolatban széttárom a kezem. Ők vajon mire gondoltak, mi volt a terv, mikor elindultak? És nem a Normafánál. Utoljára valahol a Börzsönyben a Nagy-Koppány alatt.
A nagyobbik csemetémet (5 és fél idén) tavaly óta tanítgatom a jelzésekre, mi a kereszt, mi a négyzet, mi a háromszög, vagy a sáv. Néha ő vezeti a túrát, és mutatja, merre kell menni egy-egy elágazásnál :)

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.04.12. 05:04:13

@Aureliano Buendía: Sajnos, én is szinte minden túrámon találkozom olyanokkal, akik információt kérnek tőlem. Pont emiatt indítottam a blogon az Útravaló posztokat, ahol tanácsokat szeretnék adni a kirándulóknak.

Amikor a fiammal jártam a kéktúrát (akkor a srác 12-14 éves volt), az volt a játékunk, hogy ki lát több jelzést, illetve ki látja meg korábban őket. Egy ideig számoltuk, pl. 34:32 a javamra, később már csak annyit mondtunk: +2, vagy -3 a különbség. :-) Mondjuk, 2003-2006 között még nem volt ilyen jelzésdömping, akkor még eléggé gyér volt a felfestés.

Aureliano Buendía 2021.04.12. 09:51:03

@horvabe: az a baj, hogy nem olvasnak. Néha kérdezik, mikor nézem a térképet a telón, hogy ez milyen alkalmazás, de nem hiszek benne, hogy bármelyik is ihletet merítene. De őszintén meg szoktam lepődni még mindig:)

Jó ez a számolgatós is, lehet, kipróbáljuk majd.

Juteszembe, nagyon jó a honlapod, onnan jött az ihlet és az infó, hogyan gyűjtsem be a szakaszjelvényeket:) A gyerkőcnek is akarok, most, hogy látta az enyémeket, és mondtam neki, hogy ő is tudna szerezni, szeretne ő is saját jelvényt:)

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.04.12. 13:11:48

@Aureliano Buendía:
Én általában megmutatom, hogy ők is lássák a telót és elmondom hogy milyen térkép és milyen app kell a használatához. Ha valaki ennyiből sem ért, azt csak sajnálni tudom. Illetve még csak nem is sajnálom. Az magára vessen. És hogy olvasnak-e? Ezt a posztot már több mint 800-an nyitották meg. Én látom azt, hogy az itt töltött átlagos idő kb. 2 perc. Mivel a poszt figyelmes átolvasása kb. 10 perc, így nagyjából a látogatók ötöde olvasta azt végig. Tehát kb. 160 ember. Ugyanez a legelső, mobilos tájékozódási oktató poszt esetén a több mint 6000 megnyitás esetén kb. 1500 fő volt. Én ezt már sikernek nevezném. Ugyanis ezek az olvasók valószínű, hogy telepítették a Locust és valamilyen offline térképet!

Köszi, hogy tetszik a honlap. Lassan már 17 év munkája van benne! El nem hiszed, milyen jelzéskereső derbiket rendeztünk a sráccal a túrákon! Ez frankón lekötötte, így nem unatkozott a számára "unalmas" erdei szakaszokon! Először hagytam nyerni, aztán már némi gyakorlattal a jobb szeme miatt már mindig megvert! Ez még sikerélmény is volt a számára! Emiatt aztán nagyon ritkán tévedtünk el.

Aureliano Buendía 2021.04.12. 14:34:07

@horvabe: óóó, én is mindig mutogatom (néha tisztes távolból a víruspara miatt) az alkalmazást. Tavaly még a HuMap-et népszerűsítettem, idén a Locus-t is szoktam. Azt tudom, hogy tavaly nagyon sokszor kellett, az volt az első időszak, mikor a Margitszigetről/Normafától kiszorulók kirajzottat először. Ha csak egy letöltötte közülük bármelyiket, már nem éltem hiába :D
De félelmetes belegondolni, hogy mi a tervük?:)

Igen, 2 éve kékezem kb. a face OKT csoportban futottam bele még az elején, az OKT részt forgattam párszor, le a kalappal amúgy!
Nálunk először a jelzések felismerése (jelentése) volt a téma, aztán elmondtam neki, merre megyünk, hol, milyen jelzésre térünk le, és élvezi, hogy ő a túravezető.
A sarat és az emelkedőket is bírják, félelmetes, milyen kitartásuk van, a kisebbik 3,5 és lány, és a múltkori 17 km-t hiszti nélkül megcsinálta:) Őt inkább az állatokkal lehet motiválni, meg az ebéddel:D

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.04.12. 17:29:52

Felnőtt számára félelmetes, mire képesek a gyerekek, ha motiválva vannak! Ha pedig nincs motivációjuk, akkor meg kínszenvedés velük minden. :-)

Egyébként tényleg hihetetlen, mennyien mennek ki a járvány óta az erdőbe! Szinte embertömegek mozognak mindenhol és fogalmam sincs, mi lesz velük, amikor befejeződik majd ez a járványőrület!

Aureliano Buendía 2021.04.12. 20:59:44

@horvabe: tavaly főleg a barlangok voltak a menők, meg, hogy lehet benne fejlámpázni, be is jártunk négyet a környéken. Aztán a kilátás is egyre jobban megfogja őket, idén pedig sokszor ők nyaggatnak, hogy mikor túrázunk már?
A jól adagolt pihenők és érkezések sokat tudnak segíteni, arra jöttem rá.

Tavaly márciusban, mikor elkezdtük a kisebbikkel is, még csak néhány elszánt túrázó mozgott rajtunk kívül, még ugyebár nehezen ment a maradjotthon értelmezése. Nekem akkor a Lajosforrás volt a mérvadó, 3x indítottunk onnan túrát, és érezhetően minden alkalommal egyre többen voltak ott már reggel is, nemhogy délután.
No, meg azok a tuhák és cipők, amikben elindulnak... Nem tudom néha, hogy sírjak, vagy nevessek.
Ugyanez a kéktúra, kismillióan kezdték el.

Hogy mi lesz velük? Egy részük szerintem meggyökeresedik, de a zöme, ha azt látja, hogy vége a sokadik hullámnak, visszatér a Margitszigetre.
A kékezők nagy része is le fog morzsolódni.

gigabursch 2021.04.12. 21:24:01

@Aureliano Buendía:
Én meg a magyam környékén azt látom, hogy a legunalmasabb szakaszok egyikén (Tapolca-Lesence vonalon) _IS(!)_ elképesztő tömeg vonul.
Az idősebbek azért mert marhára ráérnek, fiatalabbak meg azért, mert megy a kihívás...
Optimista vagyok.

Ruházat:
Napi szakmámból fakadóan volt olyan helyzet, hogy a családdal közöltem, hogy csak olyan helyre, ami szandál-rövidgatya (kisvasút, patak, barlang, => Szalajka...), elég volt egész évben a bakancs meg a nagy nadrág...

Aureliano Buendía 2021.04.12. 22:21:56

@gigabursch: a kék speciálisabb, az indexes videó megmozgatta a tömegeket, amit megfejelt a vírus.
A kirajzás viszont nem egyből kezdődött tavaly, de sokat segített a Margitsziget lezárása. Márciusban még elég jól el lehetett túrázni Pest közelében, de április közepén, májusban már egyre távolodtunk Bp. vonzáskörzetéből, most meg ott tartok, hogy a Börzsönyben (Márianosztra, Kemence), vagy Somoskő környékén keresek olyan 10 km feletti körtúrákat, ahol ki tudom szellőztetni a kölköket.

Ruházat: januárban csináltunk egy Dobogókő-Prédikálószék-Vadálló-kövek-Rám -szakadék-Dobogókő kört. Reggel szerencsére korán indultunk, így csak du. futottunk bele a tömegbe, de az akkor hömpölygött. Szó szerint. A Rezső-kilátó és Dobogókő közt vágni lehetett volna a tömeget, mint a nádat. És roppant jót mosolyogtunk, mert tisztán látszott, hogy ki az, aki csak felautózott odáig, hogy dobjon egy szelfit. Na ezek utcai cipőben küzdöttek a keményre letaposott, sima és csúszós, jéggé fagyott havon. :DDD

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.04.13. 05:53:22

Amit a látogatottságról írtam tegnap, azt visszavonom! A látogatottságot ugyanis mi generáljuk, hogy folyton újratöltjük az oldalt! Nélkületek a kutya se lenne kíváncsi a blogra!

A rengeteg túrázós emberről meg annyit mondanék, hogy szerintem most közelítjük meg a szlovák és osztrák turisták mennyiségét! Hogy ez jó-e, vagy sem, nem tudom, de arra gondolok, hogy nem baj, ha egészségesebben élnek idehaza az emberek, mint azt korábban tették. Lassan - lehet, hogy egy emberöltő is kell majd hozzá - de ki fog alakulni nálunk is az erdei etikett, hogyan kell viselkednünk az erdőben.

Nem szeretem a reklámot, de elindítottam a blog fészbuk oldalát is, épp most reggel tettem fel oda egy linket egy "szomszéd" blogra, ahol eléggé jól összefoglalták az erdei etikettet! Az FB oldalra mutató link itt van fenn az oldalon jobbra.

olahtamas- 2021.04.13. 14:17:51

Mi is keresgéljük már a kevésbé felkapott helyeket.
A múlt szombaton a Hajta túrát jártuk körbe:
www.hajtapartja.hu/tanosvenyek

Vasárnap egy kis PMP volt a Hubertusz kápolnánál,
a Pótharaszti erdőben Farkasordítói-réten keresztüli sárga visszakötéssel.
Érdekes, a piroson 2 pihenőhelyből mindkettő teljesen üres,
míg a sárga jelzésen található 2 pihenőhely mindegyike telt házas volt.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.04.13. 16:29:27

@olahtamas-: Hát ez tényleg nem egy felkapott környék! Mi szombaton valószínűleg a Naszály környékére megyünk.

Aureliano Buendía 2021.04.13. 17:14:19

@horvabe: szerintem most még a tömegesedésnél tartunk, annak minden előnyével és hátrányával.
Régebben, mikor még kevesebben jártuk az erdőt, nem volt kérdés, hogy a szembejövők köszönnek egymásnak, erre tanítom a csemetéket is. Viszont azt látom, hogy egyre ritkább az, mikor kb. egyszerre köszönünk, a legtöbben csak meglepve reagálnak. Vagy még azt sem.
Majd, ha elmúlik a tömegesedés, és csak a kitartóak maradnak meg, akkor jöhet megint egy aranykor talán.

@olahtamas-: igen, egyre távolabb kell menni a kevesebb emberért. Még Márianosztra körül is többen voltak, mint számítottam, de ott még a megfelelő mennyiségben.

Ez volt a túránk:
turistautak.openstreetmap.hu/mentettutv-16171298669j6x

Ami meglepett, hogy nem a Szent Orbánnál volt igazán tömeg.

@horvabe: a Naszály is jó, imádták a gyerekek, mert volt benne barlang is :)
turistautak.openstreetmap.hu/mentettutv-1588696353sy6u

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.04.13. 19:11:24

@Aureliano Buendía: Ahhoz képes, hogy ovisok a gyerkőcök, szépet mentek!

A köszönés tényleg furcsa dolog, nagyon sokáig előre köszöntem szinte mindenkinek, aztán így 60+-osan már úgy gondolom, csak a nálam idősebbeknek, esetleg nagyobb társaságoknak köszönök előre. Úgy gondolom, a köszönés "falusias" szokását most, a tömegesedésnél felváltja a városias mód az erdőben, hogy márpedig ismeretleneknek nem köszönnek. Mondjuk ez amiatt is van, mert különben egy forgalmasabb helyen már imamalomként lehetne hajtogatni a köszönést! Egyébként pont emiatt veszett ki ez a szokás a városokban!

Aureliano Buendía 2021.04.13. 19:43:43

@horvabe: igen, nagyokat mennek. Ez talán onnan indult, hogy szinte minden hétvégén sétálunk a környéken velük egy nagyot, van itt erdő, patakpart, minden jó, ehhez szoktak hozzá.
Tavaly meg bezárt az ovi, kellett valami lemozgató, így jött, hogy már az első hétvégén mentünk velük egy nagyot itt:
turistautak.openstreetmap.hu/mentettutv-1590920913gw79
A nagyobbikkal is itt kezdtük el a tórázást, akkor a kicsi még a hátamon jött, most a saját lábán. És tetszett neki. Az volt a terv, hogy oda-vissza megyünk a völgyben, de a kicsi is annyira bírta, hogy felmentünk a kilátóhoz, és onnan adta magát az út többi része. Aztán egyre emeltük a tétet. Ha megnézed a theseus- kezdetű nem OKT túrákat mind velük tettem meg, vagy tesszük meg a jövőben.
A nagyobbikról tudtam, hogy bírni fogja, ő 2 éve a Szádelői-szurdokban le lett tesztelve:)
Tényleg hihetetlen kitartóak, és ha jó dolgokat rakok a túrába, akkor kb. végig élvezik. Plusz idejében kell enniük:)

Én 40+ vagyok, és anno a '90-es években kezdtem el túrázni, akkor azt tanultam meg, és azt adom tovább, hogy az erdőben minden kiránduló/turista ismerőse egymásnak, mert egy nagy közösség részese, és ezért köszönünk, ha találkozunk.
Igen, a tömegesedéssel ez kezd kiveszni, de azt látni, ha távolabb kerülsz a tömeges helyektől, egyre többen köszönnek vissza, vagy előre. Az, hogy a nálam idősebbnek, nőnek előre köszönök, az nem kérdés:)
Van olyan, hogy nagyobb csoport jön szembe, akkor egy-egy sziasztokkal az egész csoport letudva:D

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.04.14. 05:19:19

Szép helyen laktok, így tényleg könnyű volt a gyerekeket bevezetni a túrázásba. Nálunk itt a városban kicsit más a helyzet, de persze én is a családban szoktam bele az erdőjárásba. Apám túravezető volt még a 60-as években, sokat mászkáltunk a Pilisben és a Budai hegyekben. Akkor még teljesen más volt minden, nem volt ilyen infrastruktúra, viszont rengeteg turistaház is üzemelt. Aztán sok év kihagyás után 2003-ban kezdtem újra a túrázást.

A zsúfolt helyeket én is kerülöm, még a télen jártam fenn a Dobogókőn, akkor azt mondtam magamban, hogy ilyen tömegnyomorba többször nem megyek. Annyian voltak a hegytetőn, hogy a dobogókői úton dugó alakult ki, több száz autó várakozott, hogy bejusson a településre! Hihetetlen volt!

Aureliano Buendía 2021.04.14. 21:56:59

@horvabe: pedig ez is város, sőt, Budapest :) De annak a majdnem széle, és van hova kimenni.
Nálam csak akkor volt nagy kihagyás a túrában, mikor érkezett a nagyobbik csemete, az utolsó túrán volt kb 3-4 hónapos magzat, lehet, hogy ott ívódott bele a túra szeretete. Ma is kérdezte, hogy mikor túrázunk megint.
Ami érdekes, a családom nem volt túrázós, max Margitsziget, de a hegyenvölgyön kimaradt. Már a kétezres években a tesóm jött velem, az éjszakai túrákat nagyon élvezte ő is. Még ültünk a Kevélynyergi th romjainak lépcsőjén valamikor az elbontás előtt.

Januárban Dobogókő tragédia volt. Bár szerintem kb. minden hétvégén az.

És elnézést kérek, hogy szétoffolom itt a témát (már megint).

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.04.15. 05:02:58

@Aureliano Buendía: Dehogy offolsz szét itt mindent! Sőt, örülök, hogy összejöttünk itt egy páran a kommentszekcióban! Szerintem a blogolás pont arról szól, hogy az olvasók megbeszélik, megvitatják a posztban leírtakat, vagy az azzal kapcsolatos dolgokat! A blogolás kommentelés nélkül olyan, mint a vajaskenyér vaj nélkül!

Nem tudom, honnan volt olyan becsípődésem, hogy valahol a Börzsöny környékén laksz! Egyébként én is Budapest szélén lakom, Dél-Budán, fenn a dombon. A városhatár kb. fél óra sétányira van tőlünk, aztán kezdődik a Kamaraerdő! Errefelé kicsi a város, könnyű elérni a szélét!

Nálam sokkal nagyobb volt a kihagyás a gyerekkori és a felnőttkori túrázás között, több mint 30 év! Gyakorlatilag újra fel kellett fedeznem!

Aureliano Buendía 2021.04.15. 22:31:53

@horvabe: na, akkor megnyugodtam, nem akartam elvinni a beszélgetés sodorvonalát.

Én pont az átellenes oldalon lakom, Észak-Pesten. Hétvégente 3-4 km-es séták simán beleérnek a gyerekekkel. Én magam is úgy nőttem fel, hogy rengeteget sétáltam. Aztán fiatalkoromban bekerültem egy elég jó társaságba, ahol sok volt a közös program, foci, bringázás, túrázás.
Szerencsére a nejem, és a sógórnőmék is szeretnek túrázni. Nekünk csak a gyerekek érkezése körül volt pauza, de azért, mikor elkezdtem a kéket, annak kicsit más volt az íze.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.04.16. 13:51:51

@Aureliano Buendía: Igen, a kéknek tényleg más az íze! Már az kicsit más, hogy tudod, hogy körbejárja az országot, míg más jelzések hosszabb-rövidebb táv után véget érnek. Meg az is mássá teszi, hogy itt valamit kaphatsz (egy jelvényt, egy oklevelet) az élmények mellett, miután végigjártad! A kék az számomra "A" túra, még akkor is, ha most a háromszori végigjárása után kicsit már herótom van tőle. De ettől függetlenül mindig örülök, ha a más túrák kapcsán pár kilométert megtehetek rajta.

Aureliano Buendía 2021.04.16. 18:26:02

@horvabe: a kék komolyabb felkészülést igényel. Az OKT13 volt az első szakasz nagyon élveztem, de a máriaremetei kolbászolásnál elfogytam. Viszont 3 hónap múlva a Nagymaros-Nógrád megvolt egy nap alatt és rettentően élveztem, főleg, hogy ott egyedül voltam.
Aztán elfogytak a BP kornyéki egynapos szakaszok, és én nyertem meg a mátrai 3 nap megszervezését, ami rajtam is maradt. És szerintem ott van egy határvonal, hogy valakinek mennyire megy a szervezés. Kiszámítani, mennyi legyen egy napi táv. Hogy jutunk oda, hol szállunk meg, adott esetben hol szerzünk meleg ételt.
Szerencsére olyan a habitusom, hogy imádok szervezkedni, imádom a menetrendeket, térképeket; a munkám miatt kell beszélnem néha ügyfelekkel, így a kommunikáció is megy, ezért nincs ezzel gondom. De azt látom pl, az OKT face csoportban, hogy sokan nagyon gyámoltalanok, pedig nem egy holdraszállás megszervezni egy néhány napos túrát.
Amivel barátkozom, az az, hogy megint sátorban aludjak, nem szálláson. Fiatalkoromban ez nem volt gond, sőt élveztem is, de az utolsó sátrazás már nagyon nem esett jól a testemnek, bár ennek kb 12 éve.

Az jutott még eszembe a térképekről, hogy néha csak spontán nézegetem (nézegettem) őket. És sokáig elvoltam a '90-es, kétezres ével környékén beszerzettekkel, a legtöbb még 4-5 éve is megállta valamennyire a helyét. Érdekes, hogy akkor minden jelzés és út piros betűvel és jellel volt jelölve (K, S+, Z▲, stb), a mostaniak már magukkal a jelzésképekkel csilivilin.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.04.17. 05:01:57

@Aureliano Buendía: Az OKT13-ban az a kiábrándító, hogy a Hűvösvölgyi végén sok az aszfalt! Egy egész napos túra végén az erősen megviseli az embert! Látnivaló sem nagyon van arrafelé a templomon kívül! A börzsönyi szakasz hosszúnak tűnik, de kevés az aszfalt és érdekes! Én is végigmentem párszor rajta egyben, de az utóbbi tíz évben már nem próbáltam.

A szervezés sokak számára nehéz dió. Pláne, ha ilyet még nem nagyon végzett korábban. De megtanulható. Persze célszerű egynapos, kisebb túrákkal kezdeni, aztán szépen lassan haladni a többnaposak felé. De rögtön, elsőre belevágni egy többnapos, sok utazásos túra megszervezésébe tényleg ijesztő lehet bárki számára! A sátorozás szerintem nagyon jó dolog! Én még most, hatvan felett is űzöm, alapvetően nagyon megkönnyíti a túraszervezést, pusztán csak azért, hogy nem kell szállásokkal foglalkozni. Meg szerintem élmény a természetben való alvás, de persze embere válogatja!

A térképeken tényleg lassacskán változnak a jelölések, szerintem ezzel a kezdőknek szeretnének segíteni, pedig szerintem pár perc elég arra, hogy valaki megtanulja a festett jelzésekhez tartozó rövidítéseket. Meg talán így "színesebbek" is a térképek - gondolhatják a szerkesztők. Tudod, a térképek nálam nem is tartanak 4-5 évnél tovább, ugyanis a hajtogatós tájegységi térképek (amiket inkább szeretek, a spirálfűzötteket viszont nem komálom) úgyis szétszakadnak annyi idő alatt a folytonos használat miatt! De az tényleg röhej, hogy folyton változnak az útvonalak. Régebben téma volt az MTSZ-nél, hogy valamilyen törvénnyel kellene biztosítani, hogy a tulajdonosok ne tudják a területükön áthaladó utakat elkeríteni, lezárni, eltéríteni, de ebből nem lett semmi. Pedig Garancsi miatt most eléggé hátszele van a túrázásnak a kormányközeli körökban!

Aureliano Buendía 2021.04.17. 14:57:24

@horvabe: nekem az aszfaltos vége volt a nehéz, ott szenvedtem, mint a kutya. Másnap elég sok izmomat éreztem:)
Ellenben maga a tudat, hogy végre elkezdtem, az jó volt.

Azt látom, hogy nagyon sokan kezdenek neki a kéknek (és túrázni is) alapvető fogalmak nélkül. Persze, tanulható, de sokan le fognak morzsolódni. A szervezkedés szerintem nagyon könnyű, én kimondottan élvezem.

A térképes résszel maximálisan egyet kell értenem, mintha magam írtam volna. Szerintem szájbarágósabbak lettek a térképek, de kb. mi9nden vizuális tájékoztatóra igaz ez (menetrend pl.), mintha egyre szerényebb lenne a képességük a felhasználóknak.
Nekem is a hajtogatós „A”, rengeteget ragasztottam ezeket a hajtásuknál az évek során.

Az MTSZ nagyon nincs helyzetben a tulajdonosakkal szemben, ami kétélű dolog. Egyrészt a magántulajdon védelme, másik oldalról viszont egy évtizedek óta kialakult dolog, tehát nem új „korlátozása” a tulajdonosnak. Nekem is az az álláspontom, hogy védeni kellene ezeket az útvonalakat.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.04.17. 18:53:58

Igen, sokan kapnak bele a túrázásba mindenféle tapasztalat nélkül, de ennek szerintem az a fő oka, hogy nálunk nincsenek turistagenerációk. A mostani felnőttek nem tudták senkitől megtanulni a túrázás fortélyait. Mi ebben a kivételek lehetünk. A túrázás rétegpasszió volt évtizedekig. Az elmúlt években iszonyú pénz (sok tíz milliárd) Ft áramlott a túrázás infrastrukturális kiépítésébe, meg persze megy a reklám is ezerrel. Többek között ez a blog is reklám - bár nem kapok pénzt érte! Persze sokan le fognak morzsolódni, de ez egy ilyen dolog. Szerintem sokan megragadnak majd itt a karantén vége után is!

Azt mondják, ahogy okosodnak a gépeink, úgy leszünk egyre butábbak, hiszen helyettünk gondolkodnak. Egyébként egy vasúti menetrendi oldal (a klasszikus menetrend könyvből) sok szempontból még nekem is kínai, pedig eleget forgattam korábban. Az a tömörített információk tárháza! Most már nincs rá szükség, a neten pedig mindent bő lére lehet ereszteni, megmagyarázni.

Mivel nincs földem, nem tudom, mekkora probléma egy tulajdonosnak, vagy használónak, ha a turisták átjárnak a földjén (erdején, szántóján, rétjén). Nyilván van olyan eset is, hogy be akar egy tulaj valamit keríteni, mert építkezni akar rá, vagy más módom szeretné hasznosítani a területet, de valami szolgalmi jog talán bejegyeztethető lenne. Hiszen van ilyen a földben lévő gáz, olaj, stb. csövekre, a kerten átmenő villanyvezetékre is. Nem tudom, nem vagyok jogász.

Fredddy 2021.04.18. 21:19:16

@horvabe: egy kerítés elég drága mulatság anyagban és munkában is, nagy területet (értsd: nem kiskert vagy udvar) elkeríteni nem a turisták miatt szoktak, hanem a vadkár miatt. A turistaút lezárása egyszerűen csak a járulékos veszteség. De persze a szemetelő/rongáló/crossmotoros erdőjárók láttán minden földtulajdonos zsebében kinyílik a cölöpverő :), úgyhogy ezért (is) ajánlott kulturáltan turistáskodni.

Adani 2022.01.14. 14:22:11

@Fredddy:

Szerintem nincs egyetlen olyan pont sem az országban, ahol ha megindulsz bármelyik irányba 10 km-en belül nem találsz civilizációt, lakott terület, műút, vasút stb. szóval igazán nagy veszélyben nincs senki akárhogy is téved el. Lakott területre beérve már tud segítséget kérni, műutat és vasutat pedig már könnyű követni és ott is előbb-utóbb meglesz a civilizáció. Követi a vasutat még ha már vonat nem is jár arrafelé előbb-utóbb meglesz egy állomás ,ami azért lakott terület közelében van általában ( jó persze tudok én is olyan megállót, ami 4-5 km-re van a falutól, hogy közel legyen a sínekhez), de közutat is fog valahol keresztezni közúton meg járnak járművek. Szintúgy műúton sétálva fog majd jönni valszeg autó le lehet inteni, jó esetben megáll és segíteni fog ha el nem is tud vinni el tudja mondani kb. hol vagy és merre van a legközelebbi lakott terület.

Fredddy 2022.01.14. 18:10:12

@Adani: persze, Magyarországon csak nagyon extrém esetekben élet-halál kérdése az eltévedés egy egészséges és józan ember számára: nyári 40 fokban víz nélkül, vagy sokmínuszos/hófúvásos téli éjszakában esetleg.

Aureliano Buendía 2022.01.14. 21:10:21

@Fredddy: ez inkább a túrázó felkészületlenségét igazolja. Ha nincs nála elegendő folyadék, ha télen lámpa nélkül indul túrázni. Ez felelőtlenség.
Odafigyeléssel ezeket is ki lehet védeni. De akinek a turistajelzések értelmezése is gondot okoz...
Nem egyszer találkoztam fogalmatlan túrázókkal az erdőben, akiket próbáltam irányba állítani. És mindig megdöbbentem, hogy vajon mi lehetett a gondolat? És főleg a tavalyi kirajzásnál, mikor többezer Margitsziget-kompatibilis ember fedezte fel a túrázó énjét.

Fredddy 2022.01.14. 23:30:20

@Aureliano Buendía: nem vitatva, hogy vannak felkészületlen emberek: víz kiömölhet (kicsúszik a kezéből a kulacs valami olyan helyen, ahol nem tud utánamászni), lámpa lemerülhet (hátizsákban bekapcsolódhat pl), lehet, hogy járműre, vagy találkozóra számított, ami nem jött. Vagy pl lehet, hogy eltörte a lábát. Ezek, hála Istennek, elég ritkán történnek meg még egy tök fogalmatlan túrázóval is, de azért Murphy az Murphy.
+éjszakai eltévedésen a lámpa se sokat segít, igaz, nélküle még szarabb.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2022.01.15. 05:13:31

@Fredddy: Úgy látom, jól elvoltatok itt tegnap este, viszont én csak most látom ezt a komment-özönt! Általában ott hibázzuk el a dolgokat, amikor önmagunkból indulunk ki. Valamennyien rutinos túrázók vagyunk, felkészülten szoktunk belevágni a túrába. De ahogy Aureliano Buendía is írta, az erdőket az utóbbi időkben ellepték az abszolút rutintalan sétálgatók, akik szó szerint berosálnak, ha úgy érzik, eltévedtek. Nem tudom, hogy ők szokták-e ezt a blogot olvasni, de nekik készült ez a poszt!

Aureliano Buendía 2022.01.15. 10:34:35

@Fredddy: igen, kiömölhet a víz, de velem még ilyen nem fordult elő, el tudom képzelni, de nehezen. Sokkal nagyobb problémának látom, hogy valaki úgy indul neki, hogy eleve nincs nála elég folyadék, és még meg sem tervezi igazán a túráját, és nem nézi meg, hol tud vizet szerezni.
Nem tudom, milyen fejlámpák vannak a piacon, a dekások kialakítása szerintem nehezen teszi lehetővé a spontán bekapcsolódást. Voltam sötétben, szakadó esőben túrázni, eddig kétszer is, a Bakonyban nagyon jól jött a térkép app.
Abban egyetértek, hogy egy rossz lépés miatt tapasztalt túrázót is érhet baleset.
Ha meg valahol lekésett egy buszt akár, akkor csak elindul a műúton, és nem egy holdraszállás kitalálni azt, merre induljon az ember. A műút már nyert dolog. Jöhet autó, lehet stoppolni, néhány kilométerenként pedig lakott területre jut az ember.

Ahogy @horvabe: írta: a poszt eredendően a kezdőknek szól (bár én is találtam benne praktikus dolgot magamnak).
Viszont senkit nem mentesít az, hogy kezdő attól, hogy minimálisan felkészüljön egy túrára. Kezdve attól, hogy sima talpú nem utcai cipőben akar felmászni a Vadálló-kövekhez:) Mert láttam olyat is.
De leginkább a térkép, és annak képessége, hogy tudja olvasni és értelmezni azt. Mert azzal nehéz mit kezdeni, ha valahol Márianosztrától és Nagybörzsönytől 4-4,5 km-re a Nagy-Koppány aljában leszólítanak, hogy tudok-e segíteni, hogy ők pontosan hol is vannak? (...)

Fredddy 2022.01.15. 13:18:35

@Aureliano Buendía: nekem volt már olyan, hogy a fejlámpám és a puskalámpám is egyszerre adta meg magát- nem tudok másra gondolni, mint hátizsákban bekapcsolódásra, mert előző nap töltöttem fel őket. De a mobilom lámpája még mindig működött, és jól ismert terepen voltam, településtől nem olyan messze, ráadásul holdfényes nyári éjszaka volt, szóval a veszélynek az árnyéka se legyintett meg.

Lekésés esetén nem arra gondoltam, hogy valaki a menetrend szerinti busz megállójában téved el :) Hanem pl valahol felvenné egy kocsi, de a kocsi nem jön (és ami kocsival rövid út lenne, az gyalog elég hosszú...), és lehet, hogy azon az erdei úton az a kocsi az egyetlen aznap :P De talán még életszerűbb, ha valaki nagy csoporttal megy, és attól marad le- és a tájékozódást éppen azért szarta le, mert a csoportvezető tudja, merre megy úgyis. Ez persze mindkét részről vétkes hanyagság, de vannak hanyag emberek.

De szerintem értjük egymást, meg már kicsit túl is beszéltük a témát.

Adani 2022.01.17. 09:56:56

@Fredddy: Mobiltelefon mindig jól jön GPS mindbe van már eltévedés esetén azért valami támpontot ad hol is vagy éppen. Még ha erdőben nem is hajszálpontos a GPS jel. Ha meg kimész egy műútra vagy vasútra és van nálad telefon már tudsz segítséget kérni 112-n elég ha elsétálsz a következő szelvényig, vasúton 100m-nként van szelvénykő, közúton km-enként, azt bemondva már meg tudnak találni. Vasútnál még jobb ha elsétálsz az első útátjáróhoz, annak is van azonosítója, a szelvényszámból áll és egy SR vag AS jelzésből. AS az automata sorompó rövidítése, a fénysorompó melletti bizt. ber szekrényen van felírva ez a szám ez alapján meg tudnak találni, hol vagy. Ha SR akkor az helyből kezelt akkor viszont már nincs messze az állomás, akkor meg jobb ha besétálsz addig, jó esetben van szolgálat és akkor a forgalmista majd megmondja hol vagy mikor jön vonat, hol vagy épp, vasúti telefonon is tud telefonálni a 112-nek stb.
süti beállítások módosítása