Útravaló 10: Mit pakoljunk és milyen hátizsákba, ha túrára indulunk?

Mit vigyünk magunkkal, ha csak egy napos kirándulásra indulunk, vagy ha többnapos túrát szervezünk magunknak?

2021. június 07. - horvabe

Menetkészen összepakolva a hátizsák egy sátorbontás után

Kezdő túrázóknak gondot szokott jelenteni, hogy mit is vigyenek magukkal, ha egy kirándulásra indulnak. Mi az, ami fontos, és mit hagyhatnak nyugodtan otthon? Nagyon nehéz ebben tanácsot adni, hiszen mindenkinek mások az igényei, mást érez kellően fontosnak ahhoz, hogy magával vigye és aztán cipelje órákon, esetleg napokon keresztül a hátizsákjában. Nyilván nekem is van egy listám arról, hogy én mit tartok szükségesnek magammal vinni egy kirándulásra, túrára. Úgy gondolom, érdemes ezt megosztani másokkal is, ha másnak nem, legalább ötletadónak. Egyéni ízlések szerint ez a lista még kiegészíthető, azonban azt tanácsolom, ebből azért ne nagyon húzzon le senki semmit, hiszen sok év tapasztalatai alapján állítottam össze!

Milyen legyen a hátizsákunk?

Ez nagyon fontos kérdés, hiszen a hátizsák nagysága szabja meg, hogy mit vihetünk magunkkal! Én három különbözőt használok, annak a függvényében, hogy hová is készülök. Lássuk hát akkor őket! Azt azért elöljáróban leírnám, hogy az általam használtak már eléggé régiek, már nem kaphatóak, de hasonlók tucatszámra! Tehát a képek a mostanában is kapható hátizsákokat mutatják.

Egynapos kirándulások/túrák hátizsákja

24 literes hátizsák Forrás

Tapasztalatom szerint ide bőségesen elegendő egy 20-25 literes hátizsák! Ekkora hátizsákokból hatalmas a felhozatal a turistaboltokban! Színben és kialakításban óriási a választék, én például szeretem azt, ha a hátizsáknak sok zsebe van, mert nem kell csak úgy beleszórnom mindent, hanem külön zsebben van a pénz és az iratok, a térképek és egyéb papírdolgok, valamint a többi holmi. Egy 25 literes Tatonka zsákot nyúzok vagy tizenöt éve, ebből is látszik, hogy tartós egy darab! A kiválasztásnál fontos, hogy kényelmesen lehessen viselni, sokat számít a széles, párnázott vállpánt, ha pedig derékpánttal is rendelkezik, akkor azt becsatolva nem lötyög túra közben a hátunkon.

Többnapos túrák hátizsákja

48 literes hátizsák Forrás

Persze egy 3-4 napos túrára nyilván több holmit kell magunkkal vinni, ezért az már nem fog beleférni a fentebb leírt kis hátizsákba. Erre a célra egy 46 literes Doldy hátizsákot tartok otthon a szekrényben. Régebben a fiam hordta ezt a hátán a többnapos sátras túrákon, most olyankor használom, ha több napra indulok úgy, hogy az éjszakákra szállásokat foglaltam magamnak. Ilyenkor nem kell vinnem a sátrat és a sátorozáshoz szükséges egyéb felszerelést.

Többnapos, sátras túrák hátizsákja

Sok évig egy 75 literes zsákot használtam erre célra, de mindig úgy meg kellett tömnöm, hogy már szinte egy tűt sem lehetett volna beletenni a pakolás végén! Ezért aztán legutóbb az általam szeretett Adventurer márkának a 88 literes változatát vettem meg, ebbe aztán kényelmesen belefér minden cókmókom! Nem egy ismert típus, de nagyon meg vagyok vele elégedve! Igen, kínai! Azt szeretem őbenne is, hogy sok zseb van rajta, így minden dolgom megtalálja a helyét!

Egyszer megkérdezték, hogy mi alapján lehet eldönteni, hogy mekkora hátizsákba fér bele az a sok holmi, amelyet magunkkal szeretnénk vinni egy többnapos túrára? Ha már van egy kis 20-25 literes zsákunk, akkor könnyű dolgunk van: ahányszor meg tudjuk tölteni a hosszú túrákra szánt felszereléssel, annyiszor nagyobb hátizsákra van szükségünk! Ha kétszerre fér bele a holmink a kis zsákba, akkor egy 50 literes hátizsákot kell választanunk, ha háromszor kell megpakolnunk a holminkkal a kis hátizsákot, akkor legalább egy 75 literes zsákot kell vennünk magunknak!

88 literes hátizsák Forrás

És akkor most lássuk, hogy mit is szoktam magammal vinni a túrákra! Itt leírom, hogy mi az egynapos megmozdulások felszerelése, aztán ezt bővítem azokkal a dolgokkal, melyeket az extrém, vagy többnapos túrákra viszek magammal. Azt nem írom le, hogy mit veszek magamra, csak azokat a ruhaneműket, melyek a hátizsákba kerülnek.

Egynapos kirándulások felszerelése

Papírok

• térkép a túra útvonaláról, többnapos túrán lista a megnézendő látnivalókról
  • laptájoló (túra közben sokszor a nyakamba akasztom)
  • kigyűjtött menetrendek az oda- és visszautazáshoz
  • iratok, igazolványok (gyakorlatilag az irattárcám)
  • pénztárca a szükséges mennyiségű készpénzzel
  • ha valamilyen túramozgalmat teljesítünk, akkor az igazolófüzet és egy bélyegzőpárna az igazolások összegyűjtésére
  • toll, kicsi notesz (jó, ha bármit fel kell írni)

Elsősegély csomag

• „A” típusú, motorokhoz ajánlott egészségügyi doboz kiegészítve a következőkkel:
  • egy levél fájdalomcsllapító
  • egy levél görcsoldó
  • egy doboz Cetirizin Hexal 10mg filmtabletta (darázs- és méhcsípés nyomán fellépő kisebb allergiás reakciók ellen. Bár én nem vagyok allargiás a csípésre, de a túratársaim esetleg igen!)
  • egy tubus Fenistil gél rovarcsípések ellen (csökkenti a viszketést, mert néha véresre tudom vakarni magam)
  • különböző méretű Hansaplast tapaszok (Kisebb vágásokra, vízhólyagokra kiváló)
  • kullancseltávolító kanál (gyógyszertárakban kapható)
  • egy doboz gyufa (azért tartom a csomagban, mert itt nem ázik el, nem nyomódik össze)
  • szükséges mennyiségben (a túra hossza plusz egy nap) azok a gyógyszerek, melyeket rendszeresen szedni kell

Az egészségügyi csomag tartalma kissé soknak tűnhet a szemedben, kedves Olvasóm, de egy dologról ne feledkezz meg! Én mindig ezt a csomagot viszem magammal puszta kényelemből, akár egynapos túrára indulok, csak „ide a szomszédba”, a Pilisbe, akár túrát vezetek nyolc-tíz főnek, akár több napra beveszem magam az erdőbe sátorral! Másrészt a sokéves tapasztalat is segít a tartalom duzzasztásában! Például soha nem fogom elfelejteni azt a tehetetlenséget, amit akkor éreztem, amikor a Szent István Vándorláson a pilisszentkereszti Szurdok előtt több túratársamat is megcsípték a darazsak, allergiások voltak rá, és nem volt nálunk semmilyen ellenszer! Szerencsére közel volt a segítség, de az eset végződhetett volna tragikusan is!

És még egy dolgot ne felejts el! A hegyek-dombok között nagyon sokszor nem hívható gyors segítség és a problémákat, bajokat igenis egyedül kell megoldanod, ha túrázni indulsz, kedves Olvasóm!

Egyéb dolgok

• mobiltelefon (teljesen feltöltve)
  • fényképezőgép tartalék akkuval és tartalék memóriakártyával (a túra közben a tokját felfűzöm az övemre)
  • messzelátó
  • GPS (túra közben a hátizsák vállszíjára felrakva)
  • univerzális kiskés (svájci bicska)
  • esőkabát (könnyű anorák)
  • szúnyog- és kullancsriasztó
  • leégés elleni spray (Főleg tavaszi, kora nyári időszakban fontos, amikor nincs még meg az alapszínünk)
  • WC papír a szükséges mennyiségben
  • egy csomag papírzsebkendő

Enni- és innivaló

• egy napi ennivaló (általában téliszalámis, vagy sonkás zsömlék, az nem romlik meg még melegben sem)
  • egy napi innivaló (csak akkor viszek kevesebbet, ha tudom, hogy állandó forrás, vagy biztos vízvételi lehetőséggel rendelkező falu esik az utamba)

Ha havas, vagy esős időben indulok túrázni, akkor pluszban a következőket viszem:

• egy pár kamásli (magyarul lábszárvédő, ez jó sárban és magas hóban is)
  • tartalék zokni, alsónemű, vízhatlanul, műanyag zacskóban
  • gumipántos fejlámpa (Ha esetleg rám sötétedik út közben, ez főleg késő őszi, téli túrákon lényeges!)
  • 20 X 30 cm-es méretű, 1 centi vastag polifoam lap, amire le tudok ülni akár hóban is. Ilyet nem lehet kapni, én egy már lestrapált derékaljból vágtam ki magamnak.

Többnapos, nem sátras túrák plusz felszerelése:

• vízhatlan tokban mosdófelszerelés (szappan és szappantartó, fésű, dezodor, fogkefe, fogkrém)
  • törölköző
  • akkumulátoros villanyborotva
  • power bank a mobiltelefonom utántöltésére (most egy 20.000 mAh kapacitásút használok)
  • a túra idejére plusz egy napra elegendő alsónemű, zokni, pólók
  • útiruha (egyhetes túra végén a hazaúton tekintettel kell már lenni a vonaton, buszon velünk együtt utazó többi felebarátunkra is!)
  • konzervek, ha nem akarok naponta szendvicskészítéssel vesződni
  • nem romló felvágottak (téliszalámi, paprikás szalámi), házilagosan előre felszeletelve, alufóliába csomagolva
  • paprika, paradicsom, a szalámival együtt egy kis zárható mikró dobozban
  • csomagolt, szeletelt kenyér, arra az esetre, ha nem találok nyitva tartó boltot
  • Sós csipsz a többnapos nyári túrákra, ez pótolja a kiizzadt sót
  • Magnézium pezsgőtabletta, ez a kiizzadt magnézium pótlására szolgál
  • Citromlé sűrítmény, ezzel keverem ki a cukormentes limonádém, ez ugyanis jobban oltja a szomjamat, mint a tiszta víz
  • egy kimustrált iskolai tolltartóban kés, kiskanál, konzervnyitó, mini sószóró
  • pici varrókészlet (tű, cérna, kisolló, néhány biztosítótű)
  • konyharuha, étkezésnél jól szét lehet pakolni rajta, amúgy a kenyeret tekerem bele

Végül, ha eldöntöttem, hogy sátorban fogok nomádkodni, akkor ehhez adódnak még a következők:

• hálózsák
  • polifoam derékalj
  • sátor
  • gumipántos fejlámpa (Ez nem csak éjszaki túrán tesz jó szolgálatot, de a sátorban is ideális: nem foglalja a kezemet és oda világít, ahová a fejem fordítom!)
  • 10 méter nejlon zsinór (pl: egy nagy elázás után két fa közé kikötve kirakni rá száradni a ruhákat, ha már elállt az eső, vagy bármit megkötni vele)
  • valami, amin tájékozódhatunk utunk során az időjárásról, és leköt minket az unalmas estéken is (vagyis okostelefon)
  • mosakodáshoz egy fürdőszivacs (ezt megnedvesítve és beszappanozva pár deci vízzel meg lehet mosakodni)

Mindaz, amit leírtam, az egy hozzám hasonló férfiember számára untig elég. A hölgyek természetesen még tegyék el azokat a dolgokat, amik számukra nélkülözhetetlenek egy túra során!

2016 nyarán egy ötnapos túrára indultam az Alföldre. Ennek a holminak bele kellett férni az akkor még 75 literes nagy túrazsákomba...

Általában elmondható, hogy többnapos túrákon minimum egynapi élelmiszer van nálam, még ha tudom, hogy falukon megyek keresztül, akkor is! A kis boltokban ugyanis gyorsan (általában már reggel) elfogy a pékáru, és gondolni kell a hétvégékre is! Ivóvízből mindig van egynapi tartalékom, erre a célra egy strapabíró, visszaváltható kétliteres kólás, és egy másfél literes ásványvizes palackot használok (már évek óta nem forgalmaznak ilyet). Az a jó bennük, hogy üresen, vagy félig telten sem horpadnak be a hátizsákban, ezért nem is lyukadnak ki! Ezekből szoktam tölteni abba a félliteres kis palackba, amit a hátizsák oldalzsebében tartok, könnyen elérhető helyen.

Főzőfelszerelést és edényeket soha nem viszek magammal, mert nem szeretek a túra közben vagy a túranap végén még főzéssel is vesződni. Hatnapos túránál hosszabbat még sohasem tettem, de ezt az időt meghaladó gyalogtúrákon már érdemes lenne vinni valamilyen mosószert is, hogy ne kelljen a teljes ruhatárunkat magunkkal cipelnünk! Többnapos, nem sátras túránál érdemes előre megérdeklődni, a szállásunkon milyen étkezést tudnak biztosítani, és hogy el tudnak-e látni bennünket az útra is szendvicsekkel (magánházaknál ezt szívesen megcsinálják némi plusz pénzért!).

Nos, első nekifutásra ennyi az egész! Én ezeket a felszereléseket viszem magammal egy túrára. Természetesen szívesen fogadok a kommentekben bármilyen észrevételt, javaslatot.

A fentebbi kérésem többen is megfogadták, és már sok hasznos tanácsokat lehet alul, a hozzászólások között is találni! Itt szeretném megköszönni minden kommentelőnek a segítségét, hozzájárulását!

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a facebookon is!

gigabursch 2021.06.07. 20:36:22

A fenistil szerintem csak pénzkidobás, ráadásul ha napfény éri a bőrt, akkor még jót se tesz.

A megmarós szúnyogcsípésekre legjobban Tetran kenőcs. Ugyanez azonnal kell a kiszedett kullancs helyére is 1-2 napig... => Lyme kiütve.

Aureliano Buendía 2021.06.07. 21:16:04

a nagy zsákkal az a probléma (szerintem), hogy az ember óhatatlanul tele is pakolja. Én pl. sokáig mániákusan túlbiztosítottam magam ruhákban, akár Balatonkörön (mikor nem egy nap alatt tekertem körbe), akár OKT-n egy szépk októberen Verebély-Szarvaskő távon. Akkor volt nálam egy 50+10-es zsák agyig pakolva, azt cipeltem 3 napig. És volt néhány olyan ruha, ami nem is volt rajtam. Kb. 16 kg volt a zsák.
Aztán tanultam ebből, és utána februárban a Szárliget-Dorog távra ugyanúgy 3 napra már befértem a 30 literes zsákomba, ott 12 kb. volt a vége, de ebben volt egy üveg bor súlya és terjedelme is :)
A mostani Szarvaskő-Bódvaszilas távra (5 nap és egy nulladik napi 11 km) elég volt az 50 literes zsákom, volt benne egy hálózsák is. A sátrazás végül elmaradt, de a Baradla kemping faházában elkellett az a hálózsák, így végül csak egy tartalék nadrág és egy tartalék (amúgy futó)felső volt a felesleg.
Szóval én súly- és terjedelemmániás lettem, néha pár deka nyereség is sokat számít. A mostani túrán pl. az a conclusio, hogy a konzerveket le lehet cserélni zacskós kajákra, amihez csak vizet kell a zacskójába önteni.
Ezt ettem, és jó volt: www.decathlon.hu/gyorsetel-bolognai-teszta-id_8588022.html
Nem olcsó, viszont könnyebb pakolni, mint a konzerveket.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.06.08. 10:02:34

@gigabursch: Ez a Tetran kenőcs nem rossz! Próbálok utánaolvasni. Te honnan hallottad a kullancs elleni hatását? Tudnál valamilyen forrást adni?

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.06.08. 10:07:47

@Aureliano Buendía: Eléggé levesellenes vagyok. Nem szeretem, no. A málhámban nem a ruha a legnehezebb. Pólót, alsónadrágot, zoknit szoktam naponta cserélni. Többnapos túrák végére van egy utazóruhám. Ennyi. Sok vizet szoktam magammal vinni, pláne hőségben és olyan szakaszokra, ahol kevés a vízvételi hely. Ilyen volt pár éve az Alföldi Kéktúra gyalogosan teljesítve. A kajánál inkább zöldséges vagyok, paradicsom, paprika szokott velem lenni. Meg szeletelt felvágottak.

gigabursch 2021.06.08. 10:29:07

@horvabe:
Nem a kullancs ellen hat, csak a bőr hajszálereiben a bacik ellen.
Ráadásul faék egyszerűségű a működése és a működtetése.

Más:
Vizitúra pakolás.
Most megyek hamarosan vizitúrára. Csinálok képeket és a végén még cikk is lehet belőle.
Ugyanebben a parkolós témában.

GöTi 2021.06.08. 13:32:43

Ülőlapnak, derékaljnak alkalmas polifoam beszerzési forrás lehet a legtöbb építőanyag, hőszigetelő anyag telep is.
Például: www.obi.hu/hoszigetelo-anyagok-tartozekai/polifoam-hablemez-15-mm/p/1117209
Általában 1 méter széles tekercsben árusítják, többféle vastagságban, és garfitszürke.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.06.08. 13:58:07

@gigabursch: Bejelentkeznél vendégszerzőnek? Mindenesetre érdekes lenne leírni a tapasztalataidat! Én pedig holnapután egy négynapos kerékpáros túrára indulok! :-D

Aureliano Buendía 2021.06.08. 15:00:10

@horvabe: a dekás kaja, amit linkeltem, pont nem leves, a hozzáadott vizet (ha nem kottázod el a mennyiséget:)) teljesen felszívja, gyakorlatilag tényleg egy bolognai az állaga. A leves is jól tud esni néha, és nagyon pici helyet foglal.
Nálunk az a rendszeres, hogy reggel a boltban zsemle-párizsi-valamilyen sajt (akár tömlős is), parika. Én ezen kívül szoktam egy banánt is tolni.
Ami még: müzliszelet. Tele van kalóriával, ez hasznos tud lenni eléhezés esetén is.
Nálam víz helyett sokszor tea van (van olyai is, hogy 3 liter), mert hidegen is, melegen is jobban csúszik, míg mondjuk a langyos víz már nem annyira.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.06.08. 17:19:33

@Aureliano Buendía: A párizsi-zsemle páros ismerős! Én is ezt szoktam nyomatni, egy tubus mustárral szoktam ízesíteni. Most, hogy kerékpárral is járom az országot, szinte nincs is kaja nálam, mert óránként, vagy sűrűbben megyek át a településeken. Ha vadkempingezek, akkor csak vacsit és reggelit viszek magammal a sátorba.

Drag 2021.06.09. 16:17:02

Sziasztok!

Az ülőpárnát kapni lehet sport áruházakban, kb. 600-1200Ft között(típusfüggő), ami jól hajtogatható. ;)

Pár észrevétellel kiegészíteném:
-Tetszik ennek a "kényszeres tűzgyújtásnak" a mellőzése. :)
-A zsákba érdemes tenni egy vagy több sittes zsákot, ami kb. 50g, és extra vízállóságot biztosít. (nincs vízálló túrazsák, tapasztaltam.)
-Taktikai katonai csodákat ne erőltessük.(plusz súly, meg nem túrazsák)
-A térfogat számítást csak saját cuccal tervezzük!(kimértük anno, egy L és XXL férfi méret között azonos ruházattal +10 liter, és fél kiló a többlet)
-A zsákok térfogata hozzávetőleges, van aki a zsebeket is belematekozza , van aki nem(volt olyan 35L zsákom, amibe a 32L túrazsák vígan elfért, emellett volt 2 oldalzsebe...)

Amit mindenképpen ajánlanék, az a személyes próba.
Nem kell görcsösen ragaszkodni a térfogathoz, mert lehet hogy a kiszemelt 50+10-es kényelmetlen, de egy 60+10-es viszont komfortos...
Minden zsák más szabású, így az apró eltérések is sokat számíthatnak.
(pl. e felsőtest hossz miatt nagyon nem mindegy, hogy a zsák milyen hosszú, mennyire kell szélső állásba tenni az állítható részeit(ha van ilyen)

Érdemes kipróbálni az ún. hideg áztatás(Cold soaking) technikát:
Bizonyos szárított ételek hideg, vagy langyos vízben is elkészülnek, így nem kell főzni, de közel főtt jellegű ételt kapunk(pl. kínai tésztaleves a napon melegített vízben prímán elkészül) Ehhez kell zárt edény.
A listán nem láttam, de egy kés nem árt meg, mert mégis jobban esik a falatozás vele.
(egy svájcibicska bőven jó, de ezt én túlbiztosítom mindig.), Van pár modell, ami nem nehéz, viszont van rajta minden ami kell( victorinox climber pl. a kedvenc, kés, olló, csipesz és a nyitók miatt)

Ha bírjuk, akkor érdemes a függőágy-ponyva menedéken is gondolkozni, sokkal könnyebb, és egyszerűbb mint a sátor telepítése.

Ajánlanám még az izofóliát is(ez nálam mindennapos cucc) elvinni, mert egy váratlan esetben lehet menedék, vagy hőtükör is.

Lehetőség szerint olyan zsákot érdemes választani, amire lehet rögzíteni külső zsebeket, plusz tárolóhely gyanánt.(2-10 liter között vannak ilyen zsebek)
Ez nem nehéz, viszont ezzel meg lehet spórolni egy újabb zsák vételét.

Vettem ilyen spéci koncentrátumot, ami alkalmas tisztálkodásra, mosásra is, kicsi a csomagolása, sőt, állítólag a kullancsot is riaszt...
Ismerős ezt vitte a camino-ra, tőle lestem az ötleteket..

Elég jól el lehet merülni a részletekben, ha rákészül az ember...

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.06.09. 20:27:51

@Drag: Hú, nagyon sok jó dolgot írtál! Köszönöm szépen! Most nem tudok hosszabban reagálni rá, mert már javában csomagolok a holnap reggel kezdődő négynapos kerékpártúrámra, és csak vasárnap estefelé érkezem haza!

striker11 2021.06.09. 20:44:21

@gigabursch: Ezt a Tetran kenőcsös dolgot tényleg hol olvastad? Gyógyszerészként nem hallottam még, hogy ez működne, és nem is tartom valószínűnek. Ha egy kórokozó bekerül a szervezetbe (akár hajszálér, akár nem), azt már egy kenőccsel hiába "üldözöd".

Hörpölin, szerencsés biciklitúrát, várjuk majd a beszámolót! :)

gigabursch 2021.06.09. 21:03:31

@striker11:
Egyrészt számos orvos és gyógyszerész is fordul(t) elő a családban és számos ponton került elő a "nem azt, nem úgy, nem akkor és nem annyit".
Másrészt személy szerint engem szeretnek a vérszívó dögök és ennek hatására keresnem kellett olyan valamit, ami hat is és nem csak pénzkidobás.
Egyik idősebb erdészkolléga hívta fel a figyelmemet szinte párhuzamosan az egyik rokonnal, hig

gigabursch 2021.06.09. 21:08:09

@gigabursch:
..., hogy próbáljam ki a tetránt.
Ez volt vagy egy jó évtizede.
Érdemi módon változott meg az összes ilyen gondom gyógyulása.
A bögöly, szarvaslégy, kullancs marás/csípés azóta nem okoz napokig tartó vakarást, stb.
A szúnyogok miatt a bokám rendszeresen kimarjult. De ez már a múlt. Azóta.

A gyulladások hamar megnyugodnak és megbékélnek.

striker11 2021.06.09. 21:30:21

@gigabursch: Értem, ez teljesen oké is (nem irigyellek, hozzátenném). Csak a Lyme-ot okozó Borreliák elleni hatásáról vannak kétségeim.

Fráter Attila 2021.06.10. 07:07:18

@gigabursch: Ember- és bőrfüggő. Nekünk a fenistillel soha semmi bajunk nem volt, kiválóan működik.

Fráter Attila 2021.06.10. 07:09:04

@horvabe: Asszonynál rákérdeztem, nincs ilyen hatása a tetrannak.

Fráter Attila 2021.06.10. 07:11:42

@Aureliano Buendía: jaja, ráadásul a dekás liofilizált csomagolása sokkal praktikusabb, mint a legtöbb neves (és drágább) márkáé. Meglepően felhasználóbarát ötlet a mennyiséghez igazítható betépés meg belül az adagolás csíkozás. Nekem ízre is jobban bejönnek, pedig végigpróbáltam már pár márkát.

Fráter Attila 2021.06.10. 07:15:55

@Drag: Nálam is napi alap a fejlámpa, fixkés (egy ideje a Mora Garberg, most jött meg hozzá ez az új Survival Kit kiegészítő, így levehettem a lakásulcsról a szikravetőt :D ), az isofólia.

@horvabe: a fejlámpa azért, mert egy sima párórás erdei séta során is beeshet az ember olyan helyre, hogy nem találják meg pár napig. Ilyenkor a keresőket nagyon tudja segíteni a jelzőfény. A legtöbb fejlámpán erre már van külön funkció, ami sokáig és messziről láthatóan virít. :)

Fráter Attila 2021.06.10. 07:17:43

@striker11: Nem csak neked van kétséged ez ügyben, hanem általában a farmakológiának. :)

gigabursch 2021.06.10. 07:34:50

@Fráter Attila: @striker11:
OK, elhiszem nektek.
Attól még az összes többi panaszomat kiválóan megoldja.

Fráter Attila 2021.06.10. 07:52:32

@gigabursch: Persze, nem rossz a tetran, csak tudj róla, hogy a lyme (és atomtámadás) ellen nem véd. :)

Aureliano Buendía 2021.06.10. 12:43:33

@Fráter Attila: én a múlt túrán próbáltam ki először, és azt mondom, nagyon ötletes/praktikus, és az íze is elég jó, így a következő túrára be is táraztam belőle.
Mást még nem próbáltam, illetve páncélos volt nálam, ami bár árban lényegesen kedvezőbb, no de cipelje a... 2 napon át:D

striker11 2021.06.10. 15:19:26

@Fráter Attila: Csatlakozom, én a bolognait és a currys csirkét próbáltam, finomak, és tényleg praktikusak. Viszont azért 2 rugó egy zacskó kajáért... sokszor győz a konzerv ezzel szemben, hiába nehezebb meg rosszabb ízű, kb. harmadáron van.

Egy Mora Garbergem van nekem is amúgy, nagyon szeretem, bár annyira nem is nyúzom. :) Ezt a survival kit-et jó, hogy írtad, nem ismertem, tetszik!(Nekem mondjuk bőr tokos a kés, arra lehet, hogy nem illik.)

Fráter Attila 2021.06.10. 15:27:46

@striker11: Ezt a kettőt favoizáljuk mi is, a harmadik (ami néha becsúszik) az a marhahúsos burgonyapüré, viszont az valami elképesztően sós, nagyon meg kell gondolni, főleg melegben. Nem győzi az ember vízzel lemosni az emésztőrendszer bemeneti szakaszát. :D
Vishu levest szoktam még vinni, babkonzervet és/vagy puliszkát. Utóbbi kettőhöz itthon előre összevágok hagymát, kolbászt és szalonnát, és akkor egész romantikus vacsorát lehet csapni belőlük az erdőben egész gyorsan. Szoktam még variálni a maggi instant tésztáival is, az olcsóbb mint a dekás liofilizált, viszont egészen másfajta kalória sajnos. Bár téli sátorozásnál igazából mindegy, csak meleg legyen. :)

Garberg: igen, a kit a műanyag tokhoz van.

Fráter Attila 2021.06.10. 15:30:29

@Aureliano Buendía: Én néha egy-egy doboz babot bevállalok, de akkor itthon kiszedem a gyári dobozból, és átrakom a dekás műanyag ételhordóba. Ennek két előnye van: nem kell hozzá konzervnyitó (sokszor sikerül még fül nélküli babot beszerezni a helyi kisboltban), valamint nem keletkezik szemét belőle az erdő közepén. :) Ha kizabálom belőle a babot, akkor meg egy rakat más dolog tárolására is ott marad (általában gombát, bogyót szedek bele, ami meg jön haza, agy a következő étkezésig, ha többnapos a túra).

Drag 2021.06.10. 16:05:30

@horvabe:
Jó utat, és ne foglalkozz a nettel.
Élvezd a szabadságod! ;)

Aureliano Buendía 2021.06.10. 17:57:26

@striker11: igen, eredendően sok a 2 ropi érte, de én más oldaláról nézem a dolgot. Többnapos túrán azért alap nekem, hogy legyen meleg étel, legalább vacsorára. Van a konzerv, de az nehezebb (4-5-6 napnál már minden 10-20 deka számít). Meg a konzerv mellé akkor kéne mondjuk kenyér is.
Alapból mindig az a terv, hogy valahonnan rendelek meleg ételt, ami lehet akár pizza is. De volt már olyan, hogy eleve későn indultunk, későn érkeztünk, Venyigerekettyés-külsőre meg már nem szállított senki. Ilyenkor, bé tervként pont jó méretében, súlyában. És árban kb. annyiba van, mintha pizzát rendelnék.

Aureliano Buendía 2021.06.10. 18:00:16

@Fráter Attila: kalóriapótlásnak ott vannak még az instant tésztalevesek, azok aztán főleg nem foglalnak sok helyet és súlyt.
Jó, hogy mondtad a marhahúsost, nekem sem volt benne bizodalmam, ezért maradt a rizs és a bolognai.

Aureliano Buendía 2021.06.10. 18:04:10

@Fráter Attila: én azért eredendően úgy szoktam ezekre szert tenni, hogy menet közben, valami faluvégi jószomszédban (COOP) pótlom a kimerülő készleteket, nem kezdettől cipelem. Múltkor pont valami babgulyást szereztem. Azon kívül, hogy nehéz, még nem is laktam jól vele, utána csúszott még le a dekás bolognai. Haverom adta, mert nem akarta cipelni :)
Bár lehet, hogy velem volt a baj, mert utána még egy komplett vacsorát benyomtam szalonnasütés, grillezés címszóval, ugyanis meghívtak a szállásadóék:D

Aureliano Buendía 2021.06.10. 18:05:44

@Fráter Attila: @Aureliano Buendía: francba: Még az le akartam írni, hogy alapból van nálam mindig bicska, amin van konzervnyitó is, így nem okoz(na) problémát, ha nincs fül.

Fráter Attila 2021.06.10. 20:36:50

@Aureliano Buendía: Igen, a Vishu márkájút szoktammagammal cipelni, az jött be ízben.

Fráter Attila 2021.06.10. 20:37:31

@Aureliano Buendía: Jó, hát a Mora Garberg is nyitja a konzervet, de izé, na, akkor is. :D

Aureliano Buendía 2021.06.10. 21:03:22

@Fráter Attila: én már csak olyat viszek, ami nem a bögrés, az is sok helyet foglal a laposhoz képest :D

Nekem egy „sima” Victorinox-om van, de a célra elég.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.06.11. 04:02:47

Sziasztok! Köszi a kommenteket, most tényleg nem tudok a mobilról mindre reagálni! A blog fészbuk oldalára próbálok minden nap írni az útról!

Fráter Attila 2021.06.11. 05:56:07

@Aureliano Buendía: Bögréset én se, az macerás lenne. A Vishu lapos, és kemény. Szükség esetén sátorcövek leveréséhez is jó (csak viccelek :D ).

Drag 2021.06.11. 16:48:30

@Fráter Attila: Ha indulás előtt összetöröd a visu-t, zárt csomagban, és tűvel kibököd, akkor a térfogata 3/4-ed része összelapítható...

Fráter Attila 2021.06.11. 17:14:47

@Drag: ...de akkor lyukon bemásznak a hangyák. :D

Viccen kívül: egy 60 literes Pinguin zsákkal járok, bőven elfér benne a kaja.

Nyáron ha csak egy sima kétnapos sátorozós, akkor a 40+10 Alto zsák a nyerő nálam, abban is elférek, nem kell ennyire trükköznöm a levessel. (De egyébként nem rossz ötlet.)

Aureliano Buendía 2021.06.11. 18:53:49

@Fráter Attila: nálam meg az lesz, amit a kamarában találok :D Valami nóném (Rollton) van most ott.
Az tény, hogy 25-30 km után nincs szar leves :D

Drag 2021.06.14. 17:47:43

@Fráter Attila:
Steiger Oszkár mondta egyik találkozón, hogy kiböki tűvel a zacskót, aztán celluxal leragasztja, így nem kap levegőt...
És a hangyák sem másznak bele :D

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.06.14. 20:41:15

@Drag: Én pont így szoktam nyári túrákra magammal vinni az ósan gazdaságos sós csipszet. Kiszúrom a zacsit, kinyomom belőle a védőgázt aztán leragasztom valamivel, cellux-szal vagy szigszalaggal. Harmadára összeesik ilyenkor a csomag nagysága. Persze ilyenkor összetörnek a csipszek, de attól még ehető! :-D

Adani 2022.01.04. 06:31:06

A vasutas táska pl. elég nagy és dupla fenekű ( MÁV táska, lehet a neten venni aukciós oldalon, meg néha a GYSEV webáruházában is van), a dupla fenék jól jön pl. az aljába lehet cipőt rakni vagy innivalót, kaját ( folyékony kenyérből is elfér ott vagy 10 doboz:) .

Ritkán megyek több napra túrázni, és hát nomád körülmények nálam nemjönbe kategória ha így van szállással oldom meg, szóval kajából nem viszek sokat. Azt inkább helyben szerzem be, ritka az mikor ezt nem tudod megtenni. Ami vészhelyzetben jó lehet az a puffasztott rizs, úgy néz ki és kb. annyira ízetlen is mintha egy darab hungarocellt rágcsálnál, de ki lehet húzni vele addig, ameddig nem tudsz venni valami ehetőbbet. Nézve meg olvasva több túlélős blogot meg sorozatot a neten, kiderül ,hogy a kaja másodlagos egy átlagos ember akár hetekig ( de, volt aki 1 hónapig is) , de 3-4 napig mindenképp kibírja evés nélkül, víz nélkül viszont tényleg csak napokig. Még a legkisebb falvakban meg külterületen is szinte biztos van egy talponálló nyitva, ahol ha nem is főúri menüt, de ropit, csipszet, csokit tudsz venni. innivalót is, sör, ásványvíz stb. Ritka eset volt talán kétszer fordult velem elő, hogy olyan helyre tévedtem be, ahol nem volt semmi nyitva hétvégén/ünnepnapon pl. Szank volt ilyen, ahol több mint 1 órát kellett várni a buszra, de kék kút itt is van, vidéken a legtöbb helyen az van, ahol vizet azért lehet tölteni. Szank engem is meglepett, hogy egy átlagos hétköznap ennyire halott falu legyen, se a boltok, se kocsmák, de még az egyetlen benzinkút se volt nyitva. 7 km-re volt Kiskunmajsa ott persze volt minden, csak épp a vonatot el kellett érni, szóval legközelebb Kiskunfélegyházán tudtam vásárolni, ilyen esetekre jól jön egy pet palack és pár puffasztott rizs, előbbiben tudsz vizet vételezni, utóbbival éhséget csillapítani.

Adani 2022.01.04. 06:32:07

@horvabe:
Chipsek nagy része átverés, egyik túrán a cimbora miután vett egyet és kinyitotta belenézve a dobozva mondtam, hogy nagyon drága levegőt vettél, kb. 80%-a az volt.

Adani 2022.01.04. 06:37:30

Ja mosás: Koleszban kitanult módszerek működnek itt is. Alsógatya mosása: abban zuhanyozás tusfürdő elintézi, mosdókagylóban szárítani. Zokni mosás ha már megáll a sarokban/ szaglik: szappan bele / folyékony belenyom csapra ráhúz kicsit folyatni. Semminél egy fokkal jobb módszerek.

Adani 2022.01.14. 09:38:48

Szúnyogcsípésre jó lehet a Fenistil. Régebben volt egy AfterBite vagy valami hasonló nevű szer is, ami azonnal elmulasztotta a viszketést cserébe mikor rákented pár másodpercig kegyetlenül csípett, rá is volt írva, hogy így működik.