Barangolások gyalogosan, bakancsban és túrakerékpáron

Bakancsban, két keréken

Bakancsban, két keréken

Útravaló 27. Tudod, milyen KRESZ szabályok vonatkoznak a kerékpárosokra?

Habár a kerékpárosok mindenfajta KRESZ vizsga nélkül is közlekedhetnek, ez nem mentesíti őket a szabályok ismerete alól!

2022. október 10. - horvabe

cimkep-u027.jpg

Táblák és szabályok dzsungelében kerékpározunk [1]

A blogot rendszeresen olvasók tudják már, hogy rengeteget kerékpározom és mivel állandóan figyelem a körülöttem zajló forgalmat, nem tudom nem észrevenni azt, hogy milyen hajmeresztő dolgokat képesek a kerékpárosok művelni, mint a közlekedés résztvevői! Tapasztalataim alapján nyugodtan mondhatom, a kerékpárosok egy része (a csupán pár éve megjelent rolleresekkel együtt) a közúti közlekedés partizánjai, amolyan törvényen kívüli harcosok, akik ön- és közveszélyesen tekernek az utakon! Érdekes módon ezt látom azok esetében is, akik amúgy autóban ülve többnyire szabálykövetők, nyeregbe pattanva azonban fittyet hánynak az előírások többségének! 

Tehát akkor kiindulásként tisztázzuk: a KRESZ (teljes nevén 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet) szabályait betartva kell közlekedni a kerékpárosoknak is, ráadásul a szabályismeret alól nincs felmentésük. Nincs külön egy könnyített, leegyszerűsített kerékpáros KRESZ, a gépjárműspecifikus részeket leszámítva minden szabály éppúgy vonatkozik rájuk is, mint a közlekedés többi résztvevőjére. Tehát a címben feltett kérdést könnyű megválaszolnunk: minden KRESZ szabály vonatkozik a kerékpárosokra is, nincs felmentésük a közúti jelzések, vagy mondjuk az elsőbbségadás szabályainak ismerete alól! E poszt írásakor feltételezem az olvasókról azt, hogy ezeket az előírásokat már ismerik, inkább csak a speciálisan kerékpárosokra vonatkozó szabályokat fogom itt, alább részletezni.

Hol közlekedhet egy kerékpáros?

 Nagyon fontos dolog, jobb mielőbb tisztázni! Nézzük először a tiltásokat:

  • Tehát a kerékpárosok nem hajthatnak fel azokra az utakra, ahonnan rendeleti úton ki vannak tiltva (ilyenek az autópályák és autóutak)
  • Nem hajthatnak be olyan utakra, ahová azt az általános behajtás tilalmát jelző táblák nem engedik meg. Tehát alapesetben tilos behajtaniuk olyan helyekre, ahová ki van téve a Behajtani tilos, illetve Mindkét irányból behajtani tilos tábla. Fontos tudni, hogy ahol bármilyen kivétel megengedett a Mindkét irányból behajtani tilos tábla hatálya alatt (pl. taxi, BKV, engedéllyel rendelkezők), oda kerékpárral is be lehet hajtani!
  • Nem hajthatnak be olyan utakra, ahonnan a Kerékpárral behajtani tilos táblával ki vannak tiltva, vagy a kombinált behajtani tilos táblák tartalmazzák a kerékpárral való behajtás tilalmát is
    05_1.png06_1.png
  • Nem kerékpározhatnak járdán, gyalogúton, gyalogos zónában, kivéve ha 12 éven aluliak, illetve ha ezt a kihelyezett közúti jelzések (táblák, felfestések) megengedik
  • Tilos kerékpározni a buszsávban, hacsak ezt külön tábla, vagy felfestés meg nem engedi. Tehát hiába a buszsáv a legszélső forgalmi sáv, alapesetben itt nem tekerhetünk!

Látható, hogy nem olyan sok hely van a tiltások listáján, alapvetően a rendelet megalkotója arra törekedett, hogy ne engedje meg a kerékpározást olyan helyeken, amelyek veszélyesek a kerékpárosok számára, illetve ahol a kerékpárosok lehetnek veszélyesek az ott közlekedőkre! 

Lássuk akkor most azokat a helyeket, melyek kerékpáros közlekedésre ki vannak jelölve! A KRESZ által felsorolt kivételektől eltekintve itt kell a kerékpárunkkal közlekednünk, ha ezek valamelyike az utunkba akad:

  • Kerékpárúton Ha az út mellett van kijelölt kerékpárút, akkor ott kell kerékpározni, kivéve, ha az úttesten van felfestett kerékpáros nyom. A kerékpárúton a megengedett sebesség 30 km/óra.
    01_2.png
  • Kerékpársávban Ha az úttesten van felfestett kerékpársáv, akkor ott kell haladni a kerékpárral. A kerékpársáv egyirányú közlekedésre szolgál, tehát az úttest mindkét oldalán fel van festve. A kerékpársávban megengedett sebességre az általános KRESZ szabályok vonatkoznak, tehát lakott területen 40 km/óra sebességgel, lakott területen kívül – amennyiben sisakot viselünk – 50 km/óra a megengedett sebesség.
    09_1.png
  • Nyitott kerékpársávban Amíg a kerékpársáv záróvonallal van leválasztva az úttestből, addig a nyitott kerékpársáv csak szaggatott terelővonallal, ide kanyarodási céllal behajthatnak az egyéb járművek, ebből a célból a kerékpárosok is elhagyhatják azt. A megengedett sebesség azonos a kerékpársávban megengedettel.
    12_1.png
  • Kerékpárosok által is használható autóbuszsávban Itt az autóbuszsáv szélessége megengedi azt, hogy a buszforgalom feltartása nélkül kerékpárosok is közlekedhessenek. Ezt minden esetben jelzik táblákkal és felfestésekkel is.
    10_1.png
  • Gyalog- és kerékpárúton Ennek a használata a kerékpárosok számára általában kötelező, kivéve ha a gyalogosforgalom akkora, hogy az a kerékpárosok haladását akadályozná, illetve ha az úttesten van felfestett kerékpáros nyom. Az ilyen vegyes használatú gyalog- és kerékpárúton legfeljebb 20 km/óra sebességgel lehet kerékpározni.

    Az alábbi táblák szerint kétféle gyalog- és kerékpárút létezik: az elsőn nincs különválasztva a gyalogos és kerékpáros forgalom, a másikon egy folyamatos vonallal a gyalogos és kerékpáros közlekedésre szolgáló részt elválasztották egymástól. Ebben az esetben a táblák és a felfestések jelzik, hogy az adott oldalon ki közlekedhet.
    02_2.png 03.png
  • Gyalogos-kerékpáros zónában Itt a kerékpárosok számára kijelölt részen a megengedett maximális sebesség 20 km/óra, egyéb helyeken 10 km/óra.

    Fontos tudni, hogy amíg a közlekedési táblák csak egy adott útszakaszra vonatkoznak, általában hatályukat vesztik a legközelebbi kereszteződésnél (hacsak kiegészítő táblán nincs távolság megjelölve), a zónákra vonatkozó táblák egy egész területre vonatkoznak, és csak a zónák határán kerülnek kihelyezésre!
    04_1.png
  • Kerékpáros nyomon Az úttestre festett kerékpáros piktogramok jelzik a kerékpárosok számára javasolt nyomvonalat, de ettől el lehet térni. A kerékpáros nyom felfestése a járművezetőket is figyelmezteti a kerékpárosok fokozott jelenlétére.
    14_1.png
  • Kétirányú kerékpáros közlekedésre megnyitott egyirányú utcán Figyelem! Az egyirányú utcába forgalommal szemben behajtani csakis abban az esetben szabad, ha ezt a kihelyezett közlekedési táblák megengedik! Ebben az esetben haladjunk szorosan a menetirányunk szerinti jobb oldalon a járda mellett, kereszteződésekben pedig nagyon figyeljünk az elsőbbség szabályaira, és úgy általában minden szembejövőre!

    Az alábbi két tábla az egyirányú utcákba kerékpárral való behajtást szabályozza. A felső képen lévő tábla az egyirányú utca normál behajtójánál kerül elhelyezésre és arra figyelmeztet, hogy szembejövő kerékpárosokra lehet számítani. Az alsó tábla az egyirányú utca másik végén kerül elhelyezésre, ahonnan normál körülmények között tilos behajtani, kivéve a kiegészítő táblán említett kerékpárosokat! Csakis ilyen tábla esetén szabad behajtani az egyirányú utcába forgalommal szemközt!
    07_1.png 15.png
  • Leállósávban, vagy útpadkán Utoljára hagytam ezt a KRESZ-ben szereplő pontot, ugyanis ez sokak szerint értelmetlen! Magyarországon autópályán tilos kerékpározni (ennek pedig része a leállósáv is), az útpadkák kialakítása pedig olyan, amely nem teszi lehetővé az ott történő kerékpározást.

A fentebb felsorolt helyeken túlmenően mindenhol megengedett a közúti forgalom számára megnyitott területeken a kerékpározás a KRESZ szabályok betartásával! A következőkben még pár fontos dologra szeretnék kitérni, melyekre a válasz eléggé el van dugva a KRESZ szabálygyűjteményében!

Milyen állapotban szabad kerékpározni?

Erről a dologról a kerékpárosok tekintetében a KRESZ meglehetősen furcsán intézkedik. A következőkben szó szerint idézem a rendelet szövegét:

4. § (1) Járművet az vezethet, aki

b) a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van, továbbá
c) a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll, és szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol.

(4) *  Az (1) bekezdés b) pontjában foglalt feltétel fennállása esetén a kerékpárosra nem kell alkalmazni az (1) bekezdés c) pontjában a járművezető szervezetében szeszesital fogyasztásából származó alkohol jelenlétére vonatkozó korlátozást.

Húha! Ez eléggé meredek megfogalmazás, szó szerint azt jelenti, hogy ha a kerékpáros – a rendőr megítélése szerint – biztonságos vezetésre képes állapotban van, akkor nem büntethető, még ha fogyasztott is bizonyos mennyiségű alkoholt! Jellegzetes gumiparagrafus! Akkor most belefér ebbe egy üveg sör? Esetleg kettő is? És vajon mit jelent a „vezetésre képes állapot”? 

Nos, én úgy gondolom, a legegyszerűbb, ha nem feszegetjük a határainkat és a rendőr tűrőképességét, és egyáltalán nem iszunk alkoholt (és nem állunk egyéb tudatmódosító szerek hatása alatt sem), amikor nyeregbe szállunk, hogy eljussunk kerékpárral közúton valahonnan valahová!

Na, a fentebb ismertetett rész a lényeg, ennek ismerete minden kerékpáros számára kötelező! A következőkben még néhány apróságra szeretnék kitérni.

A járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülékek (közlekedési lámpák)

Alapesetben a járműforgalom irányítására szolgáló háromszínű közlekedési lámpák az irányadóak a kerékpárosok számára is, kivéve ha külön elhelyezésre kerültek a kerékpáros forgalmat irányító lámpák! Ezek szintén három fénnyel rendelkeznek (piros, sárga, zöld), de elhelyezésük olyan, hogy a kerékpárosok jól lássák azokat és mindhárom színnél általában látható a kerékpár ikon (gyakorlatilag azok világítanak). Ha van ilyen lámpa, akkor ezt kell figyelni a kerékpárosoknak, váltásaik eltérhetnek az egyéb forgalmi sávok lámpáitól!

Tudom, hogy a kerékpárosok számára a megállás mindig macera! Ilyenkor elveszítjük a saját fizikai erőnkkel létrehozott lendületünket, később pedig álló helyzetből ismét fel kell gyorsítanunk. Az autósok számára csak pár gázfröccs és kuplungolás az elindulás és kigyorsítás, tehát nem értik meg a kerékpárosok lendületes közlekedésre vonatkozó álláspontját! Ettől függetlenül mégis azt javaslom, mindig álljunk meg a piros lámpáknál, ne reszkírozzuk a tilosban való áthaladást, hiszen a látóterünkből kieső irányokból is érkezhet keresztező forgalom! Ugyanez a helyzet az Állj! Elsőbbségadás kötelező, és szükség esetén a közönséges Elsőbbségadás kötelező táblák esetén is!

Álló kocsisor melletti előresorolás

A KRESZ megengedi, hogy álló járművek mellett jobbról elhaladva előre soroljál piros jelzés esetén. Természetesen ezt csak akkor tudod megtenni, ha elegendő helyet hagytak erre az autósok. Fontos, hogy az autóvezetők erre nem szoktak számítani, és jórészt a holtterükben mozogsz ilyenkor! Törekedj arra, hogy a közlekedési lámpa utáni kereszteződésben a kisívben jobbra kanyarodók lássanak, hogy ott vagy, te is számíts arra, hogy akár az index használata nélkül is eléd fordulhatnak majd! Ha a kocsisor akár csak lassan is, de mozgásban van, az előre sorolást – ami ilyenkor jobbról történő előzésnek minősül – nem szabad alkalmaznod!

Szabad-e gyalogátkelőhelyen kerékpározni?

Ez bizony fogós, ravasz kérdés! A KRESZ nem tiltja a kijelölt gyalogátkelőhelyen történő úttest keresztezést a kerékpárosok számára, azonban ott elsőbbség csak a gyalogosokat illeti meg! Tehát kerékpáron ülve nincs a zebrákon a kerékpárosoknak elsőbbsége, viszont ha leszállunk a bringáról, akkor már mi is gyalogosoknak minősülünk. Ilyen esetekben gondoljunk arra, hogy ha az érkező autós nem észleli a zebrához közeledő kerékpárost, akkor elsőbbséget sem tudna neki adni, ezért kell a gyalogátkelőhely előtt megállni és a nyeregből való leszállással jelezni az autósoknak az áthaladási szándékunkat!

Szabad-e kerékpározás közben a mobiltelefonunkat használni?

A KRESZ egyértelműen kimondja, hogy nem csak a gépkocsik, hanem a két- és háromkerekű járművek vezetői sem használhatnak menet közben és forgalmi okokból történő megállás esetén kézben tartott mobil rádiótelefont! Tehát megengedi a fülhallgatós, illetve kihangosítós telefonálást, ezzel kapcsolatban viszont azt javaslom, hogy ne használjunk fül- vagy fejhallgatót telefonálára, illetve zenehallgatásra, mivel ezzel mintegy kiszigeteljük magunkat a közlekedés zajaiból, amelyek fontosak lehetnek a számunkra!

Mi a helyzet a jobbra tartással?

Ez is fontos kérdés, jobb ha szó szerint idézem itt a KRESZ-t:

25. § …(2) *  Járművel az úttesten - az előzés és kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. Lassú járművel, állati erővel vont járművel, kézikocsival, hajtott (vezetett) állattal, valamint lassan haladó járművel - ha az út- és forgalmi viszonyok lehetővé teszik - szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladni. Párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a jobbra tartásra a külön szabályok (36. §) az irányadók.

Mivel a kerékpár nem szerepel a kiemelt kategóriák között, csak a lehetőségekhez mérten kell jobbra húzódni vele, nem pedig kötelező jelleggel. Így elkerülhetőek az út szélén lévő kátyúk, az aszfaltozás egyenetlen, repedezett széle és nem kell centizgetni a parkoló autók mellett sem, azt kockáztatva, hogy esetleg ránk nyitják az ajtajukat.

Igaz az, hogy lakott területen kívül nem szabad a kerékpárral balra nagy ívben kanyarodni?

Igen, ez igaz! A főútvonalról balra kanyarodás esetén a kerékpárosnak le kell szállnia a nyeregből és a bringát tolva, azaz a gyalogosokra vonatkozó szabályok szerint kell kereszteznie az utat, aztán a kiágazó út kezdetén ismét nyeregbe szállhat. Ezek a szabályok vonatkoznak arra az esetre is, amikor a közút szélén futó kerékpárútról szeretnénk balra kanyarodni! Az ilyen szituációk előjelzésére szolgál az alábbi tábla, de ezt csak nagyon ritkán láttam eddig kitéve, akkor is inkább lakott területen.

08_2.png

Egy olvasóm küldte a következő kérdés-felelet párt (Forrás):

Haladhatnak-e egymás mellett a kerékpárosok közúton (nem kerékpárúton)? Ha igen, akkor minden esetben és helyen, vagy vannak erre vonatkozó korlátozások?

A szabály egyértelműen fogalmaz:

„Kerékpárral az útpadkán, az úttesten és a járdán csak egy sorban szabad haladni.”

Mivel a kerékpársáv az úttest része, ebből az következik, hogy ott is.
Ugyanakkor kimaradt a felsorolásból a kerékpárút és a leállósáv. Azaz ilyen helyeken szabad egymás mellett folyamatosan tekerni.

 

A kerékpár és a kerékpáros kötelező és ajánlott felszereléséről egy korábbi posztomban már írtam, és még a későbbiekben szeretnék egy posztot szánni azoknak a kerékpározással kapcsolatos közlekedési tanácsoknak, melyek betartása egyáltalán nem kötelező, viszont minden kerékpáros számára ajánlott!

 

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a facebookon is!

 

Források:

1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ)
Kerékpáros kisokos

Képek forrása:

[1] https://www.businessinsider.com/heres-how-companies-paying-staff-to-cycle-to-work-end-up-saving-money-2018-7 (Dan Kitwood/Getty Images) és a KRESZ táblákból készített fotómontázs
KRESZ táblák: 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ)

A bejegyzés trackback címe:

https://bakancsban-ket-kereken.blog.hu/api/trackback/id/tr517950380

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fődíszpinty 2022.10.10. 14:30:46

Szia! Alapos munka :). Azért érdekes ez az ország. A fenti szabály gyűjteményt mondjuk egy 14 éves gyermeknek ismernie kellene, ha szabályosan akar bicózni? Vagy egy olyan embernekis, akinek sose volt jogosítványa? Miért nincs egy kötelező kerékpáros KRESZ tanfolyam mondjuk 2 órába megtartva ált.isk 8. osztályában egy online vizsgával? Mondom érdekes ország.
Tudom persze a törvény nem ismerete nem mentesít....

gigabursch 2022.10.10. 15:06:13

Attól tartok, hogy nincs az a belpesti bringahuszár, aki ennek csak a felét hajlandó lenne befogadni.

Igen, ennek általános iskolai anyagnak kéne lennie.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2022.10.10. 18:51:12

@Fődíszpinty: Igazad van, de ahogy már az elején is írtam, jelenleg nincs könnyített KRESZ! Aki kihajt az úttestre akár kerékpárral, akár kamionnal, elméletileg az összes szabályt ismernie kellene! Hiszen bármibe belefuthat az útja során, hogy mást ne mondjak, ilyen például a KRESZ vizsgák mumusa, az áthaladási sorrend egy kereszteződésben egy-egy bonyolultabb esetben.
A valóságban azonban a kerékpárosoknak semmilyen vizsgával nem kell rendelkezniük a közúton való közlekedéshez! Ez egy csúnya joghézag, és szerintem be kellene foltozni! Ha máshogy nem megy, akkor valamilyen könnyített vizsgával, ahogy írtad, akár egy olyannal, melyet minden nyolcadikosnak le kellene tenni!

Szóval kellene a kerékpárosoknak is egy papír, amely igazolja, hogy kerékpárosokra vonatkozó részekből + a KRESZ legfontosabb szabályaiból sikeres vizsgát tettek! De hadd ne én találjam fel a spanyolviaszt!

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2022.10.10. 18:56:23

@gigabursch: Márpedig bele kellene fogadni abba a tökbe, amit a nyakán hord! Ez nem hajlandóság kérdése. És igen, kellene az a bringajogosítvány!

Mesterséges Geci 2022.10.11. 06:11:47

"Lassú járművel, állati erővel vont járművel, kézikocsival, hajtott (vezetett) állattal, valamint lassan haladó járművel - ha az út- és forgalmi viszonyok lehetővé teszik - szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladni"

Azt írod, nem szerepel benne a kerékpár. Szerintem olvasd el újra!

Mesterséges Geci 2022.10.11. 06:14:26

A zebrával kapcsolatban: az ugye a járda kiterjesztése, ergo ott a biciklis nem mehet alapesetben, nem kell rá külön szabály.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2022.10.11. 06:35:37

@Mesterséges Geci: Szerinted melyik kategóriába tartozik a felsoroltak közül a kerékpár?

A KRESZ-ben nincs benne, hogy a kijelölt gyalogátkelőhely a zebra kiterjesztése. Én legalábbis nem találtam, csak ennyit:

"(5) A gyalogos az úttesten a kijelölt gyalogosátkelőhelyen, ha pedig a közelben kijelölt gyalogosátkelőhely nincs,

a) lakott területen levő főútvonalon az útkereszteződésnél (a járda meghosszabbított vonalában), valamint a menetrend szerint közlekedő jármű megállóhelyén levő járdasziget és az ahhoz közelebb eső járda között (a járdasziget teljes hosszában),

b) egyéb helyen bárhol,

a legrövidebb áthaladást biztosító irányban mehet át."

és:

"43. § (1) Kijelölt gyalogosátkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. "

Szerintem a kijelölt gyalogosátkelőhely az úttest része, semmiképpen sem a járdáé, vagy a járda kiterjesztése.

Mesterséges Geci 2022.10.11. 06:37:51

@horvabe:
"... lassan haladó ..."
(Gyk: a lassújármű más kategória)

A zebra nincs kiemelten beleírva, de a szabályokból következik, hogy az a járda folytatása.

Medgar 2022.10.11. 08:09:27

@Fődíszpinty: Röviden: igen. Az általános iskolában meg kéne kezdeni a kresz oktatást, hiszen már gyalogosként is imerned kell a rád vonatkozó szabályokat..

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2022.10.11. 08:20:07

@Mesterséges Geci: Sehol nem találom a "lassan haladó jármű" fogalmának meghatározását, nem tartalmazza a KRESZ 1. sz. függeléke sem, amely pont ezeket a fogalmakat kellene, hogy tisztázza. Persze lehet, hogy egy régi verziót találtam a neten:
docplayer.hu/404301-1-szamu-fuggelek-az-1-1975-ii-5-kpm-bm-egyuttes-rendelethez-371.html

Szerintem egyáltalán nem következik a szabályokból, hogy a zebra a járda folytatása, esetleg csak akkor, ha az szintben ki van emelve az úttestből a járdaszintig. Ilyenkor megkülönböztető festéssel (kövezéssel) is felhívják rá a figyelmet. De ez eléggé ritka madár.

Mesterséges Geci 2022.10.11. 08:25:02

@horvabe: jujj... az ugye megvan, hogy ez már a funkcionális analfabétákra jellemző?
LAS-SAN HA-LA-DÓ JÁR-MŰ...
Próbáld értelmezni!
Az idézet egyébként az általad idézett szövegből származik, amit ha igaz, a KRESZ-ből másoltál ide.
Ezért is baj, mikor ti foteljogászok nekiálltok szakérteni.

DFK 2022.10.11. 08:53:42

Az a baj, hogy a kerékpárosok kevés szabályt tartanak be. Megtehetik, mert nincs rajtuk azonosító, nem lehet elkapni őket. Tegnap is olyan szépen ment át mellettünk a piroson a kerékpáros, hogy csak na. Jogosítvány + egyedi azonosító + KFB lenne a megoldás.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2022.10.11. 09:01:56

@Mesterséges Geci: :-DDD

A KRESZ nem esti mese. Minden benne szereplő fogalomnak kell, hogy legyen magyarázata! A lassan haladó jármű fogalma relatív, mert ugye hol van a határ a lassú és a nem lassú között! Valter Attila kerékpárjára nehezen lehetne rámondani, hogy lassan haladó jármű, az enyémre már inkább, viszont a 90 éves Mári a bicajon már valóban lassan haladó jármű lehet.

Na itt a baj, hogy ez a határ nincs egyértelműen meghatározva, mint a lassú járműnél! A többi csak szavakon való rugózás.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2022.10.11. 09:11:20

@DFK: A bringások nagy részének szabálykövetése legendásan alacsony. Én is azt mondom, ez ellen tenni kellene. Viszont a hatósági regisztráció + rendszám + kötelező felelősségbiztosítás iszonyú adminisztrációval járna. Hány bringa lehet hazánkban? 5 milla? Azt hiszem, ezzel még nem is mondtam sokat.

Azt hiszem, itt inkább a kerékpárosok mentalitásával van a baj. Egyébként a rendőr rendszám nélkül is szénné büntethetné a piroson áthajtó, közlekedési szabályokra széles ívben tevő bringásokat! Akkor biztosan változna a dolgokhoz való hozzáállásuk!

Mesterséges Geci 2022.10.11. 09:16:29

@horvabe: relatív gyorshajtás megvan? Valahol ott keresd ezt is!

Mesterséges Geci 2022.10.11. 09:20:05

@horvabe: nem "a bringások szabálykövetése".
Mostanábantöbb szabályosan közlekedő biciklist láthatsz, mint gépjárművezetőt. Már feltéve, hogy az olyan apróságokat, mint a vezetés közben mobilozás, nem ignorálod.
Meg a szándékos veszélyeztetés kategóriájú előzéseket, mikor biciklist centiznek egyes autósok. (Más kérdés, hogy a szándékosság nem bizonyítható)

erol 2022.10.11. 09:39:56

Szerintem óriási félreértés, hogy a hülye bringások nem ismerik vagy leszarnak minden szabályt, szemben a szabályokat precízen betartó autósokkal, ők pont ugyanúgy ignorálják a KRESZ-t, legfeljebb más szabályokat szegnek meg (pl. a teljesen általános, már-már közmegegyezés szerinti gyorshajtás). Nem akarom védeni a szabálytalan bringásokat, de ne csináljuk úgy, mintha kilógnának a többi közlekedő sorából, max annyi a különbség, hogy az autósokat sűrűbben ellenőrzik (nem sokkal), viszont ez teljesen logikus: egy autó veszélyesebb fegyver (jóval nehezebb és gyorsabb).

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2022.10.11. 09:46:43

@Mesterséges Geci: Hagyjuk ezt, mert csak elbeszélünk egymás mellett! :-)

"Mostanában több szabályosan közlekedő biciklist láthatsz, mint gépjárművezetőt."

Úgy látszik, nem egy helyen közlekedünk - mondom ezt úgy, hogy idén több km-t bringáztam, mint autót vezettem. De kétségtelen tény, hogy egyre több a szabálykövető kerékpáros az utakon (meg a szabályokat nem követő is).

A kerékpárost szándékosan kicentiz, az potenciális gyilkos! De a legtöbb autós egyszerűen csak nemtörődöm.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2022.10.11. 09:55:12

@erol: Mindenki tudja, hogy az autósok sem szentek, de ez a poszt a kerékpárosoknak és róluk szól. És valóban, az autó már a sebességéből és tömegéből következően is nagyobb sérülést okozhat egy kerékpárosnak, mint fordítva. Meg hát a bringást nem nem veszi körül tonnányi vas sem.

Medgar 2022.10.11. 10:30:21

@erol: Mi köze ennek a poszthoz? Attól még hogy az autós szabálytalankodik, a kerékpárost ez nem mentesíti a szabályok alól, de sajnos a kerékpárosok nagy része az alapvető szabályokkal sincs tisztában..

Mesterséges Geci 2022.10.11. 11:38:06

@Medgar: miután belekerült egy olyan állítás, hogy "a kerékpárosok...", szerintem jogos és kapcsolódik is.
Én pl. az esetek nagy részében ragaszkodom a KRESZ betartásához. Nem megyek járdán, nem megyek át a piroson. De vannak kivételek.
Pl. egy (konkrét) nagyjából 30-50m-es egyirányú szakaszra simán behajtok, ha nem jönnek szemből, mert a szabályos kerülő sokkal hosszabb, ráadásul itt áttolom a zebrán, ott meg a nagyforgalmú főútra kell balra kanyarodni, ami macerás.
Vagy... vasúti átjáró, egy vágánnyal, közvetlenül az állomás után és látom az érkező, lassuló szerelvényt. Hát bocs, ott átmegyek a piroson, nem várom meg, amíg a vonat megáll, le-/felszállnak, majd elmegy a vonat. (Évente egyszer)

erol 2022.10.11. 11:48:30

@horvabe: @Medgar: "Érdekes módon ezt látom azok esetében is, akik amúgy autóban ülve többnyire szabálykövetők, nyeregbe pattanva azonban fittyet hánynak az előírások többségének! "
Írja a poszter, erre reagáltam.
Az is hülyeség, hogy mindenki a KRESZ oktatást szajkózza, szerintem a szabálysértések 99 százalékában nem ismerethiányról van szó, hanem beleszarásról. Nagyvárosokban a bringások nagy részének van jogosítványa és autója csak éppen nem azt használja.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2022.10.11. 12:58:12

@erol: @Mesterséges Geci:
Azt hiszem ott a baj, hogy a bringások nagyon is tisztában vannak vele, hogy ők az energiaforrás kerékpározás közben, ezért gazdaságosan próbálnak tekerni. Pl. nem állnak meg a pirosnál, ha nem feltétlenül szükséges, mert akkor fel kellene újra gyorsulni, ezért próbálnak (szabálytalanul) rövidíteni is, mert így kisebb erőfeszítéssel érnek célba. Ezen kívül kihasználják az egyéb adódó lehetőségeket a várakozás csökkentésére (lásd MG sorompós esete, amit teljesen megértek, néha én is élek vele). Itt nyilvánvaló, hogy a bringás gyalogosként a sínekhez figyelmesen közeledve látja, milyen messze van még a vonat, míg az autósok a sorompó mögül ezt nem látják.

erol 2022.10.11. 13:18:07

@horvabe: Pontosan, csak aki nem szokott bringázni annak ezek félelmetes mutatványok.

Fődíszpinty 2022.10.11. 14:17:39

Hamárhomár!

Alapvető problémának érzem, hogy legalábbis a Dunántúlon, hogy turisztikai céllal épülnek kerékpárutak, noha a közlekedést kéne szolgálni. Néhány jól megválasztott km építése szolgálná a környezetvédelmet. Is. Autóval vonulgatunk tókerülő utakhoz, ahelyett hogy a napi közlekedést segítenék. Pl Dorog környékén 4 km Esztergomig vagy tán csak 3 napi több száz ember közlekedését oldaná meg. 5 éve minden évben ígérik. Vagy Tát és Esztergom között építettek se eleje se vége utat vicc. Ott volt párhuzamossan 3 km régi 117 es út. Ami zsákutca tehát minimális forgalom. Pont ez a 3 Km hiányzik a végétől Esztergomig. így teljes lehetne. No ez is vicc. Vagyis sajnos nem is az.

efi 2022.10.11. 16:16:14

1. Csak főútvonalról nem szabad biciklivel balra kanyarodni, más útról lehet. Hülye szabály amúgy, a főútvonalon is csak 90-nel mennek, onnan miért nem lehet?
2. Zebrán tolni kell, de semmi veszélye nem lenne, ha megengednék 10-zel a bicózást. Én különben is mindig mellette biciklizem át, pláne, ha már elötte is külön nyom vagy kerékpár út volt és akkor máris nem igaz, hogy zebrán tekerek.
3. Egyirányú utcába oldalról behajtó vagy azt keresztező autós honnan tudja, hogy jöhet rossz irányból biciklis?
4. Sebességhatárok előírása, ahol nincs gyalogos: hülyeség. Különben is honnan kéne tudnia, hogy mennyivel megy.
5. Lámpa előírása: szintén hülyeség. A sötétben való világítást kell előírni, nem a lámpahurcolászást. Délelött 10-kor 30 fokban francért vigyek lámpát?
6. Csengő: közröhej trágya.

Mesterséges Geci 2022.10.11. 16:23:25

@efi:
1. Lakott területen kívüli főútvonalon nem szabad balra fordulni, bár én még nem láttam biciklist aki ezt betartotta, max. nagyon forgalmas úton.
3. Ezen már én is sokat töprengtem
5. Aztán ha szándékodon kívül sötétben mész haza, akkor szopás. Ezt a lámpaellenességet sosem értettem. Pár deka plusz, a légellenállást nem növeli, a helye meg kell legyen. Akkor??
6. Pedig manapság sokszor hasznos.

efi 2022.10.11. 17:22:43

@Mesterséges Geci:
1. Én is ezt mondtam, de a cikkben nem ez volt, hanem az, hogy mindenféle útról tilos.
5. Akkor gyaloglás. De most komolyan, azért kéne 1 millió nappali biciklisnek lámpát vinni, mert közülük 10 rosszul méri fel az estét? És kukás mellényt akkor miért nem kötelezi vinni állandóan? Lakott területen kívül pontosan akkor lesz rá szükség, mint a lámpára, egyik kell mégis mindig, másik meg nem? Továbbá: lámpa miért nem lehet nappal pl zsebben vagy táskában?

Mesterséges Geci 2022.10.11. 17:29:41

@efi: a lámpa ott lehet ahol hordani akarod, míg nincs rá szükség. Aki ennek az ellenkezőjét mondja, az nem látta az új KRESZ-t.
Viszont számomra érthetetlen, hogy miért nincs felrakva sok bringára/hátizsákra/mezre, miért kell eldugni.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2022.10.11. 17:38:01

@efi: @Mesterséges Geci: Ez bizony tényleg pongyolaság volt a részemről! A posztban át is írtam: "A főútvonalról balra kanyarodás esetén a kerékpárosnak le kell szállnia a nyeregből és a bringát tolva, azaz a gyalogosokra vonatkozó szabályok szerint kell kereszteznie az utat..."
Tehát mellékútról főútvonalra simán lehet kerékpáron ülve kanyarodni.

Köszi, hogy felhívtátok rá a figyelmem!

Mesterséges Geci 2022.10.11. 17:44:40

@horvabe: a hangsúly azon van, hogy nem minden főútvonalra igaz, csak a lakott területen kívülire.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2022.10.11. 18:25:41

@Fődíszpinty: Más pénzekből mennek a napi munkába járáshoz szükséges kerékpárutak, mint a turisztikai kerékpárút fejlesztések. Tavaly sokat tekertem a Tiszántúlon, rengeteg jó minőségű és napi munkába közlekedésre alkalmas út van arrafelé, pl. Mátészalka és Debrecen között egybefüggő út a 471-es mellett, vagy Rakamaz és Nyíregyháza között a 38-as mellett. Talán régiófüggő a fejlesztés.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2022.10.11. 18:27:24

@Mesterséges Geci: Az benne van a kérdésben: "Igaz az, hogy lakott területen kívül nem szabad a kerékpárral balra nagy ívben kanyarodni?"

efi 2022.10.11. 18:56:23

@Mesterséges Geci:
Nem.
A kresz valóban csak annyit ír, hogy este világítunk, de van egy Köhém rendelet a kötelező felszerelendő tartozékokról és ott benne van.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2022.10.11. 19:10:05

@efi: Ez a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet. A jelenleg érvényes verziója itt található:
net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99000006.koh

A 116.§ vonatkozik a kerékpárokra. Így kezdődik: "A kerékpárt fel kell szerelni..." és utána jön a lista. Viszont az is benne van, hogy a "világító berendezés elhelyezhető a kerékpárt hajtó személyen is". Ettől kezdve nem kötelező a kerékpáron lenni az első és hátsó világításnak. A többi felszerelésnél nincs ilyen kitétel. Vagyis a csengőt nem szerelheted magadra.

efi 2022.10.11. 20:09:24

@horvabe:
Akkor még egyszer, miért kell nálunk lennie olyankor, amikor nem kell használni? Kukás mellény se kell nálunk legyen. Igény volna rá, hogy ne legyen, pl délben elmegyek a boltba 500 méterre meg vissza.

efi 2022.10.11. 21:24:04

@Mesterséges Geci:
A kerékpár nem lassú jármű.
Ajánlom figyelmedbe a 26 par. (1) b pontot és láthatod, hogy külön kezeli.

efi 2022.10.11. 21:35:12

Leállósáv nem csak autópályán van:

https://www.google.com/maps/@47.2585866,16.96209,3a,75y,335.1h,65.23t/data=!3m6!1e1!3m4!1s6qJak4doPgjOVAu229-VJA!2e0!7i16384!8i8192?hl=hu

Mesterséges Geci 2022.10.11. 21:41:03

@efi: funkcionális analfabéta 2.0
Nem azt írtam, hogy a lassan közlekedő és a lassú jármű nem ugyanaz?

Fődíszpinty 2022.10.12. 12:58:51

@horvabe: Igen, az AK közben láttam , ott messze nem éreztem ezt a "turisztikai" útfejlesztés problémát. Rengeteg kerékpár mindenhol, még a falu széli buszmegálló mellet is B+R Parkoló több tíz bicóval. Erre vágynék a Dunántúlon is. Jé valamiben irigyeljük a túlparton élőket. :)

Adani 2022.10.14. 10:58:24

Nincsenek biciklisek, autósok, motorosok stb. Közlekedők vannak, aki autóval közlekedve ön és közveszélyes, és a KRESZ-t nem tartja be az biciklin sem fogja és viszont. Biciklisek nagy részének van jogsija, tehát ismernie kéne KRESZ-t autósoknál se az a baj, hogy nme tudja, hanem hogy nem tartja be.

striker11 2022.10.14. 20:42:23

@efi: 3. Onnan tudja, hogy ki van táblázva a keresztirányú forgalom számára, hogy jöhet a másik irányból kerékpáros.

olahtamas- 2022.10.17. 22:47:25

@Adani: És a közlekedők közt a gyalogosokat is meg lehet említeni, akik néha érdekes helyeken bukkannak fel...
süti beállítások módosítása