Barangolások gyalogosan, bakancsban és túrakerékpáron

Bakancsban, két keréken

Bakancsban, két keréken

Gyalogszerrel végig a Budai-hegység északi gerincén

A Nagyszombat utcai amfiteátrumtól a Hármashatár-hegyen, a Paprikás-patak völgyén és a Zsíros-hegyen át Nagykovácsiig (2021. december 22.)

2021. december 27. - horvabe

cimkep-t043.JPG

Panoráma a Guckler Károly kilátóból 2020. november 21.-én

A TÚRA ÚTVONALÁNAK SZINTMETSZETE

43.png

A túra útvonala a Google Térképen

A túra útvonala GPX formátumban

A TÚRA JELLEMZŐI

- Megtett távolság a kitérőkkel együtt: 22,47 km (GPS)
- Szintemelkedés/lejtés a kitérőkkel együtt: 1061/841 m (GPS)
- Nehézség: 8/10 (Egész napos gyalogtúra viszonylag nagy szinttel. Az emelkedés soknak tűnik, de kevés az erős kaptató az útvonalon)
- Kilátások: 8/10 (Kilátás a Remete-hegy kőfejtőjétől, a Hármashatár-hegyről, a Kötők padjától, a Pesthidegkúti Kálváriától és a Zsíros-hegyről)
- Épített látnivalók: 4/10 (Kiscelli kastély, Guckler Károly kilátó, volt Zsíroshegyi turistaház)
- Jelzettség a túra időpontjában: A összes jelzés állapota a bejárt szakaszokon kiváló (10/10), gyakorlatilag eltévedésbiztos a jelzettség!

A távolság- és szintadatok a túra során felvett GPS track kiértékeléséből származnak. A többi adat abszolút szubjektív.

A túra erőnléttől függően két szakaszra bontható, a táv kétharmadánál található Hidegkúti út jó kiszállási pont a hétvégén is viszonylag sűrűn járó busszal! 

TÚRALEÍRÁS

Idén eléggé korán túl lettünk a karácsonyi bevásárlásokon, és mivel az ünnep hetében már szabadságon voltam, úgy gondoltam, járok egyet a budai hegyek között! Kedden hétágra sütött a nap, de ekkor még a boltokat jártuk, viszont szerdára sem jósoltak sokkal rosszabb időt, gyerünk hát! Viszont hová menjek? Ekkor jutott eszembe laci_52 nicknevű kommentelőm beírása az előző túrám posztjánál, aki megjegyezte, kár hogy nem fért bele a szép kilátások túrájába a Hármashatár-hegy tetején álló Guckler Károly kilátó! Legyen hát most ez a kilátópont az egyik célpontom úgy, hogy végiggyalogolok a Budai-hegység északi gerincén Óbudától egészen Nagykovácsiig!

Eléggé zegernye időben indultam el otthonról ezen a reggelen, társasházunk ajtaján kilépve a nyakamig rántottam az anorákom cipzárját a hidegben, fázósan még a síkesztyűim is felhúztam, miközben a buszra vártam a megállóban. Még nem nagyon látszott, milyen idő lesz majd napközben, a majdnem telehold a felhők között bujkált, azt viszont reméltem, hogy a fagy kitart majd napközben is, hogy ne kelljen a sárban tapicskálnom! Aztán a 250-es busz meg is jött menetrend szerint és Rózsavölgyben gyorsan váltottam egy 41-es tujára. Ez aztán alig háromnegyed óra múlva már a túrám kezdőpontján, a Nagyszombat utcai amfiteátrum mellett tett le. A fűtött villamosról leszállva egy pillanat alatt konstatáltam, hogy Óbudán sincs egy dekával sem több meleg, mint Budafokon, sőt, napkeltére mintha még egy kicsit tovább hűlt volna a levegő!

Nekivághattam volna rögtön a Mátyás-hegyre vezető kék kereszt jelzés útjának, de előtte bemelegítésképpen körbesétáltam az amfiteátrumot kívülről, aztán a kapun keresztül beléptem a falak közé. Már évtizedekkel ezelőtt körbenőtte a város a nagyon szépen megmaradt római kori romokat, de láthatólag sem a fővárosi, sem pedig a kerületi önkormányzatnak halvány lila fogalma sincs arról, mit lehetne kezdeni vele! Manapság pedig egyre gyakoribbak a múltidéző várjátékok, kosztümös felvonulások, sok település sorban állna ilyen romokért és hogy elmondhassa, a helyén állt kétezer éve a római Alsó-Pannónia provincia fővárosa: Aquincum!

Ide jártam a szomszédba középiskolába és főiskolára is, már akkor is pont így, magára hagyottan álldogált az amfiteátrum, éppúgy kutyafuttatóként, „kutyaszaratóriumként” hasznosították, mint manapság. Félreértés ne essék, ilyen helyre is szükség van, de azért ezt mégsem egy akkora ókori körszínházban kéne megtenni, amelyik elmondhatja magáról, hogy arénája még a római Colosseumnál is nagyobb! Egyébként a feljegyzések szerint időszámításunk szerint 145 körül építhették, és ez volt Aquincum két amfiteátruma közül a nagyobbik! Ez az úgynevezett katonavárosi, kisebb társa pedig a polgárvárosi aréna volt! Ez a másik is megtekinthető, az aquincumi HÉV megálló mellett állnak a szerény romjai.

Na, miután így kipuffogtam magam, akár bele is vághatnék a túrába! Pár száz lépésnyire az amfiteátrumtól, a Bécsi út és a Doberdó utca sarkán vettem észre az első kék kereszt jelzést és már neki is lendültem volna a Doberdó utca meredek kaptatójának, amikor a megdöbbenéstől tátva maradt a szám: eltűnt a volt főiskolám elől a Kandó mozdony! Itt állnak az Óbudai Egyetem épületei, ez régi főiskolám, a Kandó Kálmán Villamosipari Műszaki Főiskola és a vele szomszédos Könnyűipari Főiskola összevonásával jött létre, és egy öreg Kandó mozdony állt a „C” épület előtt vagy negyven éve, amikor oda jártam hallgatóként. Nem szeretném Kandó Kálmán érdemeit méltatni, de ő volt az, aki megalkotta az első nagyfeszültségű, váltakozóáramú vasúti áramellátó rendszert, amely aztán az egész világon elterjedt, és egyszerűsége miatt manapság is általánosan használják! Ennek a megtestesítője volt az a V40-es típusú, az 1930-as években épített mozdony, melyet Kandó Kálmán ehhez a villamos rendszerhez tervezett! Aztán a túra után hazaérve utánaolvastam a dolognak, így tudtam meg a Wikipédiából, hogy 2007-ben vitték át a Magyar Vasúttörténeti Parkba, ahol felújítva méltó helyet kapott a többi vasúti emlékünk között, és a helyette raktak ide egy kiszuperált V43-as mozdonyt, amelyhez azonban Kandó Kálmánnak semmi köze nem volt!

Na, azt hiszem, ennyit történelmi kitérő elég is, mivel ez egy túrablog és nem pedig helytörténeti visszaemlékezés! Az egyetemi campus épületei között kapaszkodtam fel a meredek Doberdó utcán a Mátyás-hegy oldalába, aztán az utolsó épületek után már a Kiscelli parkerdőben egy lépcsősoron folytattam az utam. Lihegve kaptattam egyre magasabbra a fák között, pár perc alatt elérve a kicsiny Szent Vér kápolnát. A kápolna éppen kétszáz évvel ezelőtt, 1821-ben kezdett épülni, szentélyében egy forrás fakad. Innen már egyetlen nekifutással felkaptattam a kis fennsík peremére, a kálváriához. A jelzett turistaút itt a fák között indult tovább, de én kisétáltam a Kiscelli kastély főépületéhez.

A XVIII. században épült trinitárius kolostort és templomot később a katonaság használta, 1910-ben vásárolta meg magának Schmidt Miksa bútorgyáros, aki aztán kastéllyá alakíttatta. A szépen felújított és berendezett kastély a tulajdonos halála után múzeum lett, a II. Világháború alatt azonban súlyosan megrongálódott, aztán még ki is fosztották. 1949-ben nyílt meg ismét a kastélymúzeum, melyet aztán 1956-ben a felkelők támaszpontként használtak, de a kastélyhoz csatlakozó templom még most is romosan áll. Készítettem pár képet a épületről, aztán visszatértem a turistaútra.

A nemrég átadott Kiscelli-Doberdó tanösvényt követve indultam tovább, megcsodáltam a kis fennsík édesvízi mészkőteraszait és elolvastam a kihelyezett tájékoztató táblát, mely szerint 1-2 millió éve keletkeztek ezek a mészkőpadok forrásvízből történő kiválással. A parkon átvágva a forgalmas Kolostor út járdáján ballagtam tovább, innen csak akkor tértem le, amikor a kék kereszt jelzések egy, a domboldal erdejében továbbinduló ösvényre invitáltak. Pár perc után a fák között egy ipszilon elágazáshoz értem, a jelzések a jobb oldali ágat követték tovább, de itt érdemes balra indulni, ugyanis az a gyalogút vezet a Mátyás-hegy oldalába belevájt kőfejtő katlanjába!

Én megtettem most ezt a kis kitérőt, és néhány perc múlva már a volt kőfejtő sziklafalait csodálhattam meg alulról feltekintve rájuk. Itt, az úgynevezett keleti kőfejtőben tizennyolc kisebb-nagyobb üreg és barlang nyílik a falakon, ezek a kőfejtés során tárultak csak fel. A Mátyás-hegy mészkődómja aztán tényleg olyan, mint az ementáli sajt, ugyanis a barlangok keresztül-kasul járják a hegyet, a legnagyobb, a Mátyás-hegyi barlang a nyugati oldalon nyílik, és vezetéssel látogatható csak.

Visszatérve a kék kereszt jelzés ösvényére a katlan északkeleti peremén kapaszkodtam fel a hegy tetejére, közben szép kilátások nyíltak a kőfejtőre és Budapestre is. Párszor megálltam útközben megcsodálni a látványt, persze fényképeztem is rengeteget. Itt már látszott, hogy nem lesz szuper az időjárás, szinte teljesen felhős volt az ég (ilyen is maradt egész nap), a városon is megült már kicsit a talajmenti köd. Még lőttem néhány képet arról a pontról, ahol a jelzett gyalogút elfordult a kőfejtő sziklaperemétől, aztán már pár perc alatt megmásztam a Mátyás-hegyet. A tetőt beborítja az erdő, így onnan nem volt kilátás, megállás nélkül ereszkedtem hát le a Mátyás-hegy és a Remete-hegy közötti nyeregbe, aztán kaptattam fel a Remete-hegyre. Kilenc felé értem el a Hármashatár-hegyre vezető keskeny, kopott aszfaltutat és a vele párhuzamosan, a szélső fák között vezető Országos Kéktúra útvonalát.

Itt már a kapaszkodó is megenyhült, a széles, sétányszerű gyalogúton aztán húsz perc alatt felértem a Hármashatár-hegy 495 méter magas csúcsára. Beszédes név ez is, a korábban soknevű hegytetőre akkor ragadt rá, amikor a XIX. században ide került Buda, Óbuda és Pesthidegkút hármas határpontja. Persze első utam a Guckler Károly kilátópontra vezetett. A faszerkezetű építmény 2016-ban készült el egy, a hegy tetején omladozó világháborús légvédelmi állás vasbeton falait használva fel hozzá alapként. Sajnos, nem nyílik innen körpanoráma, ahhoz ugyanis pár méterrel magasabbra kellett volna építeni a kilátószintet, így a hegytető facsoportjai takarják néhány irányban a kilátást.

Na jó, azért például Budapest belvárosa felé nagyon szép a kilátás, méghozzá egészen furcsa nézőpontból, ugyanis hosszában tudunk végigtekinteni a Duna fővároson átvezető szakaszán és egyszerre öt híd is a látóterünkben van! Szép a letekintés kelet felé is a hegy lábainál elterülő Óbudára és a Duna túlsó partján fekvő Újpestre, nyugat felé fordulva pedig jól látszik a Nagy-Hárs-hegy és a János-hegy is. Elnézelődtem itt is pár percig, aztán továbbindultam a volt pilótacentrum épületei felé.

És hogy ki volt Guckler Károly, a kilátó névadója? A nagyjából száz esztendeje elhunyt erdőmester, az Erdészeti Hivatal vezetője nagy természetjáró volt, és sokat tett a Budai-hegység erdőinek megújításáért. Ő kezdeményezte a pesti homoktalajok erdősítését is, egy sétányt is építtetett, ezen az úton halad most az Országos Kéktúra, én is részben ezen kapaszkodtam fel a Hármashatár-hegyre.

Még zárva volt a Hangár Bistro, bár már nyitáshoz készülődtek, azonban nem volt kedvem még negyedórát tipródni egy pohár forralt bor miatt a hidegben, ezért aztán folytattam az utam. Rövid kitérőt tettem a Hármashatár-hegy északi sziklakiszögellésére, ugyanis onnan pont azokba az irányokba nyílik kilátás, melyeket fenn a csúcson a fák kitakarnak! Jól látszott a sziklákról a Budai-hegység északi ívén végigvezető további utam, a hegykaréj mögött feltűnt a Pilis gerince is. Lenn, alattam a vitorlázó-repülőtér füves mezeje terült el, mögötte Remetekertváros, jobb oldalán pedig Pesthidegkút házaival (Na, azon aztán jól el lehet gondolkodni, hogyan is kerülhetett Pest Budára, vagyis Pesthidegkút a budai oldalra!)

Még az Országos Kéktúra útvonalán ereszkedtem le a Hármashatár-hegy és a Vihar-hegy közötti mély nyeregbe és kaptattam fel meredeken a Vihar-hegyre, ahonnan már csak egy kényelmes ereszkedés volt a Virágos-nyereg rétje. A mezőn átvágva értem el a földutak kereszteződését, ez aztán korcsolyapályaként le volt fagyva. Próbáltam átcsúszkálni a gyenge lejtőjén a túlsó oldalra, de aztán elvágódva jól seggre ültem. Ügyetlenségemen vigyorogva tápászkodtam fel, és próbáltam meg újra megállni a bakancsaim talpán, aztán lassan elkorcsolyázgattam a továbbinduló gyalogút kezdetéhez. Azt hiszem, csak meg kellene venni azt a bakancsra szerelhető csúszásgátlót, melyet két kommentelőm is javasolt a múlt heti posztomban!

A nyeregtől már könnyebb utam volt, szintben végigballagtam a sárga sáv jelzéseket követve a Csúcs-hegy oldalában, aztán folytattam az utam a Tök-hegy és a Szarvas-hegy gerince alatt. Megálltam pár percre a Kötők padjának sziklakiszögellése mellett és megcsodáltam az onnan nyíló kilátást, aztán már egy perc alatt elértem a sárga háromszög jelzés ösvényének kezdetét. Ezen lehet a gerincre felkapaszkodva elérni a Kálvária-hegy sziklás csúcsát, ahonnan a keresztek tövéből fejedelmi panoráma nyílik a környékre! Ezt egyszerűen nem lehet kihagyni, így aztán pár perc alatt megmásztam az éles gerincet és végigballagtam rajta a kálváriakeresztekig!

Itt is egy ideig csak bámultam a kilátást, aztán bőszen fényképezni kezdtem. Ekkor már fél tizenkettő felé ballagott az idő, a levegő is kitisztult reggel óta annyira, hogy nem lehetett okom a panaszra, tényleg szép volt a kilátás! Előttem a mély Alsó-Jegenye-völgyön túl kitűnően látszott a Zsíros-hegy – az volt a következő célpontom – jobbra Pilisvörösvár mögött a Pilis hegyes-dombos gerince húzódott, balra Pesthidegkút terült el a lábaim alatt.

Mivel a sárga sáv jelzésen szerettem volna megmászni a Zsíros-hegyet, a sárga háromszög jelzéseket követve vissza kellett volna térnem az útvonalára, de arra gondoltam, hogy kicsit rövidítve egy jól jártnak tűnő, bár jelzetlen gyalogúton a Kálvária-hegy nyugati oldalában leereszkedve teszem meg ezt inkább. Neki is indultam a meredeken lejtő ösvénynek, pár perc alatt érve el rajta azt a jól kijárt földutat, melybe később a sárga sáv jelzés ösvénye is beleszaladt. Húsz perc múlva már lenn is voltam az Alsó-Jegenye-völgyben, a Paprikás-patak mellett elterülő piknikrét sarkán. Gondolkodtam, hogy megüljek-e az egyik padon egy ebédszünet erejéig, de inkább még folytattam az utam. Majd leülök inkább a völgyben, a Rózsika-forrás melletti erdei pihenőben!

Az Alsó-Jegyenye-völgy mostanában sokat szerepelt a hírekben, ugyanis 2019-ben kiderült, hogy ide is lakóparkokat építenének! Na, lett is nagy felzúdulás, a környékbeliek az itt élő szalamandrákra hivatkozva egy petícióban azt követelték, hogy el a kezekkel a völgytől! Végül a Nemzeti Vagyonkezelő meghátrált, sőt a völgyet fokozott természetvédelmi oltalom alá helyezték! Személy szerint én is örülök a fejleményeknek, az a véleményem, hogy ne betonozzunk le mindent a környezetünkben, ugyanis ezzel magunkat is elvágjuk a természettől! Szükségünk van ezekre a szép helyekre, hogy ide kimenekülhessünk a mesterséges világunkból!

Persze az Alsó-Jegenye-völgy nem csak a szalamandráiról nevezetes, a Paprikás-patak szurdokában van elég látnivaló. Természetesen a kanyargó, a turistaút mellett csobogó patak és a vízesései a legfőbb nevezetesség, de a domboldalban felszínre bukkanó dolomitsziklák is szép látnivalót kínálnak az ide ellátogatóknak! Végül a befagyott Rózsika-forrás mellett telepedtem le ebédre, megettem a magammal hozott szendvicseket, aztán egy óra felé folytattam csak az utamat.

A forgalmas Hidegkúti utat keresztezve pár percre visszacseppentem a civilizációba, de aztán hamarosan bevettem magam ismét az erdőbe a túlsó oldalán. Hosszú, de nem különösebben meredek kapaszkodás kezdődött itt, végig a fák között. Egy kényelmesen járható szekérúton haladva fél háromra értem fel a Zsíros-hegy fennsíkjára, a volt turistaház romjaihoz.

Pár hónapja már írtam a Budapest környékén fekvő turistaházak szomorú sorsáról, most önmagam tudnám csak ismételni, ezért mindössze annyit jegyeznék meg, hogy a Zsíroshegyi turistaház is azok közé tartozik, melyek az államosítás utáni hanyag kezelés miatt nem érték meg épen szocializmus végét! Az elmúlt évtizedekben aztán benőtték a romokat a bokrok, visszafoglalta magának az erdő. Tavaly olvastam egy cikket, miszerint megvásárolta a solymári önkormányzat a romos telket, hogy aztán ismét felépíthesse a turistaházat! Reméljük, sikerül megvalósítani a tervüket!

Most úgy láttam, a legutóbbi látogatásom óta kissé megtisztították a romokat a megtelepedett növényzettől, már szabadon állnak a falak, így viszont még inkább látszanak a szánalmas romok! Reméljük, lesz pénze az önkormányzatnak a felújításra, bár itt már csak az újra felépítésről érdemes beszélni! Persze, ha már egyszer itt jártam, most is megtettem a kék háromszög jelzésen a kitérőt a Zsíros-hegy kilátópontjára! Most nem volt olyan tiszta idő, mint október elején, amikor utoljára itt jártam, de azért elnézelődtem a hegyoldalból kiugró sziklák tetején egy ideig, pár képet is készítettem az itt növekvő fenyves miatt egyre szűkebb kilátásról.

A sárga sáv jelzés útvonalára visszatérve már nem volt más dolgom, mint leereszkedni a Zsíros-hegyen kezdődő aszfaltúton Nagykovácsi központjába. Fél négy felé érkeztem a buszmagállóba, és még épp láttam elmenni egy buszt Hűvösvölgy felé! De semmi gond! Hétköznap van, ilyenkor tényleg sűrűn jár ez a viszonylat, aztán mire kikapcsoltam a GPS-t és elpakoltam a fényképezőgéppel együtt a hátizsákomba, már jött is következő járat! Végül ötre értem haza és léptem be a lakásunk ajtaján.

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://bakancsban-ket-kereken.blog.hu/api/trackback/id/tr1916793424

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

olahtamas- 2021.12.27. 08:39:38

Itt Óbudán eléggé el vagyunk "kényeztetve" romokkal, szinte minden utcasarkon bele lehet botlani valami romba :)
Mindegyiket nem lehet komolyabb látogatóközpontnak feljavítani, mint írod, Amfiteátrumból is kettő van.
A másik is jó túra kiindulási pont a Mocsárosdűlő és a Péter-hegy érintésével szokott ott teljesítménytúra is menni:
www.hetkoznapibarangolasok.hu/#/services/KeddiKutyagolo
Az Aquincum múzeum meg elég nagy területen helyezkedik el és ott rendszeresen szoktak lenni programok, bár most jan 17- febr 15-ig valami felújítás lesz ott.
A honlapjuk: www.aquincum.hu
Hozzájuk tartozik a Herkules villa is, csak az télen nem látogatható.

Sajnos én aznap még dolgoztam, pedig szívesen elkísértelek volna és megmutattam volna a csúszásgátlót működés közben!
Így télen nem érdemes spórolni az ilyesmin, mert egy hideg völgyben lábat törve, ahol nincs térerő , egyedül nagyon nehéz helyzetbe kerülhet az ember!

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.12.27. 10:06:41

Hát ja. Azt a csúszásgátlót mindenképpen megveszem. Az amfiteátrumnál pedig az a furcsa számomra, hogy csak úgy van.

knor1982 2021.12.27. 10:33:14

"Ott a Zsíros-hegy tetején van egy pompás turistaház. Oda meghívom az egész társaságot ebédre!":)
youtu.be/M1hEu715fnk

gigabursch 2021.12.27. 21:43:36

@knor1982:
Ááááááááá
Hű, de hülye vagy édes fijam!

Ezen berogytam...

@horvabe:
Én meg turista botot szereztem be ...

knor1982 2021.12.27. 22:14:45

@gigabursch: az eredeti egyébként itt van, 12:26-tól, majd 21:14-től is, amikor felfedezik a "turistaházat" :)))
videa.hu/videok/film-animacio/szomszedok-51.-resz-51.resz-xgVr3FtWv8xzt04t

nayzoli · https://monarchy.blog.hu 2021.12.28. 10:59:23

Ennek az útvonalnak sok-sok részletét jól ismerem és bárhogy is nézett ki, mindig el tudott varázsolni. A Szent Vér kápolna melletti domb egyébként egy temető volt. Ha valaki megpróbál a kápolna mellett felfele menni (vagy fentről leereszkedni), akkor látni fogja a sírkövek némelyikét is. Engem anno nagyon megdöbbentett. Még gyerek voltam, észrevettem a sírköveket és a sokktól több métert gurultam lefele (nem lett semmi bajom).

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.12.28. 17:50:27

@nayzoli: Köszi a kommentet! Csak most tudok rá válaszolni, ugyanis egy órája jöttem meg a mai kirándulásból. Ha újra a kápolna felé járok, megnézem a sírköveket!

Aureliano Buendía 2021.12.28. 21:27:04

hát, igen... az Amfi. Még ilyen romjaiban is impozáns, pedig Isten tudja, mióta ilyen. Egy időben sokat jártam arra, oda, a Kolossy téren lakott egy barátnőm. Már akkor fájt, hogy ennyire lepusztult.
A Colosseum jó összehasonlítás, épp 10 napja voltam benne. Így belegondolva Óbuda tényleg kihozhatna belőle többet is, bár most jobb állapotban van, mint 2000 környékén.
A volt menyasszonyom (azóta feleslegem :D) meg oda járt a Könnyűipariba. Megértem, hogy fáj neked a Kandó, de sajnos nincs nagyon másik, így logikus volt, hogy ez megy a Parkba. Azért ott jobb helye van. A Szili valóban lehet kakukktojás is. de azt is mondhatjuk, hogy az is Kandó találmányára épült, mint minden 50 KHz-es villamos mozdony.
Annak különösképp örülök, hogy a Mátyáshegyen megvan még a labirintus.
Mi tegnap voltunk a csemetékkel a HHH-en, még viszonylag tiszta idő volt, lehet, hogy csal a fotógépem, de az is lehet, hogy az Alacsony-Tátra csúcsait fogta be az objektív.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.12.29. 05:55:22

@Aureliano Buendía: A feleslegen jót nevettem! Az oldalbordának ezt szinonimáját még hallottam! Engedelmeddel nyúltam!
Igen, a fázisváltós Kandó mozdonyon nem is keseregtem sokat, miután elolvastam a wiki cikkét róla. Tényleg a Vasúttörténeti Park a méltó helye, a főiskola előtt amolyan partra vetett halként álldogált csak. De tudod, az emlékek!
A V43-as meg pont azért hallgat a "Szili" becenévre, mert szilíciumdiódás az istenadta, ugyanis a 25 kV-ot letranszformálva és egyenirányítva hajtja az egyenáramú motorjait, míg a Kandó mozdonynak váltakozóáramú motorjai voltak. De ezt inkább csak az olvasóknak írtam meg, mert úgy látom Te is szakember vagy! :-)

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.12.29. 08:43:16

@knor1982: Csak most volt időm megnézni a Szomszédokat! Erre a részre nem is emlékszem, de azért jó volt kicsit nosztalgiázni. Köszönöm a linket!

Aureliano Buendía 2021.12.29. 14:20:33

@horvabe: szakember? Inkább csak vasútrajongó. Ugyanakkor a munkám tényleg kötődik az áramhoz, csak nem a vasútihoz, hanem a „hagyományosabb” felhasználási forma irányába :D

Igen, megértelek. Nekem is vannak olyan emlékeim, amiket rossz érzés látni eltűnni.

Sanyi Hungaria 2021.12.29. 15:13:54

A csúszászgátló tényleg nagy segítség egy téli túrán. Dec 11-én voltam a Börzyönyben 20-25 cm hóval a nagy-Hideghegyen meg a Csóványoson. Akkor az a fajta csúszás gátlóm volt ahol szegecsek állnak ki a gumi pátból. Volt hogy lefordult a bakancsomról lefele menet. Azóta vettem ilyet: outdoorlive.hu/produkt/hagovasak-veriga-mount-track?attribute_pa_a-felszereles-merete=xxl&gclid=Cj0KCQiAq7COBhC2ARIsANsPATFEDIDsqFpKMTXz-q5HR7Pbs5b3NNTW40IgclLWWvOB3d1gITdx36MaAkqxEALw_wcB
azt viszont még nem tudtam kipróbálni mert hétvégén a Nagy -galla környékén minimális hó volt azt lehetett közlekedni anélkül is

striker11 2021.12.29. 19:04:50

@horvabe: Áhháá, sose tudtam, miért Szili a Szili, sőt, eszembe se jutott volna, hogy ilyen konkrét oka van. Lám, ezért (is) érdemes túrázni, az ember jobban képben lesz a mozdonyokkal! :D

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.12.29. 20:00:49

@Aureliano Buendía: Nem vasutas szakemberre gondoltam! Egyébként az én munkám is csak "kötődik az áramhoz", de azért sok minden érdekel még azon kívül is!

@Sanyi Hungaria: Ünnepek után megyek és megveszem a sajátomat!

@striker11: Hát látod, ilyenekért felismerésekért is érdemes túrablogokat olvasni! :-D

Aureliano Buendía 2021.12.29. 20:48:55

@horvabe: engem is érdekel, ezért többek közt erősáramú elektrotechnikus is vagyok. Meg bölcsész, meg burkoló, meg... szóval sok minden :D
A csúszásgátló alatt ti a hómacskát értitek?

Juteszembe: 70 óra alatt 70 km OKT?

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.12.30. 05:14:30

@Aureliano Buendía: Igen. A rendszerváltás nemzedékének amolyan polihisztornak kellett lennie, hogy boldogulhasson. Én is dolgoztam a főiskolai oklevelemmel villanyreszelőként. Mondjuk, nem sokáig. Burkolóságról nincs papírom, de még lehet! :-)

Igen, a hómacskáról beszélünk, de a csúszásgátló kicsit előkelőbben hangzik.

OKT70? Szerintem még nem hirdették meg hivatalosan. Az OKT60 megvan, egy sátras háromnapos Sárvár-Sümeg menettel értem el, az elmenne OKT70-nek is. Mondjuk azóta már egy tizessel öregebb lettem, de a tavaly októberi négynapos bakonyi menet első három napjával is simán meglenne a táv. Lehet, hogy belevágok, lassan kezd múlni a harmadik OKT teljesítésem utáni kéktúra-herót.

Aureliano Buendía 2021.12.30. 09:28:19

@horvabe: már meghirdették, van is fb csoportja:
www.facebook.com/groups/www.lokomotiv.hu/

Én most azon agyalok, hogy a hatévessel hogyan csináljam meg :)

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.12.30. 12:31:34

@Aureliano Buendía: Köszi a linket! Már el is olvastam a kiírását. Nem fogom elkapkodni, majd a nyáron örömködök egyet az OKT-n, csak összejön a 70 km egy sátorozós túrán!

Úgy gondolom, az OKT70 teljesítés szempontjából pont olyan nehéz, mint az OKT60 volt tíz éve. Ha valaki az első nap reggelén indul, akkor az OKT60-nál a harmadik nap estéjére jött ki a 60. óra, az OKT70-nél pedig a negyedik nap hajnalára. Tehát mindkét esetben van három túranap reggeltől estig.

Egy hatéves gyerekkel naponta lenyomni 23-24 km-t átlagban nem semmi! De jövő év késő őszére már hétéves lesz, és egy év alatt sokat fejlődik még a gyerkőc! Meg aztán év közben lehet folyamatosan növelni a terhelést, és persze egy relatíve könnyű szakaszt kéne választani a teljesítésre. Apropó, kirándulni szeret a gyerek? :-D

Aureliano Buendía 2021.12.30. 15:38:59

@horvabe: én egyelőre szállásos megoldásban gondolkodom, de még csak ötletelgetek, ha megyünk (és a kitűző motiválja a fiatalurat), akkor tavasz/nyár.

10 éve még nem volt fókuszban a kéktúra, nem tudom, milyen lehetett, de most nem akarom kihagyni. Most úgy számolom, egy nem túl késői (8:00) indulással is hozható 3 nap alatt.

Egy-egy napokat már ment 18-20 km-t, meg sem kottyan neki, a 3 egymás utáni valóban nagy kérdés. Elméletben motivált, mondta már, de a puding próbája az evés.
Szeret-nem szeret, mennie kell :DDD Komolyra fordítva: igen, szeretnek túrázni, volt, hogy ők noszogattak, hogy menjünk már. És elég magas az ingerküszöbük is, februárban nyomtunk egy Magyarkút-Lokó pihenő-Szokolya-Magyarkút kört (turistautak.openstreetmap.hu/mentettutv-1613657093t63i) szó szerint hóban-jégen-sárban, és tetszett nekik. És azóta csak nőttek a távok.
De előtte mindenképp megnyomjuk pár hétvégén. Beterveztem egy Diósjenő-Csóványos-Nógrádot, azt gondolom, meg bírná csinálni a kicsi (4) is.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.12.30. 19:23:20

@Aureliano Buendía: Nálunk a fiam 12 éves volt, amikor hozzám társult és együtt nyomtuk le az OKT-t az első lépéstől az utolsóig alig több mint 3 év alatt. Napi 18-20 km-t mentünk egy nap alatt a többnapos túrákon, ezt 12-15 éves korában bírta a kölök úgy, hogy hozta a holmiját és a kaja egy részét. A sátor nálam volt.
Megvan a srácnak az összes Gyermek Kéktúra tájegységi jelvény, a Gyermek Kéktúra 300 km jelvény, a díjazott szakaszok jelvényei (Veszprém megyei, Dorogtól Nógrádig, Mátra-Bükk), meg külön megvettük a gomblyukjelvényt is. Tehát MINDEN akkor létező OKT jelvényt begyűjtött.
Diósjenőről fel a Csóványosra az egy komoly túra, februárban tettem meg ezt (igaz, nagy hóban), ha azt bírja a gyerek, akkor szerintem menni fog neki az OKT70 is! Persze azért nem muszáj belevenni ebbe a távba a Sirok-Kékestető szakaszt hegymenetben.
Sok sikert hozzá!

Aureliano Buendía 2021.12.31. 11:31:17

@horvabe: gratula, büszke lehetsz rá. A nagyobbik idén lett 6, de eredendően az a gondolat, hogy két év múlva kezdjük el (ha még tart a lelkesedésük), hogy a kisasszony is elkezdhesse hivatalosan a pecsétgyűjtést. Igaz, én eredendően szállásokban gondolkodom. Anno sokat sátraztam, és aludtam szabad ég alatt, de már nem érzem a késztetést. Bár jövőre elkezdjük az AK-t a cimborákkal, és az dilemma a részemről.

Most két szakasz van előttem OKT70 címszóval: Írottkőtől/Kőszegtől Sárvárig/Rózsáskerti erdészházig, ahol kb. 0 a szint, vagy Dorogtól Pilisszentkeresztig.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.12.31. 17:58:45

@Aureliano Buendía: A fiam később kezdte a túrázást, mint a csemetéid, de ez amiatt van, mert én sem túráztam korábban! A felnőttkori erdőjárásom 2003 áprilisában kezdődött egy Kinizsi100 felkészüléssel. :-)

Szint szempontjából talán jobb a sík Írottkő-Sárvár szakasz, de ha budapestiek vagytok, akkor én a Dorog-Pilisszentkeresztet választanám! Vonattal/busszal jó a közlekedés a szakaszok elejére, végére!

Sátorozni pedig nem muszáj, de ilyenkor nem kell szállásokat szervezni és úgy lehet egy hosszabb távokat szakaszolni, ahogy éppen akarom, nem vagyok településekhez/szállásokhoz kötve.

BOLDOG ÚJ ÉVET KÍVÁNOK!

Aureliano Buendía 2021.12.31. 19:12:07

@horvabe: én régen is túráztam, de a kéket mindig kívülről néztem, 2 éve márciusban indultam neki. Segített benne a Bakancslistás sorozat is, de kellett az is, hogy szóljon az egyik barátom, hogy szívesen venné, ha társulnék. Aztán onnan jött a Gerecse50, abból tavaly egyet, idén kettőt nyomtam le :D Most a Gerecse10 foglalkoztat a a törpékkel. Sajna a Kinizsi100-ra nem érzem már magam elég felkészültnek.

Pestiek vagyunk, én is a Dorog-Szentkereszt felé hajlok, fejben már megterveztem. Persze azzal sem lenne gond, ha elmennénk Kőszegig, de ott még Velemtől van egy +5 km-es táv.

BÚÉK!

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2022.01.01. 10:19:54

@Aureliano Buendía: Arról a +5 km-ről meg is feledkeztem (meg a hozzá tartozó szintről)! Ja, a Kinizsit sem 2003-ban teljesítettem, hanem egy évvel később, 45 évesen. Akkora energiába került felkészülnöm rá, hogy akkor azt mondtam, egyszer megvolt, de másodszorra már nem fektetek abba energiát, hogy még egyszer megfelelő formába hozzam magam.

50 km-es túrákkal készültem a Kinizsire, és amikor már nem gyűrt meg nagyon egy-egy ilyen menet, akkor már feltételeztem, hogy menne egyszuszra a 100 km is. Ment is, de a célban - hogy úgy mondjam - nem volt más őszinte a mosolyom! :-D

Aureliano Buendía 2022.01.01. 14:26:30

@horvabe: én tavaly 44 voltam az első Gerecsénél. De a harmadik is éppúgy fájt a végén Turultól lefelé a lépcsőn. Az ott nekem mindig gyilkos. A vége már mosolygós, az augusztusi hivataloson konkrétan egy lábon ugráltam be :D

Tökmás: akartam frissíteni a térképet Locus alatt, de az OpenMaps oldal eltűnt, van esetleg tipped, hol lehet?

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2022.01.01. 16:16:29

@Aureliano Buendía: Ejnye! Tényleg nem műxik az oldal! Viszont ez a direkt link jó:
data2.openstreetmap.hu/garmin/gmapsupp.img
Erre kattintva letöltődik az egész img fájl!

Aureliano Buendía 2022.01.02. 13:46:09

@horvabe: nagy nehezen leszedtem, köszönöm! Valamikor rászánom az időt, és fel is rakom.

striker11 2022.01.02. 14:17:32

@Aureliano Buendía: "OpenMaps.eu
A törvényszék kimondta az Alapítványunk megszűnését. A továbbiakban statikus oldalként még elérhetőek a térképek, de a fórum megszűnik. 2021-05-22"

Azóta a statikus oldal is megszűnt már, sajnálom én is, évekig használtam. Azóta a Locushoz a tuhu-ról töltöm a térképet, de maradva az openmaps rendertémájánál, az jobban tetszik. turistautak.hu/mapsforge.php

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2022.01.02. 15:26:43

@striker11: Aureliano Buendía: Most eszembe jutott, hogy erről olvastam novemberben az index kéktúra fórumán. Utánanéztem, ez volt a hozzászólás:

"Az OMP az OSM adatbázisból készített nagyon jó tartalmú és megjelenésű turista térképet. Ez megszűnt.

Az OSM továbbra is él és virul, bárki készíthet az adatokból magának térképet, vagy letölti azt amit túratársak már megcsináltak nekünk:

pld:
heyjoe.hu/index.php?oldal=garmin
https://turistautak.openstreetmap.hu/letoltesek.html"

A második linken ott van direkt a letölthető img fájl. Elég letölteni és telepíteni. Azt hiszem, én is ezt használom majd ezentúl!

Aureliano Buendía 2022.01.03. 18:58:41

@striker11: megnézem, köszönöm szépen!
@horvabe: azt a fórumot pont nem nézem, a FB Kéktúra oldalán meg nem volt szó róla. Köszönöm!

gigabursch 2022.01.21. 16:08:10

@horvabe:
Akkor most menj el az Aldiba!
Most!!!
1600 jmf (jó magyar forint)

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2022.01.22. 19:49:28

@gigabursch: Na, erről lemaradtam! Tegnap munka után egyből vásárolni indultunk a madaras teszkóba, aztán csak este hét felé olvastam a kommented. Akkor már késő volt leszaladni az Aldiba, ma pedig egész nap túrázni voltam! Majd beszaladok a dekátlanba, talán lesz valami tél végi leértékelés és akkor beszerzek egy hómacskát! Egyébként ma is jó lett volna, de végül is anélkül se volt problémám. Igaz, nem csúszott szinte sehol.

gigabursch 2022.01.22. 22:40:58

@horvabe:
Félénk még van.
Kb két hét múlva bjarok Pesten.
Hozzak?

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2022.01.23. 13:26:33

@gigabursch: Ezt nagyon megköszönném! Természetesen kifizetem, és jó lenne már egyszer találkozni veled, hiszen te vagy a leghűségesebb kommentelőm!

gigabursch 2022.01.23. 16:19:01

@horvabe:
Kb hányas bakancsod van?

gigabursch 2022.01.26. 20:00:16

@gigabursch:
Megvan.
1600 JMF,-
Érdekes, hogy több Aldiban nyomokban sem volt, viszont itt meg jó sok van még:
43-45 XL
40-42 L
37-39 M
méretekben.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2022.01.27. 07:05:51

@gigabursch: Köszönöm, hogy megvetted! És írd majd meg, mikor legközelebb Budapestre, mert akkor majd átveszem és ki is fizetem majd!

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2022.01.27. 07:06:55

@horvabe: ...szóval: mi mikor jössz legközelebb Budapestre...

gigabursch 2022.01.27. 19:04:14

@horvabe:
Az kb két hét, míg arra járok...
süti beállítások módosítása