Csodás panorámák nyílnak Budapestre a Sas-hegy tanösvényről!

Vezetett kirándulás a Sas-hegy Természetvédelmi Terület tanösvényén növényritkaságok és csodálatos kilátópontok között

2023. április 17. - horvabe

A Sas-hegy déli oldalának egyik kilátópontján állnak a vezetett túra résztvevői

Már régóta bakancslistás volt nálam a Sas-hegy tanösvény, amely csak szervezett formában, vezetővel látogatható, viszont ez az oda-vissza úttal együtt is csak egy alig félnapos elfoglaltság és jobban szeretek egésznapos túrákat szervezni magamnak. Így aztán mindig csak tologattam magam előtt a látogatás dátumát, azonban most egy szerencsétlen véletlen jó alkalmat teremtett a tanösvény felkeresésére. Húsvétkor egy óvatlan mozdulat miatt alaposan meghúztam a derekam, aztán az utána következő héten eléggé sokat kínlódtam vele. Csak lassan múlt a fájdalom, viszont még most sem akartam hosszabb túrára indulni, hátha még nem jöttem rendbe teljesen. Így aztán magától adódott egy délelőtti séta keretében a Sas-hegy felkeresése.

Szokásomtól eltérően most nem tömegközlekedéssel utaztam oda-vissza, a családi Opellel indultunk otthonról a fiammal fél tíz felé, tízre már meg is érkeztünk a Sas-hegy oldalában, a Tájék utca legvégén lévő kis autóparkolóba. Mire kiszálltunk, már ki is nyitották a természetvédelmi terület kapuját, így aztán mi, a talán féltucatnyi látogató azonnal fel is sétálhattunk a látogatóközpont épületéhez. A belépőt megvéve volt még vagy húsz percünk a vezetett túra fél tizenegyes indításáig, így aztán felbaktattunk a Sas-hegy keleti csúcsán lévő kilátópontra a kikövezett sétányon.

A Sas-hegy a szomszédos Gellérthegyhez hasonlón meredek oldalú dolomitszirt és abban is hasonlítanak egymáshoz, hogy mindkét hegyről csodálatos kilátás nyílik a környezetükre! Nem hiába nevezik Sas-hegynek, hiszen ilyen kilátást csakis a magasan szárnyaló sasok láthatnak – bár a hegy neve állítólag máshonnan származik. A török kor után itt letelepedő svábok nevezték el Adelsbergnek – magyarul a Nemesek hegyének –, és ez torzulhatott Adlersberggé. Ezt aztán 1847-ben, egy már egy korábbi posztomban említett dűlőkeresztelőn magyarították meg Döbrentei Gábor ötlete nyomán tükörfordítással Sas-hegynek.

A kilátópont csupán pár perces séta a látogatóközponttól és habár most eléggé felhős volt az idő, mégis csodálatos volt az onnan nyíló kilátás! Sajnos, a Duna belvárosi szakaszát nem lehet innen látni, hiszen a Várhegy és a Gellérthegy kitakarja azt, de ettől az apróságtól eltekintve a kilátás fejedelmi! Körülöttünk terül el Buda, innen fentről szinte egy tökéletes terepasztalként láthatjuk a várost. A terepasztal illúziót még az is erősíti, hogy a Kelenföldi pályaudvar teljes vágányhálózatát be lehet látni a hegytetőről!

Jól láthatóak a már szinte teljesen beépített budai hegyoldalak, szemközt velük pedig egy eléggé furcsa nézőpontból a Gellérthegy és a Várhegy. A pesti oldal háztengerén túl a gödöllői dombok zárták le a látóhatárt, felettük a párás messzeségben feltűnt a Mátra két legmagasabb csúcsa, a Galyatető és a Kékestető is. Észak felé a Hármashatár-hegy tömbjére nyílt kilátás, mögötte balra a Nyéki-hegy és a Vadaskerti-hegy közötti nyergen keresztül éppen a Pilis és a Visegrádi-hegység legmagasabb hegye, a Pilis-tető kukucskált elő.

Megcsodáltuk hát a kilátást, persze fényképeztem is rengeteget, aztán csak fél tizenegy előtt pár perccel sétáltunk vissza a látogatóközponthoz, ahol már gyülekeztek a többiek a vezetett túrához. Pontosan indultunk neki a mintegy nyolcszáz méteres tanösvénynek, és nagyjából hetven perc alatt jártuk végig. Nem szeretnék a következőkben részletes leírást adni a kirándulásról, de szinte lépten-nyomon megálltunk mindig valamilyen érdekesség miatt. Egyrészt ugye éppen most zajlik a tavaszi virágzás, másrészt gyakran megálltunk a kilátások miatt is.

A Sas-hegy oldalában több évszázadnyi időn keresztül folyt a szőlő és gyümölcstermesztés, aztán amikor a szőlőt elvitte a filoxéra, közparkot igyekeztek itt létesíteni. Ekkor telepítettek ide több tájidegen növényfajt, például a feketefenyőt, az orgonát és az aranyesőt is. A terület 1958-ben lett védett, az utóbbi időkben próbálják a fentebb említett fajokat visszaszorítani, hogy az őshonos növényfajok ne pusztuljanak ki a területen. Ilyen a galagonya, a kökény, a virágos kőris, és a molyhos tölgy is. A hegytető bokorerdejének jellegzetes állatfaja a zöld gyík. Most persze sok volt a virág is, már kinyílt több helyen is a lila virágú csalán, sikerült lekapni egy tavaszi héricset, farkas kutyatejet, fürtös gyöngyikét és egy árva tő kökörcsint is.

A facsoportok között a meredek hegyoldalt nyílt sziklagyep borítja, a terület nagy részén felszínre kerül a hegyet alkotó dolomit is. A dolomit a mészkővel ellentétben könnyen aprózódik, ez a törmelék az ösvényt borító murva is. Persze a tanösvény egyáltalán nem vízszintesen fut a hegyoldalban, miközben megkerüljük a Sas-hegy keleti csúcsát, jókorákat ereszkedünk és kapaszkodunk a sziklák között! Na, de mi ez egy egész napos túra több száz méteres szintjeihez képest!

Nézelődve, sétálgatva, a vezetőnk magyarázatait hallgatva gyorsan a végére értünk a picivel hosszabb, mint egy órás sétának és miközben a többi látogató a kapu felé indult, mi még visszaballagtunk a látogatóközpontba. Végignéztük még a pénztár melletti kis kiállítás tablóit és diorámáit, megvettem a Sas-hegy tanösvényt bemutató kis füzetecskét (ettől vagyok most ilyen okos), aztán mi is elindultunk kifelé. A parkolóban a kocsiba beülve húsz perc múlva már otthon is voltunk.

És hogy miért is ajánlom, hogy látogassatok el Ti is a Sas-hegy tanösvényre? Kevés olyan hely van az országban, ahol egyrészt csupán egy egészen rövid sétával csodálatos panorámákban is gyönyörködni lehet és közben ritka őshonos növény- és állatfajokat is láthatunk. Másrészt a Sas-hegy akár autóval, akár pedig tömegközlekedéssel könnyen megközelíthető egész Budapestről, de egy kisebb kirándulással a BAH csomóponttól, vagy a Farkasréti temetőtől is elérhető. Ennyi az egész! Tehát, ha van egy szabad hétvégi délelőttötök, akár ide is eljöhettek egy sétára!

Tavasz a Sas-hegyen. Háttérben a Budai Vár.

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a facebookon is!

olahtamas- 2023.04.17. 08:19:00

Ez még nekem is bakancslistás, hasonló okokból, ráadásul a város másik oldalán van.
Meg ha jól látom előre be kell jelentkezni:
www.dunaipoly.hu/hu/helyek/bemutatohelyek/sas-hegyi-latogatokozpont
Vagy ha épp arra jár az ember, akkor is "be lehet esni" ?

gigabursch 2023.04.17. 09:44:15

Egy apróság.
Amit a köznyelv - hibásan! - aranyesőnek hív, az 100-ból 101 esetben az aranyfa (Forsythia europea).
Az Aranyeső az teljesen más növény (Laburnum anagyroides) és egyáltalán nem tájidegen, sőt őshonos!

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2023.04.17. 12:15:44

@olahtamas-: Mi bejelentkeztünk, de mikor a pénztárnál mondtuk, a kis kezicsókolom csak legyintett, a névre rá sem kérdezett. Mondjuk összesen nyolcan voltunk, és szerintem simán 15-20 fős lehetne egy vezetett túra. Szerintem próba szerencse a beesés, de foglalni sem egy nagy munka!

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2023.04.17. 12:17:03

@gigabursch: Ennek utánaolvasok majd a helyszínen vásárolt anyagokban! De azok otthon vannak, én meg a melóhelyen.

AttHunter 2023.04.17. 12:45:03

Az első sárga virág azt hiszem a Farkas kutyatej.
A másikat nem ismerem. Majd GoogleLens-sel megnézem.

AttHunter 2023.04.17. 12:56:12

Talán Tragopogon orientalis – Közönséges bakszakáll .

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2023.04.17. 13:32:10

@AttHunter: Köszi a tippeket! A farkas kutyatej nálam is felmerült, a másodikról nincs fogalmam sem.

gigabursch 2023.04.17. 13:38:58

- passz
- talán valamilyen varjúháj
- leánykökörcsin

A végén a virágzó fa szerintem zselnicemeggy.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2023.04.17. 16:43:19

@gigabursch: Na, hazaértem és utánanéztem pontosan. A következőket írja a tanösvény brossúrája:
"A területen jelenleg élőhely-rekonstrukció folyik, vagyis igyekszünk segíteni a természeteshez közeli állapot helyreállítását. Az emberi beavatkozások következtében megtelepült tájidegen fajok - a feketefenyő (Pinus nigra), az orgona (Syringa vulgaris), a sárga virágú aranycserje (Forsythia), a bálványfa (Ailanthus altissima), az aranyeső (Laburnum) és az ecetfa (Rhus) - apránként eltávolításra kerülnek."

Tehát tök igazad van abban, hogy két külön faj az aranyfa (aranycserje) és az aranyeső, de itt a Sas-hegyen úgy néz ki, az őshonos aranyeső is tájidegen fajta, amiért irtják is.

És akkor a folytatás:
"Reményeink szerint ilyen lesz a növényzet néhány év múlva a kiirtott orgonás helyén is. Az út mellett látható legismertebb cserjefajok a galagonya (Crataegus monogyna), a kökény (Prunus spinosa), a virágos kőris (Fraxinus ornus) és a molyhos tölgy (Quercus pubescens)."

olahtamas- 2023.04.17. 16:47:08

@horvabe: Ha tudja egy héttel előre az ember mikor akar menni, akkor persze nem gond bejelentkezni, de nálam inkább az lenne jobb, ha netán egy a környéken levő túrával hamar végeznék, akkor arra még rá tudnám tenni ezt a programot.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2023.04.17. 17:26:36

@olahtamas-: Ezt a telefonszámot találtam a honlapjukon:
+36 30 408 4370 (munkaidőben)
Szerintem ilyen esetben csöngesd meg őket, biztos meg tudják mondani, hogy van-e még hely a következő vezetett túrára, talán még jelentkezni is lehet így.

striker11 2023.04.17. 22:26:07

A második sárga virágra több határozó alkalmazás is az Alacsony pozdort dobja ki (Scorzonera humilis), viszont némileg zavaró, hogy a wiki szerint: "Lápréteken, füves tölgyesekben, erdeifenyvesekben terem. A többé-kevésbé nedves, savanyú vagy semleges kémhatású, homokos vagy agyagos, tápanyagban szegény talajt preferálja. Mészkerülő."

AttHunter 2023.04.18. 06:58:45

@striker11: Igen, nekem is ez jött fel, de a leírt előfordulási körülmények miatt kutattam tovább és lett az az eredmény, amit írtam.
Persze lehet, hogy tök vakvágány, hiszen nem vagyok botanikus, csak kedvelem a növényeket. :)

AttHunter 2023.04.18. 07:54:01

@striker11: Most mondta egy botanikus ismerősöm, hogy nagy valószínűséggel osztrák pozdor:.
Itt egy oldal, ahol tényleg így néz ki: hu.museum-digital.org/object/921231

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2023.04.18. 13:13:15

@striker11: Köszi, hogy megtaláltátok a hiányzó neveket! Hálám örökké üldözni fog! Ahogy @AttHuntert is!

gigabursch 2023.04.19. 16:07:12

@horvabe:
Az aranyfa (aranycserje (bár ezt a nevet eddig még nem hallottam)) helyesen =/= aranyeső.
Ahogy - helyesen - a bálványfa sem ecetfa.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2023.04.20. 08:59:53

@gigabursch: Ez így van, én is így írtam a tanösvény ismertetőjéből kiemelt részletben.