Barangolások gyalogosan, bakancsban és túrakerékpáron

Bakancsban, két keréken

Bakancsban, két keréken

Útravaló 5: Fotózás a túrán: mobillal, vagy fényképezőgéppel?

Vajon mobiltelefonnal, vagy fényképezőgéppel tudunk szebb képeket készíteni a túránkon?

2021. március 22. - horvabe

cimlap3.JPG

A mobiltelefonok gyors fejlődése okán már nem tekinthető játékszernek a beléjük épített fényképezőgép. Régóta érlelődött bennem a gondolat, hogy össze kellene hasonlítani, vajon egy azonos árkategóriás fényképezőgéppel, vagy mobillal lehet-e szebb, jobb képeket készíteni egy túrán, de valahogy sohasem volt eddig kedvem ahhoz, hogy egy rendes A/B összehasonlító tesztet összehozzak! Most megpróbáltam, és megmondom őszintén, az eredménye engem is meglepett! A tesztet a legutóbbi túrámon, egy zempléni kerékpáros utamon, illetve egy pár nappal ezelőtti, késő délutáni budapesti sétán készített képekkel végeztem.

Röviden szólnék a tesztben „közreműködő” két műszaki kütyüről is. Aki figyelemmel kíséri a blogot, az már tudja a tájékozódásról szóló Útravaló posztból, hogy egy Samsung Galaxy A50-et nyüstölök immár másfél éve, a posztok képei pedig egy négy éves Panasonic Lumix DMC FZ200-as géppel készülnek. Hosszú a fényképezőgép neve, de csak egy egyszerű, „mezei” bridge gépet takar. Mindkét kütyü árfekvése azonos: a 80-100 ezer forintos kategóriába tartoztak a megvásárlásukkor. Persze, most mondhatjátok, hogy a fényképezőgép csak fényképezni tud ennyiért, a mobil pedig annyi mindenre képes, hogy azt már csak a tervezője tudja felsorolni, és csak egy a sok közül a fényképek készítése. Azonban mégiscsak a fogyasztói ár az, ami talán a legfontosabb a vásárlásnál, ez alapján soroljuk kategóriákba a termékeket is, így pedig mindkét kütyü alsó középkategóriás. Jöjjön hát akkor a teszt!

A versenyzők bemutatása

Az FZ200-as 12 Megapixeles (4000x3000 pixeles képeket készít), 24-szeres optikai zoomra képes a 25-600 mm-es egyenértékű fókusztartományban, és ami számomra a legfontosabb, a teljes zoomtartományban F2.8 fényerővel képes képeket készíteni. Így tehát alkonyatkor, vagy éjszaka könnyű akár zoommal is fényképezni vele. Képstabilizátora nagyon jó, ez is segíti az éjjeli képek készítését, az állvány gyakorlatilag elfelejthető. Negyedik éve használom, teljesen meg vagyok vele elégedve. Túrák során állandóan az övtáskámban lapul – vagyis inkább terpeszkedik, mert nem egy kicsi jószág – hogy bármikor egy pillanat alatt előkaphassam.

kep2.JPG

Farkasszemet nézünk a Panasonic Lumix DMC FZ200-zal

A Samsung hátlapi fényképezője normál esetben 12 Megapixeles, 4032x3024 pixel méretű képeket készít, de menüből átkapcsolható 25 Megapixelre (5760x4312 pixel). Ekkor azonban már nem a jól ismert JPG formátumot használja, hanem HEIC formátumban tömörített képeket készít. Állítólag jobb mint a JPG, de engem kicsit megszívatott, ugyanis sem a kedvenc képszerkesztőm, az ACDSee Ultimate 2020, sem pedig a Photoshop 2015.5-ös verziója nem volt hajlandó még bottal sem megpiszkálni ezt a formátumot! Ebből is látható, hogy ezt a képméretet még sohasem használtam a telón! Végül egy online konverterrel alakítottam át a képeket JPG-re. Ennek van saját gépre telepíthető verziója is, egyelőre még nem telepítettem.

cimlap.jpg

A DMC FZ200 és a Samsung Galaxy A50 közös fotón

A mobil optikája 25 mm-es egyenértékű fókusztávolságú, F1.7 fix rekesszel (na igen, ha egy hangyaszemnyi optikának hangyafa... bocsánat, hangyafülnyi távolságra lévő fényérzékelő lapkára kell képet vetítenie, akkor akár ki is jöhet ez az érték). A fehéregyensúly és az ISO érzékenység kézzel állítható - a fehéregyensúly olyan egyszerű és szellemesen kontrollálható módon, hogy gondolatban gratuláltam a kiötlőjének! Tehát elvileg valós színekkel lehet ővele is lámpafényes, vagy éjszakai képeket készíteni!

Pár szót szólnék a fehéregyensúlyról, mert ez nem egy közismert fogalom! Szóval, más és más színe van a tárgyaknak, ha különféle színhőmérsékletű fénnyel világítjuk meg őket! A szemünk, pontosabban az agyunk automatikusan korrigálja ezt, tehát majdnem ugyanolyan színűnek látjuk a dolgokat akár hideg kékes fény, akár a Nap fehér, vagy egy izzólámpa sárgás fénye világítja meg őket. Erre sajnos a képrögzítő készülékeink nem alkalmasak, tehát nekik meg kell mondanunk, hogy milyen érték szerint korrigálják a színeket a képek készítése közben. Általában csak témákat találunk ennek a beállítására a fényképezőgépeken: például kis ikonok mutatják a napfényes, borult ég alatti, vagy éppen lámpafényes beállítást.

Az objektívekből adódóan mindkét készülék képes hasonlóan nagylátószögű képek készítésére, nappal és éjszaka egyaránt, viszont a fényképezőgépem olyan képeket is tud készíteni a zoom maximális használatával, mintha 24x közelebb mentem volna a megörökítendő dologhoz! Ennyit elöljáróban, mélyebben nem is érdemes szerintem egy laikusnak belemélyedni a műszaki adatokba!

Ja, és még valami! A képekbe – habár többször is volt rá ingerenciám – egyáltalán nem nyúltam bele! Az átméretezésen kívül semmilyen manipulációt nem végeztem rajtuk, abban az állapotban vannak, ahogy letöltöttem őket a kütyükről! Ezzel – őszintén szólva – egy óriási előnyt adtam a mobilnak, hiszen a beleépített extra képjavítóknak köszönhetően ettől kezdve neki lejtett a pálya! De erről majd később. A montázsok kivételével minden kép 1200x900 pixel méretű, teljes méretben megnyitva mutatják meg igazán magukat!

És most ennyi rizsa után lássuk végre a medvét!

A teszt

Az első képsorozat a múlt hétvégi rövid túrámon készült a Hegyes-kő ormáról nyíló csodálatos panorámáról. A hegy lábánál Tokod fekszik a síkon (a templom távolsága 750 méter), a tiszta időben a távolban feltűnik az Esztergomi Bazilika is (távolsága 11,5 km). A telefon és a fényképezőgép felvétele is tiszta, éles, kontrasztos. Lehet, hogy nem vagyok eléggé „vájtszemű”, de én nem sok különbséget látok közöttük! Ez eddig döntetlen: 1:1!

Na, de ahogy mondják, az ördög a részletekben rejlik, lássuk hát azokat! Az első montázst a túlnagyított képek Bazilikát megörökítő részleteiből raktam össze. A bal oldali a mobil által felvett kép részlete, látszik hogy szoftveresen simítottak a zajon (szinte festményszerű a kép), ami azért eléggé előjön a fényképezőgép jobb oldali fotójának részletén (kicsit „érdes”, szemcsés a kép). Mivel ezt erősen túlnagyítottam, hogy azonos méretre hozzam a másikkal, látszanak már a pixelek is. A mobil képe kontrasztosabb, tisztán előjönnek a szlovák Helembai-hegység sziklái is a hátterében (vagy épp felhőárnyékban voltak a fényképezőgép fotóján). A leghátul álló Börzsöny részletei is jobban láthatóak, a felhőkről nem is szólva. A tokodi templomot is megmutatom a következő képen mindkét kütyü fotóiból túlnagyítva. Itt kisebb mértékben, de ugyanaz mondható el, mint a korábbi képpárnál. A mobil győzött a jobb felbontásával és kontrasztjával! Samsung : Panasonic 2:1!

Végül jöjjenek a fényképezőgép a maximális zoomjával készült képek! A Bazilikáról és a tokodi templomról készült kép is részletgazdag, bár a 11,5 km-es távolság miatt a Bazilika képének kontrasztját csökkenti a levegőben meglévő minimális pára. Most mondhatjátok, a mobilnak nincs optikai zoomja, tehát itt nyilván kiütéssel győzött az FZ200-as, na de hát pont azért a tulajdonságáért vettem meg a fényképezőgépet, hogy ilyen felvételeket készíthessek vele! Nyilván nem mindig használom a legnagyobb zoomot, de a kompozíció beállítása és a részletek megörökítése miatt folyamatosan nyüstölöm! Samsung : Panasonic 2:2!

Az előző képek készítésénél elkövettem azt a hibát, hogy mobilt csak a 25 Megapixeles módban használtam, viszont tavaly már készítettem egy ilyen A/B összehasonlító képpárt Füzér határában 12 Megapixeles mobilos felbontóképességgel, ugyanezzel a telóval. Lássuk hát azokat a képeket is! Az első képpárnál mindkét gépen a 25 mm-es nagylátószöggel fényképeztem.

Mindkét gép felvétele tiszta, éles, a mobilos kép kicsit barnább árnyalatú. Nem tudom, mi teheti ezt, lehet, hogy a fehéregyensúly állítással lehetett rajta gond. És nem tudom azt sem, melyik kép lehet az életszerűbb színezésű! Augusztus közepén jártam arra, tehát minden bizonnyal már sárgult a növényzet, viszont előző nap eső volt, ami után üdébb lett minden. Ízlés dolga, kinek melyik kép tetszik jobban. Samsung : Panasonic 3:3, döntetlen.

Lássuk hát a 150%-os túlnagyítást! Itt is mindkét kép hasonló minőségű, a már korábban elmondottak figyelembe vételével: a mobilos képet a szoftver lágyította, festményszerűvé tette, a fényképezőgéppel készült fotó kicsit érdes, zajos. Mindkettőn látszik a tömörítésből adódó hiba: a Várhegy és az ég határán ott a világos szegélyvonal! Szerintem ez is döntetlen: 4:4.

És most is jöjjön a fényképezőgép övön aluli ütése: a zoom, ami aztán itt is padlóra küldi a Samsungot! De hát, ahogy fentebb már mondtam: arra való a zoom, hogy távoli tárgyakat is közelebb tudjunk hozni vele! Ezen a ponton nagyjából 1250 méterre lehettem a vártól, a nagylátószögű képeken csak egy légypiszoknak tűnik. Félreértés ne essék, ha a tájat szeretném megörökíteni, ahol a vár csak egy elem a sok közül, akkor minden rendben van, csak éppen erről a pontról mindenki a várat szereti fényképezni, és nem pedig a rétet, meg a bárányfelhős eget, vagy a környező hegyeket! Így pedig már egyből előjön a mobil legnagyobb hátránya: nem tudok vele ráközelíteni a kép témájára! Samsung : Panasonic 4:5.

Most pedig következzen a budapesti séta! A körülményekről röviden: öt órakor indultunk az Erzsébet híd budai hídfőjétől, a Döbrentei térről, a rakparton végigsétálva hatra értünk a Batthyány térre, onnan pedig felkapaszkodtunk a Várba és hétkor fejeztük be a kirándulást a Halászbástyán, hogy nyolcra, a kijárási korlátozás kezdetére hazaérhessünk. Sétánk előtt egy záporfront vonult át a városon, utána felhőátvonulások voltak, éles északkeleti széllel. A cél a kütyük folyamatosan változó fényviszonyok melletti kipróbálása volt. A képpárok közül itt is mindig első a mobil képe, azt követi a fényképezőgép fotója.

Itt már nem nagyítottam rá a részletekre, a mobillal egyszerűen csak fényképeztem, az FZ200-zal pedig megismételtem a képet, néha a zoomot is használva. Ahogy sötétedett, az érzékenységet mindkét kütyünél növelgettem ISO200-ról ISO800-ig. A fehéregyensúly a Samsungnál nagyon finoman volt változtatható, a csúszka tologatása közben a képernyőt és egyidejűleg az „élőképet” is figyelve be tudtam hangolni a pillanatnyi értékét, az FZ200-nál csak a témák között tudtam váltogatni lépésekben. Ez bizony óriási bombagól a Samsung részéről: 5:5, egyenlített a mobil!

És akkor egy kis makrózás. A mellvéd könyöklőjén vettük észre a Nagy Ho-ho-horgász kukacát, le is fényképeztem azon melegében. Csak itthon vettem észre, hogy megint rossz volt a fehéregyensúly a fényképezőgépen és lilás lett a kukac (be kellett volna kapcsolnom az intelligens automata üzemmódot, de nem akartam ekkora előnyt adni neki)! Vajon mi lehetett a kukac neve a rajzfilmben? Én csak úgy emlékszem rá, hogy ő volt A Kukac! :-)

A Szent Anna templomnál készült ellenfényes képnél előjött a Samsung másik (vagy már a harmadik?) nagy előnye, a HDR! A High Dynamic Range technika azt jelenti, hogy automatikusan világosítani tudja a sötét részleteket, és most komolyan meglepődtem a hatásán! 6:5, vagyis vezet a Samsung!

Már naplemente után indultunk fel a várba a Batthyány térről. Az Ilona lépcsőn kaptattunk fel a várfalak alá, aztán a Hilton melletti átjárón értünk ki a Táncsics Mihály utcára. A fenn a Várban készült képek láthatóak a következő csoportban. A témák ugyanazok voltak: kilátás az Ilona lépcsőről, a Táncsics Mihály utca házai, és a Budavári Nagyboldogasszony templom – közismert nevén Mátyás templom. Mindkét kütyü képei élesek, kontrasztosak és cseppet sem mozdultak be, pedig nem szoborrá merevedve készítettem őket (bár a hideg szél miatt akár még az is lehettem volna). Az FZ200-nál ez természetes a képstabilizátor miatt, de a mobilnál nem! Viszont a mobil képei hidegebbnek tűnnek, pedig a fehéregyensúly finombeállítása miatt a valóságot mutatják, és ebben az FZ200 fehéregyensúlya a ludas, bár izzólámpás világításra volt kapcsolva! Kicsit melegebbnek tűnnek a felvételei, de van, akinek így jobban tetszik. Ez nem gól a Samsungnál, legfeljebb kapufa, marad az 6:5 a javára (egy cseppet sem vagyok részrehajló, igaz?).

Eddig könnyű dolguk volt a gépeknek a nagy bevilágított felületű dolgok miatt, viszont a Halászbástyáról készült panorámaképen látszik, hogy egyik gép sem tud sokat kezdeni az alapvetően fénypontokból álló panorámával! Az FZ200-nál a fényes részletek kicsit túlvilágítottak, a sötétebb részek feketék. Talán a Samsung kicsit jobb a sötét részletekben, de ennek az ára a fényes részletek erős túlvilágítottsága. Ezzel még a HDR sem tudott mit kezdeni! A szőrös szívem miatt itt nem kap pontot egyikük sem! A mobil panorámaképén az alsó zöld beszűrődést az okozta, hogy a Halászbástya alulról egy elképesztő libapotty zöld fénnyel volt megvilágítva!

Hét óra felé indultunk lefelé a Várból, ugyanis egyrészt még vissza kellett érnünk az autóhoz, aztán még haza is kellett kocsikáznunk vele este nyolcig. Két, a Lánchídnál készült képet adok közre utoljára.

Végkövetkeztetés

Azt a meglepő tényt kellett felismernem, hogy a Samsung Galaxy A50 a saját korlátain belül szebb képeket tud készíteni, mint a Panasonic DMC FZ200! Eddig eléggé lebecsültem a mobiljaim fényképező képességét, de ezt a hozzáállást kénytelen vagyok felülvizsgálni! A folyamatosan állítható fehéregyensúly és az ISO800-s érzékenység a HDR képminőség javításával együtt úgy néz ki, az FZ200 számára verhetetlen összeállítás! Amiben pedig mindig legyőzte az FZ200 a mobilt, az egyedül az óriási zoomátfogás, melyet még éjszaka is használni lehetett a jó képstabilizátora miatt.

Tehát a címkérdésre az a válasz, hogy ha valaki csak szép tájképeket szeretne a túráján készíteni, vagy a túratársakat szeretné csupán lefényképezni, az nyugodtan használja erre a célra a mobilját, de ha a részleteket is szeretné megörökíteni, akkor feltétlenül vegyen legalább egy zsebben is elférő kompakt fényképezőgépet! Viszont ha valaki 20-30-szoros optikai zoomot szeretne, arra csak a bridge fényképezőgépek képesek jelenleg.

És akkor pár szó a mobilok fejlődési lehetőségeiről

Amióta fényképezni lehet a mobilokkal, folyamatosan nőtt a fényképeik felbontóképessége. Már most lehet kapni 50 Megapixel képfelbontású mobilokat, de ahhoz, hogy digitálisan bele lehessen komolyan zoomolni a képeikbe, a mostaninál minimum egy nagyságrenddel nagyobb pixelszámra lenne szükség. Az 500 Megapixeles fényérzékelő lapka pedig még csak vágyálom. Arról nem is szólva, hogy ugyanakkora fényérzékelő lapkára integrálva tízszer annyi pixelt nagyon lecsökkenne az érzékenység és megnövekedne a képzaj. Tehát itt nem várható áttörés a következő években.

A másik fejlődési irány a mobiloknál a zoomolható optika lehet. Sajnos, ennek a korlátja a mobilok egyre csökkenő vastagsága. Papírlap vastagságú zoomolható optika pedig még nem létezik! Viszont már most is lehet kapni zoom adaptereket a mobilra, de ezek használata nehézkes, minőségük sem veszi fel a versenyt még a kompakt gépek optikájával sem! Úgy tűnik, itt sem lesz gyors változás.

Megjegyzés: A kütyüket bemutató képeket a lányom készítette a saját fényképezőgépével (ami egy Nikon D3200), mert ugye az én kütyüim éppen modellt álltak.

Ha tetszett a poszt, látogasd meg a blog facebook oldalát is!

A bejegyzés trackback címe:

https://bakancsban-ket-kereken.blog.hu/api/trackback/id/tr5016472162

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

olahtamas- 2021.03.22. 08:22:31

Jó kis teszt, alaposan kitér a kép minőségekre!
Én is szoktam fényképezni mobillal, amikor otthon felejtem a fényképezőgépet :)
Viszont az összképhez még tartozik pár szempont, ami számomra nagyon fontos.

1. az 1 feltöltéssel készíthető képek száma. Mivel nekem a fényképezőgéphez is általában nap végére elő kell vennem a tartalék akkumulátort.

2. az 1 kézzel való használhatóság, tehát ha pl. egy létrán kapaszkodok, akkor is tudok a bridge gépemmel fotózni.

3. a fotózás sebessége, azaz ha előugrik egy szarvas azt mobillal aligha tudom lekapni.

Most hirtelen ennyi jutott eszembe.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.03.22. 09:20:23

Jó szempontok, ezekre nem is gondoltam! Egyébként igazad van, mobillal tényleg kényelmetlenebb fényképezni, mint a bridge géppel, ráadásul nekem még a szemüvegem is elő kell venni, ugyanis a fényképezőgépen van nézőkés kereső, a mobilon viszont a képernyőt kell élesen látnom fényképezésnél!

olahtamas- 2021.03.22. 19:48:50

@horvabe: Még annyit tettem a mobilos fényképezéshez, hogy vettem egy szelfibotot, amiben van bluetooth nyomógomb, és akkor lehet lövöldözni már minden felé.
Nem kell sokat simogatni a telefont, hogy elsüljön :)
A kukucskát én nem is szoktam nagyon nézni, arra tartom a gépet, amerre a téma van, aztán lövök párat, valamelyik csak jó lesz :)
Persze én általában csak kutyafuttában fényképezgetek, nem állok meg művészkedni :)

MIx 2021.03.23. 00:29:48

Még egy szempont: a perspektíva.
A mobiltelefon kamerája arra a legalkalmatlanabb, amire a leggyakrabban használják, a selfi képek. A fix 25 mm-es nagylátószögű "objektívecske" iszonyúan eltorzítja a közeli tárgyakat, például az orrot. Jó portréhoz 100 mm körüli fókusz kell. Jó általános képhez 50 mm körül. Mobilfotó tehát csak kényszermegoldás, zavaró torz képekkel. Tájképhez jó.

,

Walter_Dornberger · www.jagger.hu 2021.03.23. 03:13:05

Magam nagyon szeretek fényképezni, és azt soha sem mobillal teszem. Egy Canon DSLR géppel (EOS 77D) és két objektívvel (nagylátószögű és zoom) dolgozom. A géppel csinált képek nekem jobban tetszenek, a kis molyolás, amikor egy képhez "hozzákészül" az ember és megáll néhány pilanatra objektívet cserélni élményszerűbbé teszik a fényképezést. Nekem ezt a feelinget nem adja a mobil. nagyritkán ha navigálni kell akkor mobilt használok, de fényképezésre fényképezőgépet, telefonálásra mobiltelefont. miért is lenne fordítva?
Tetszett a poszt a füzéri kép kb onnan nekem is megan, gratula a posztért!

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.03.23. 06:24:17

olahtamas-
Hány másodpercenként rögzít a túrán a kamerád? 10? 15? :-D

MIx:
Igen, nekem is kedvenceim a rozmárorr és elefántormány szelfik!

Walter_Dornberger:
Az a füzéri panoráma a várra kis hazánkban a legszebbek közé tartozik! Szerencsére, ahányszor eddig arra jártam (4x) mindig szép volt az idő és gyönyörködni tudtam benne!

P806 2021.03.23. 06:40:48

Pont nemrég kezdtem újra felfedezni a sokkal ősibb FZ-20-at, alig 15 éves. Amit meosztásra szánok, mobillal képezem le, ami érdemleges, azt a Panával (pedig csak 5 Mp, 12-szeres optikai).
De a lényeg: tudok vele makrózni, a mobillal 50-60 cm-nél közelebbről egy kankalint már nem lehet élesre venni.

Látom, neked a Pana a gyengébb, szívesen elogadom. ;-)

P806 2021.03.23. 06:42:22

... megosztásra ...

... elfogadom ...

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.03.23. 07:49:33

@P806: Természetesen nem fogom az FZ200-at sutba vágni! Csak azt írtam, hogy a mobil a saját szűk keretein belül jobbat tud! Nyilván a képeimnek csak a töredéke készül nagylátószögű optikával és ahogy fentebb olahtamas is írta, a mobil használata kényelmetlenebb, ráadásul nekem, távollátóként közelre szemüveg is kell, ha mobillal fényképezek. A Panasonicon egyszerűen hozzá van állítva kereső a szememhez. Tehát nem eladó az FZ200! :-D

Drag 2021.03.23. 08:07:00

A telefonnak egy hatalmas előnye van:
A térfogat, és a súly. :)
Külső akkuval együtt is a fele a bridge gépemnek..

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2021.03.23. 09:41:48

A telefon elfér a zsebemben, a fényképezőgép nem. Ez sok esetben döntő :-)
Amúgy igen, az én tapasztalatom is az, hogy a telefon addig, amíg nem kell zoomolni, nem marad le érdemben a fényképezőgépektől, sőt, bizonyos kategóriákban még jobb képet is csinál. Ahogy zoomolni támadna kedved, ott vége a dalnak.

Rozisoft 2021.03.23. 10:08:18

Az Fz200 nagyon jó kis fényképező. Sokáig szemeztem vele különösen a fix f2.8 miatt. Aztán a madárfotózás miatt nikon P900 lett a befutó. Ami viszont gyalázatosan teljesít égbolt fotózás alatt. A Mi10T Lite mobil kamerája lealázta fényességben, zajmentességben, zoomot leszámítva mindenben.
Kiváncsi lennék rá, vajon az FZ200 hogy teljesít a mobillal szemben ilyen téren.

Treff Bubi 2021.03.23. 10:22:07

Nekem is FZ200 volt, városnézésre imádtam. Általában jobban szeretek géppel fotózni, sokkal jobban kézre áll, mint a lapos, virtuális gombos/csúszkás mobilok.
Viszont én úgy emlékszem, a Lumix gépekben szintén van HDR mód...

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.03.23. 10:43:12

Fradista utazó:
Én is pont így gondolom!

Rozisoft:
A zajról írtam már a túlnagyított képek kapcsán. Őszintén szólva nem tudom, mi a jobb, ha zajos a kép, vagy ha festménnyé varázsolja a szoftver.

Treff Pubi:
Hát látod, be kellett volna kapcsolnom az FZ200-on az Intelligens Automata módot! Akkor lett volna HDR a fényképezőgépen is! Most már így esett...

olahtamas- 2021.03.23. 11:27:25

@horvabe: Amikor teljes intenzitással és automatán megy a fotódokumentálás, akkor valóban 10-15 másodpercenként, ha csak úgy nyakbalógatósan, akkor "csak" 1-2 percenként :)
De egy 6-7 órás túra alatt ez akkor is már jelentős mennyiség. A múltkor egy ad-hoc kirándulásnál, aminél a telefonom sem volt előre teljesen feltöltve, 1 óra után fel kellett hagynom a fotózással, pedig 100 fotóig sem jutottam el.

Gratula ismét a főoldalhoz :)

Aureliano Buendía 2021.03.23. 22:34:41

nálam ez nem kérdés, fényképezőgéppel (Canos EOS 700D+18-135), immáron 80X km-en keresztül az OKT-n. És nem zavar a nyakamban a súlya. Nagy ritkán csinálok egy-egy mobilos képet is túrán, hogy a családnak át tudjam küldeni, de jellemzően a gépet használom. És nem P módban, hanem teljesen manuálisan. Az a helyzet, hogy szenvedélyen fotózom* (azt nem mondom, hogy jól:D), de a többiek lassan elősem veszik a telefonjukat, mert drájvon majd úgyis megkapják:D
A telefon telefonálásra, és tájékozódásra (kezdem megkedvelni a locus-t)

Egy túranap kb 150-250 kép, fényviszonyoktól függően, bár ebben vannak összefűzős, panorámának készülő sorozatképek is.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.03.24. 05:07:55

@Aureliano Buendía: Nálam sem kérdés, mivel fényképezek ezentúl, a teszt végeredménye azonban számomra az, hogy a mobil a maga szűk területén már képes felvenni a versenyt egy ugyanolyan árkategóriája bridge géppel. De ettől függetlenül továbbra is a Panasonicot használom!

Gyűljenek azok a kilométerek az OKT-n! Csak egy megjegyzés: nem véletlenül van az avatárom szemén az a kék csíkos szemüveg! :-D

gigabursch 2021.03.24. 07:40:14

De jó írás. Köszönöm!

Érdekes, hogy a tokodi templomos fotópárnál a pana fotóján eltűntek az előtérben lévô faágak.

Mobil-zoom.
Hamarosan ez is lesz, pl prímás megoldással.
Igény van rá.

Még annyit, hogy az emberi szem kb 600 megapixeles.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.03.24. 07:55:59

@gigabursch: Az eltűnt faággal kapcsolatban két eset lehetséges:
- Szakadás lépett fel a tér-idő kontinuumban és benyelte a faágat a két fotó készítése közben
- Arrébbléptem két-három lépéssel a hegytetőn a két kép között

Ezzel a 600 Megapixellel tényleg újat mondtál! Gondolom, ez arra az esetre vonatkozik, amikor a szemésznél végig tudja az illető olvasni a betűtáblát a legkisebb karakterekig. Nálam ez már csak segédeszközzel megy!

Amúgy köszi a buksisimit! Tényleg próbáltam apait-anyait beleadni! :-D

gigabursch 2021.03.24. 08:59:52

@horvabe:
Én arra gondoltam, hogy a más fókusztávolság egyszerűen hibaként eltünteti.
De nem értek hozzá.

Cikk:
www.google.com/amp/s/index.hu/tudomany/til/2018/10/13/hany_megapixeles_a_szemunk/amp

Aureliano Buendía 2021.03.24. 09:14:04

@horvabe: nekem sosem volt komfortos a telefon, mint fényképező eszköz.

Igen, biztos voltam benne, hogy van összefüggés a szemüveged és a kék közt:)

Aureliano Buendía 2021.03.24. 09:24:56

@gigabursch: HuMappal kezdtem, és nagyon sokáig azt használtam, a maga egyszerűségében szerintem zseniális.
Ja, nem igaz... Természetjáróval kezdtem, de egy hét után kukáztam, nekem nagyon nem jött be a térképe.
Szóval aktívan használtam a HuMapot, de közben leszedtem a Locus-t is, egyszer kipróbáltam, és nem jött át az érzés, így ott maradt sokáig érintetlenül. Aztán itt volt róla egy poszt, és adtam neki még egy esélyt, az utolsó 4 OKT szakaszon már azzal mentem.
Az érzéseim vegyesek, a Locus sokkal részletesebb, az alaptérképet néha kell frissíteni, de legalább frissül, a HuMap esetében ez nem mondható el.
Ugyanakkor a HuMap egyszerűbben is kezelhető, a szintjelölését jobban szeretem, ugyanakkor lényeges dolgok nincsenek rajta. Szóval vegyesek az érzéseim

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.03.24. 09:45:00

@gigabursch:
A felvételek készítésekor azonos volt a fókusztávolság a mobilon és a fényképezőgépen is, a névleges 25 mm. Most komolyan, a faág azért nem látszik az egyik képen, mert nem pont ugyanabból a nézőpontból készültek.
Vannak olcsó lencsés telék a mobilhoz, itt van link kettőhöz:
hetiolcso.hu/Teleobjektiv-okostelefonokhoz
bonzoportal.hu/termek/univerzalis-teleobjektiv-elotetlencse-mobiltelefonhoz-8x-zoom
Nehogy vegyek egyet csak úgy viccből és kipróbáljam! Ha vacak, akkor levélnehezéknek még elmegy! :-)

@Aureliano Buendía:
Azt hiszem a Hu Map-et meg én fogom majd kipróbálni a közeljövőben!

gigabursch 2021.03.24. 10:51:13

@Aureliano Buendía:
A LocusGIS-t üzemi szinten használom én is.
Pl előkészítettem a térképet (TopoLynx), hogy hol kell szeder ellen menni.
Ő átveszi a shape-et és a jelenlétem nélkül tudja a dolgát.
Nekem meg csak ellenőrizni kell.

A HuMap a turistautakban nagyon ott van és kicsi az erőforrás igénye.

Aureliano Buendía 2021.03.24. 10:57:16

@gigabursch: igen, ott van, de pl. a Mo. térkép ki tudja, mióta nem frissült már. Múltkor kerestem újraraktam, de pl. a tavaly őszi kéken történő változások nincsenek azóta sem átvezetve.
Eredendően tudok ezzel élni, mivel én magam szoktam megszerkeszteni a túráinkat a Turistautak OSM oldalán, és az onnan kinyert gpx-et töltöm be HuMap/Locus alá, így nagy gond nincs, és még a jelzéseket is tudom olvasni:D

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.03.24. 11:10:41

@Aureliano Buendía: Figyi! Miért jó az, ha egy útvonal gpx-ét feltöltöd a Locus alá, hogy azt kövesd? És ezt soha nem teszem, egyszerűen csak navigálok a térkép szerint! Van ennek valami plusz haszna, vagy csak látod, hogy mi a tervezett útvonal?

gigabursch 2021.03.24. 11:35:52

@horvabe:
Azért kell terv, hogy legyen mitől eltérni.
:-)

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.03.24. 11:56:55

@gigabursch: Hogy én erre miért nem gondoltam! :-D

Aureliano Buendía 2021.03.24. 12:20:26

@horvabe: egyrészt szeretek ilyen dolgokkal szöszölni, másrést pl. éjszakai túrán jól jött, mert hiába a fejlámpa, ha szakad az eső, és korlátozottak a látási viszonyok :) És így azért látványosabb, hogy merre mész, odavonzza a szemet a térképen. Mintha pl. a papírtérképen kiszíneznéd az útvonalat.:)

Aureliano Buendía 2021.03.24. 12:55:18

@gigabursch: @horvabe: ez olyan, mint autóval a waze, csak nem beszél:) Persze vicces lenne, ha Csilla vagy Moha bá' bemondaná, hogy „A következő ösvénynél fordulj jobbra” :D
Ahogy a waze esetében is néha jó előre látni, milyen kanyar jön, itt is jó néha, ha látom, hogy majd lesz egy jobbos, vagy balos, jön majd a piros kereszt, és utána a sárga sáv:) De nem úgy kell elképzelni, hogy egyfolytában a kezemben a teló, nincs is rá mód, mert a Canon van a kezemben:)

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.03.24. 13:05:29

@Aureliano Buendía: Az lenne a legjobb, hogy ha csipogna a kütyü abban az esetben, ha mondjuk 30 méternél többel letérnél a kijelölt útról! Mondjuk, ez már tényleg olyan lenne az erdőben, mint az, amikor a gyerekkoromban mi óvodások úgy mentünk sétálni, hogy fogni kellett egy hosszú spagit! Aztán, ha rossz felé ment a spagi (amelynek az elejét az óvónő fogta), akkor arra ment a komplett kiscsoport! :-D

Aureliano Buendía 2021.03.24. 13:19:36

@horvabe: az azért már megölné szerintem a túrázást, meg amúgy is hangosak vagyunk az erdőben:D
A nagyobbik ovisom már elég jól boldogul a jelzésekkel, tudja, mi a sáv, a négyzet lényege, néha ő vezet minket:) Szerencsére szeretnek és tudnak is túrázni, a nagy szerelmemet, a Hegyes-követ Tokod felett meg is mászták.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.03.24. 14:51:12

Neked is a kedvenced? Nekem is, sőt, már régóta mondom, hogy az egész Dorog-Mogyorósbánya szakasz a kéktúra esszenciája! Ott minden megvan: hegyek, völgyek, kaptatók, szép kilátások, kis faluk, borospincék, erdők, mezők, szőlők!

Aureliano Buendía 2021.03.24. 15:47:29

@horvabe: nekem az egész Gerecse nagy szerelem lett, talán a Mátrát is letaszította a dobogóról. Tavaly februárban csináltuk meg az OKT11-et. Szárligettől Koldusszállásig is jó volt, de ami Koldusszállás után jött, az engem megvett kilóra. Eleve úgy mentem, hogy be voltam nevezve a Gerecse50-re, így ilyen szemmel is néztem az útvonalat (persze aztán elmaradt, de én magam megcsináltam:D), de azt leszámítva is valami zseniális az egész Gerecse. És nekem a Hegyes-kő volt az egész kvintesszenciája. Én azt mondom, hogy Koldusszállástól a Getéig tart az a szakasz, ami káprázatos.
Miután beütött a vírus, a családdal is elkezdtük a komolyabb túrázást (tavaly lett a kisebbik is akkora, hogy lehet vele menni), és a Gerecsében két kört is letoltunk velük.

turistautak.openstreetmap.hu/mentettutv-1590855452eokc

turistautak.openstreetmap.hu/mentettutv-16023443933avz

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.03.24. 17:29:31

2003-ban egy kollégám rábírt, hogy induljunk a Kinizsi100-on. Bejártam (persze darabokban) a teljes útvonalat, akkor még Csillaghegytől Szárligetig ment a Kinizsi. Ezen a bejáráson szerettem bele a Gerecsébe! És a túrázásba is, mert előtte egyáltalán nem jártam az erdőket. Aztán a Kinizsi100 is meglett (egy évvel később), de akkor már kéktúráztam, mert a kéktúrát is azon a bejáráson szerettem meg!

gigabursch 2021.03.24. 19:00:57

@horvabe:
Nem. Az semmiképpen sem.

gigabursch 2021.03.24. 19:04:57

@Aureliano Buendía:
Akkor ő többet tud, mint én.

Pl a kereszt és a négyzet fogalmam sincs mit jelöl.

Aureliano Buendía 2021.03.24. 19:36:04

@horvabe: én kora ifjúságom óta kirándulok/túrázom, de mindig csak alkalomszerűen kiválasztva egy-egy helyet. Az tény, hogy gyerekkoromban néztem a Másfélmillió lépést, és szerettem volna végigjárni, de odáig nem jutottam, hogy tettekre váltsam.
Aztán pár éve az indexesek elkezdték, és megint jött az agyrágó bogár, hogy el kellene indulni, de, ha az egyik munkatársam/barátom nem hív, szerintem nem kezdtem volna bele.
Ahogy a Gerecse50 is Tenczerék egyik videója után kezdett foglalkoztatni, abban a korban vagyok, hogy még tudnom kell, ezt, vagy azt tudom-e teljesíteni:)
2019-ben csak játszottam a gondolattal (akkor kezdtem el az OKT-t), tavaly beneveztem, erre elvitte a vírus... :DDD

@gigabursch:
ilovedunakanyar.hu/wp-content/uploads/2020/01/turistajelzesek-dunakanyar-1.jpg

tapló II. 2021.04.16. 20:40:03

Fényképet fényképezőgéppel kell csinálni!

ozur 2021.10.12. 13:57:26

A HEIC formátumot tudtommal a HDR tévékre tervezték (ez nem összetévesztendő a fényképezésben használt HDR-rel), ha nem ilyenen jeleníted meg, akkor tudtommal semmivel sem jobb a jpegnél.

A tesztben használt fényképezőgép szenzora elég kicsi (bár a mobilénál így is 3x nagyobb), nem csoda hogy nem túl jó. Én az Olympus EM-5-re esküszöm, annak már elég nagy a szenzora (a Panasonicénál kb. 8-szor nagyobb), de még viszonylag könnyű. A mobil számomra kényelmetlen, nem eléggé állítható, és rossz minőségű. Persze mindenki azzal fényképez amivel neki jó, csak érdemes tájékozódni a lehetőségekről, és lehetőleg minél többet kipróbálni.

Adani 2022.01.04. 07:13:28

sima kapáslövésre jó a mobil, pl. menetrendet lefotózni meg egy érdekes táblát vagy egy nem mozgó célpontot, zsebből előkapod azonnal és kész már oszthatod is meg ezer közösségi oldalon. A gépemmel lőtt képeknél meg először fel kell másolni a gépre, utómunkát kell a RAW formátumnál végezni, viszont így sok kép megmenthető vagy épp az kuka kategóriából átrakható a szódával elmegy-be, ami ha nem mindennapi témát lőttél nem utolsó szempont. Főleg járműveket fotózok természet mellett, ott lehet szelektálni pl. ha napi szintű a téma pl. ezerszer jár ugyanott, naponta járok arra, akkor ha nem tökéletes, kuka majd meglövöm máskor, de ha ritkaság ill. egyhamar ide nem jutok vissza akkor megtartom akkor is ha kicsit bemozdult, lemaradt a vége, rossz a háttér stb.
Egy jobb gép másik előnye DSLR és MILC esetén, hogy olyan objektívet teszel rá, amilyet akarsz / tudsz venni, így határok kitolódnak. Egy kályhacső méretű obival a szemközti hegyen lévő túrázó körme alatti piszkot is le tudod fotózni, egy jó makró obival meg 2 mm-ről éles képet lősz, persze érteni kell hozzá, beiratkozni a fotós tanfolyamra vagy megvenni a, használni, próbálgatni a beállításokat, és kitapasztalni.
süti beállítások módosítása