Útravaló 9: Néhány gondolat a vadkempingezésről 2. rész

A sátoron kívül milyen felszerelést szükséges még magunkkal vinni a vadkempingezésre?

2021. május 24. - horvabe

Az előző részben már részletesen szóltam a hátizsákos, országjáró vadkempingezés legfontosabb felszerelési tárgyáról, a sátorról, illetve a hazai vadkempingezés törvényi szabályozásáról. Elmondtam, hol és hogyan érdemes sátrat verni, illetve pár szót szóltam az erdei illemszabályokról is. Ebben a posztban arról szeretnék írni, hogy a sátron kívül mit érdemes még magunkkal vinni a vadkempingezésre. Mivel itt a holmik mennyiségének az szab határt, mit tudunk egyáltalán a hátunkra venni, ígérem, nem lesz túlságosan hosszú a lista!

Amibe belebújunk éjszakára: a hálózsák

A hálózsák a legfontosabb eszköz, amivel megakadályozhatjuk a pihenés közbeni kihűlésünket, mert a sátor az időjárás viszontagságai közül inkább csak a szél és a csapadék ellen véd, de eléggé rossz hőszigetelő. Itt tág határok között lehet válogatni. A hálózsákokat alkalmazási hőmérséklet szerint szokták osztályozni. A -10 C° alatt is használhatóak a legdrágábbak, ezek téli, illetve magashegységi használatra ajánlottak. A -10 C° és 0 C° között használhatóak szintén téli túrákra ajánlottak, míg az ennél magasabb hőmérsékletre valók azok (0 C° és +10 C° közöttiek), amik között egy átlag túrázónak válogatni érdemes, ezeket tavasztól őszig lehet használni (három évszakosak), normál magyarországi körülmények között. A +10 C° felett használatos hálózsákokkal, vagy kategória nélküliekkel már rizikós tavasszal vagy ősszel túrára indulni, ugyanis egy hűvösebb hajnalon könnyen vacogva ébredhetünk a sátorban!

Hálózsákom könnyű és tartós. Már lassan 10 éve használom rendszeresen.

A hálózsák súlya elhanyagolható az összes csomag súlyához képest, sokszor meg sem adják, itt inkább arra figyeljünk, hogy belefér-e vajon a hátizsákunkba? Én olyat választottam, amelynek a tartózsákját szíjak veszik körül, miután összetekerve beleraktam a hálózsákot, a szíjakat meghúzva sokkal kisebb méretre tudom préselni a csomagot, tehát kisebb a helyigénye is. Ezt a fajta szíjas tartózsákot néha előkelően „kompressziós huzat”-nak is szokták mondani és külön is kapható.

Természetesen az árakban is nagy a szórás, a hidegebb külső körülményekre ajánlott hálózsákok nyilvánvalóan drágábbak, de egy kategórián belül is nagy az eltérés. Mindenképpen mérlegeljük a tartósságot is, ugyanis ha terveink szerint keveset fogjuk használni, nem érdemes drágát vásárolni. Az általam használt hálózsák már nem kapható, az ismertetője szerint a komfortzóna alsó határa 0 C°, de tapasztalatból tudom, hogy megfelelően aláöltözve még -5 C°-on sem vacogok benne.

A hálózsák gondozásával kapcsolatban is igaz az, amit a sátorral kapcsolatban már elmondtam a korábbiakban, vagyis túra után érdemes kinyitva kiteríteni a szabad levegőre, hogy kiszellőzzön, és kellőképpen kiszáradjon. Nagyon kiábrándító egy dohos, büdös hálózsákban aludni!

És még valami: sokszor kérdik az emberek, hogy fázom-e éjszakánként a sátorban? Őszintén megmondom, mióta megvan a három évszakos hálózsákom, soha nem fáztam még benne! Viszont tapasztalatból mondom, akkor szoktam istenigazából cidrizni, amikor kibújok belőle a hideg hajnalokon, kora reggeleken! Na, ehhez aztán tényleg kell lelkierő, ráadásul belebújni a jéghideg ruhákba sem kellemes! De ez, azt hiszem a vadkempingezés velejárója!

Amire lefekszünk: derékalj, matrac

A szerepük kettős: egyrészt kiegyenlítik a talaj apróbb egyenetlenségeit, valamint elszigetelik a testünket (és a hálózsákot) a hideg földtől. Alapvetően két fajta terjedt el: a kemény szivacsos derékaljak és a felfújható matracok. Mindkét típusnak vannak előnyei és hátrányai, nézzük meg ezeket!

A polietilén szivacs

A habosított műanyag (polietilén) derékaljak nagyon könnyűek, néhány dekásak csupán, feltekerve szokás rögzíteni azokat a hátizsákra. Jó hőszigetelők, némileg jobbak azok, melyek egyik oldalukon alumínium hőtükörrel vannak ellátva. Mivel nagyon könnyűek, érdemes vastagabbat (10 mm-est) választani, pusztán kényelmi szempontból, ezeken ugyanis kényelmesebb a fekvés. Strapabíróak, sok évig lehet használni egy jobb minőségű darabot.

Derékaljam egyszerű, mint a faék, viszont még összetekerve is eléggé nagy

Én is ezt használom már sok éve és a derékaljjal kapcsolatban el kell mondanom, van egy nagy hátránya, ez pedig a mérete. Ha a hátizsákra keresztben (vízszintesen) van rögzítve, akkor a hátizsákkal a hátunkon csak nehezen tudunk felszállni vele a vonatokra, buszokra, illetve közlekedni vele a keskeny folyosóikon, ugyanis beleakadunk a szűk ajtókba, átjárókba. Mivel én csak keresztben tudom rögzíteni a hátizsákomra, kénytelen vagyok a kezemben fogni a fel- és leszállásnál.

Túramatrac

A felfújható és önfelfújó matracok drágábbak a derékaljaknál, azonban kétségtelenül kényelmesebbek! Mivel felfújva vastagabbak és puhábbak, sokkal kényelmesebb fekvés esik rajtuk. A matracban lévő levegő jó hőszigetelő, tehát ebben sincs hiba, nem érezzük hidegnek a fekvést rajta.

Viszont hátrányai is vannak a matracnak, lássuk ezeket is! Egyrészt minden esetben fel kell fújnunk őket, és ehhez vagy viszünk pumpát (ami persze plusz súly), vagy pedig tüdőből kell felfújnunk a matracot - bár már megjelentek az önfelfújó típusok is a választékban, de ezeket is kell egy kicsit még fújni, hogy megfelelően kemények legyenek. Leeresztve sokkal kisebb helyen is elférnek, mint a derékalj, de nagyobb a súlyuk is. Sajnos, a matrac sem örök életű, és ha pont egy túrán lukad ki, akkor bizony így jártunk, és alhatunk a kemény földön! Az ára is húzósabb a derékaljénál. Egy túratársamnál láttam már önfelfújó matracot, és miközben felfújódott, nem hallottam a beépített kompresszor hangját. A túra után rákerestem a neten, hogyan is működik ez a fajta rendszer, és találtam is egy rövid, de tömör leírást róla.

Felfújható matrac

Mielőtt választasz a derékalj és a felfúható matrac között, gondold át alaposan az előnyeiket és a hátrányaikat!

A világítás

Kitűnően elvagyunk a sátorban egészen addig, amíg világos van. Na, de hogyan világítsunk a sátorban a sötétben? Én már többféle módszert is kipróbáltam, volt már zseblámpám, felakasztható elemes lámpám, de legjobban a fejlámpa vált be! Miért is? Egyrészt, mivel a homlokunkra tesszük fel, mindig oda világít, ahová a fejünket fordítjuk, tehát például nagyszerűen beválik, amikor éppen a hátizsákban, vagy a kipakolt holmiban kell keresgélni, másrészt használata közben mindkét kezünk szabadon marad! Ide nem kell valami nagy teljesítmény, hiszen legfeljebb egy-két méterre világítunk vele, én ráadásul átkapcsolhatom a magamét, hogy energiatakarékosan csupán egy, vagy kissé jobban terhelve az elemeket három LED világítson benne. Az a jó, ha eléggé szórja a fényét a lámpa, hogy ne csak egy tenyérnyi foltot világítson meg előttünk. Az is előny, ha a lámparész billenthető, így előre is világíthatunk vele, meg lefelé is.

A fejlámpám 3 db AAA elemmel egy teljes túraszezont kibír

Az én olcsó kis fejlámpám mindezen elvárásoknak eleget tesz, és mindössze három AAA típusú ceruzaelem szükséges a működtetéséhez. Meglehetősen spórolósan bánik az elemekkel, egy-egy „túrázósabb” évben 20-25 éjszakát is a sátorban töltök, de a tavasszal betett új elemek mindig kibírják az őszi túrák legvégéig! A fejlámpa éjjeli túrázáshoz is jó, de itt figyelembe kell venni azt, hogy a fénye a szórás miatt legfeljebb nyolc-tíz lépés távolságra jut el, ami arra elég, hogy ne essünk hasra a kövekben, egyéb akadályokban, de útkeresésre, jelzéskeresésre már kevés! Arra a célra mindenképpen egy jól fókuszálható, távolra is elvilágító kézilámpát használjunk! A legtöbb fejlámpában van hagyományos, izzószálas égő is. Habár ennek a fénye természetesebb a kékesfehéren ragyogó LED-eknél, de használata gyorsan lemeríti az elemeket, ezért inkább ne világítsunk vele!

Ha esténként szívesen üldögélnénk a sátor előtt és úgy tennénk-vennénk, vagy a sátor belsejében szeretnénk valamilyen általános - a sátor teljes belsejét megvilágító - fényforrást, akkor érdemes valamilyen kis teljesítményű, de körbe világító, felakasztható eszközt vinni magunkkal. Természetesen ilyen lámpát is lehet kapni a turistaboltokban. Gyertyát, vagy nyílt lángot soha ne használjunk a sátorban a tűzveszély miatt!

A főzés

Megmondom őszintén, itt számomra járatlan utakra merészkedem, ugyanis én soha nem szoktam főzni magamnak a túrákon! Úgy vagyok vele, hogy napi 25-30 kilométer legyaloglása után már nem sok kedvem van fáradtan még főzőcskézni is! Ezért aztán még a nyári melegben sem megromló élelmiszereket (konzerveket, vákuumcsomagolt felvágottakat, zöldségeket) viszek csak magammal. Mások azonban igényelhetik a napi főtt ételt, így aztán erre is kitérek.

Itt most ismét leírom: most a gyalogos túrázás felszereléséről írok, nem pedig arról, amikor autóval indulunk valahová vadkempingezni! A hátizsákos túrázás esetén határt szab a felszerelésünknek a súly, én például soha nem hagyom, hogy a hátizsákom összsúlya – melyet a hátamra veszek – meghaladja a 16-18 kilogrammot! És ebben benne van minden: a hátizsák, a ruhaneműk, az élelmiszer, a sátor, a hálózsák, a 3-4 liter ivóvíz, és az egyéb dolgok is! Így tehát le kell mondanunk a bográcsozó, komolyabb főzésekről, meg kell elégednünk azzal, hogy a napi menetek végén egy egyszerű főzőfelszereléssel elkészítsünk magunknak egy egytál ételt, esetleg instant levest.

Tűzrakóhely egy erdei pihenőben

Alapvetően két lehetőségünk van, ha főzni szeretnénk: vagy viszünk magunkkal valamilyen főzőt, vagy helyben rakunk tüzet. Mindkettőnél figyelembe kell venni a tűzgyújtási tilalmat, erről ezen a helyen lehet naprakész információt szerezni! Szeretnék megkérni mindenkit, hogy a tűzgyújtási tilalmat tartsa be, ugyanis egy esetleges erdőtűz nem tréfadolog!

Tehát visszatérve a főzésre, nézzük először a tűzrakást. Hazánk védett területein (nemzeti park, természetvédelmi terület, más védett területek) csakis kijelölt tűzrakóhelyeken szabad tüzet gyújtani, máshol nem! Tűzrakóhelyeket – vagyis kőből épített kis tűzhelyeket – elsősorban erdei pihenőknél találunk, ha ilyen helyen sátorozunk, akkor csak arra kell néhány fémpálca, hogy azokat a tűzrakóhely tetejére fektetve az edényünket a tűz fölé helyezhessük. Ha nincs kiépített tűzrakóhely, mi is építhetünk egyet, kialakítása módjáról itt találhatsz egy leírást.

Persze vihetünk magunkkal saját kis tűzhelyet, itt csak a méret és a súly szab határt. Alapvetően valamilyen gázfőzőt, vagy pedig folyékony üzemanyagos (benzines) főzőt használhatunk. Léteznek abszolút környezetbarát, fatüzeléses főzők is, ekkor még az égéshez szükséges anyagot (gázt vagy benzint) sem kell magunkkal cipelnünk! Ezen eszközök esetében is be kell tartanunk a tűzgyújtási tilalmat, de az előnyük az, hogy bárhol főzhetünk velük, nem szükséges tűzrakóhelyet keresnünk magunknak. Csak példakánt rakok be egy képet a gázfőzőről, ugyanis eléggé jó a felhozatal belőlük a különféle túraboltokban! Természetesen ha főzünk, akkor magunkkal kell vinni az alapanyagokat, fűszereket, esetleg evőeszközöket és tányérokat is, ezek pedig megint csak plusz súlyt jelentenek.

Gázfőző készlet. Összepakolva nem túl nagy a helyigénye.

Egyéb felszerelések

Ha több napra elvonunk a természetbe, bizonyos dolgokról nem feledkezhetünk el. Lássuk hát ezeket az apró, de lényeges kis felszereléseket:

Tisztálkodás

Célszerű valamilyen kiépített forrás mellett táboroznunk, amely biztosíthatja az iváshoz és a tisztálkodáshoz szükséges vizet. A mérsékelt zöldek közé tartozom, ezért azt mondom, nyugodtan használjunk szappant, folyékony tisztálkodószert, de azért tartózkodjunk a túlzott használatuktól! Ha nincs forrás a közelünkben, akkor is megmosakodhatunk néhány deciliter víz, egy kis szappan és egy fürdőszivacs segítségével! Itt szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy csak kiépített forrásból igyunk, a patakok vizét még forralás után se használjuk ivásra! Forralással ugyanis csak a mikrobákat pusztíthatjuk el, a vegyi szennyeződéseket nem!

Férfiként nem szeretek szőrös képpel mászkálni napokig, ezért egy egyszerű, olcsó, akkumulátoros villanyborotvát hordok magammal a túráimon. Amúgy pedig minden pipereholmim (szappan és szappantartó, fésű, dezodor, fogkefe és fogkrém) belefér egy kis piperetáskába. A hölgyek természetesen még nyugodtan bővíthetik a fenti listát a számukra nélkülözhetetlen tisztálkodási, szépészeti segédeszközökkel!

Egészségügyi felszerelés

Mindig ott lapul a hátizsákomban egy „A” típusú (motorokhoz ajánlott) elsősegélycsomag, kiegészítve pár gyógyszerrel (általános láz- és fájdalomcsillapító, görcsöldó, CETIRIZIN HEXAL 10 mg antihisztamin tartalmú gyógyszer darázscsípés ellen). Ha valakinek állandóan kell szednie valamilyen gyógyszert, arról se feledkezzen el, vigye magával a túra teljes időtartományára szükséges mennyiséget! Ne feledkezzünk meg a papírzsebkendőről és a WC papírról sem!

Gyűjtőzacskó

Mindig van nálam pár üres műanyag zacskó. Minden szemetemet egy ilyenbe gyűjtöm, aztán ezt a legközelebbi útba eső településen helyezem majd kukába, gyűjtőedénybe. Semmilyen szemetet nem hagyok az erdőben magam után, még az erdei pihenők kijelölt gyűjtőedényeit sem használom.

Power bank

Már évek óta használok egy 20.000 mAh-s power bankot, ez pár napig elegendő energiát tárol a mobiltelefonom utántöltéséhez, illetve tartalék akkumulátort viszek magammal a GPS-em és a fényképezőgépem folyamatos energiaellátására.

Hogy ne unatkozzak

Régebben könyveket és a mára már teljesen kihalt walkman-t vittem magammal a túrákra, hogy ne unatkozzak a sátorban esténként. Mostanában már csak a mobiltelefonomra hagyatkozom, ugyanis már rég okosabb nálam. Könyvtárnyi könyv van rá feltöltve, emellett több mint 70 órányi zeneanyag is megtalálható a bővítőkártyáján. Egyszerű játékok is vannak rajta, és ha van 4G, akkor még netezni is lehet vele. Ha lemerül a sok használat miatt, csak ráteszem éjszakára a power bankra és reggelre teljesen feltöltöm az akksiját.

Nos, szerintem nagyjából ezek a dolgok fontosak a hátizsákos, országjárással egybekötött vadkempingezéshez! Ha valakinek van még bármilyen ötlete, javaslata, írja le egy kommentben, és ígérem, ha fontosnak találom, még ide is be fogom emelni!

Útra készen egy sátorbontás után. Alul zöld tokjában a sátor van a hátizsákra rögzítve, felül a derékalj, a zsák fejrészében pedig a neonzöld hálózsák látható. Az összes többi holmi benne van a 88 literes Adventurer hátizsákban. A szokásos 3-4 liter ivóvízzel együtt 16-17 kg lehet a tömege.

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a facebookon is!

Fráter Attila 2021.05.24. 11:29:25

Fixpengés kés. Nyársfaragáshoz, medvetalp medvéről való lehántáshoz, a sült medvetalp előkészítéséhez. :) Ma már nagyon soknak ún. kaparóéle van, tehát egy szikravetővel kiegészítve örök életű, minden időjárási körülmények közt működő tűzgyújtóeszközt is kapunk vele.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.05.24. 13:13:23

Vadkempingezésről írok itt, Attila, nem pedig bushwalkingról! :-) Egyébként egy jó kés nem csak a medvetalp előkészítéséhez, de a medvetalp tulajdonosa ellen is jó lehet! :-D

Fráter Attila 2021.05.24. 14:36:08

Jaja, tudom, de én az az iskola vagyok, akinél a kés alapfelszerelés a víz, a lámpa és az elsősegélycsomag mellett. Még egy félórás erdei sétán is. Kinnavás meg számomra elképzelhetetlen anélkül, ezer dologra kellhet. Akár még egy szakszerűen bevákumcsomagolt lidl-ös felvágott ellen is. :)

Drag 2021.05.24. 16:11:01

Egy kés étkezéshez, agy pedig minden máshoz. :D

A polifoam-témához annyit fűznék hozzá, hogy mostanság lehet kapni a boltokban a tojástartóra hasonlító mintázatú példányokat.
Nekem ez jobban bejött 3 okból:
-vastagabb kicsit a simánál, és a minta miatt az apróbb kavicsok nem böknek rajta fekve.
-Nem csúszik annyira, mint a sima felületű
-Jobb a hőérzete, a mintából adódó plusz légbuborékok miatt...

Erre a kivitelre gondolok:
static.4camping.hu/files/photos/1600-1200/1/1306ad86-derekalj-robens-zigzag-slumber.jpg

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.05.24. 16:58:10

@Drag: Nem rossz... ilyent még nem láttam!

gigabursch 2021.05.24. 19:58:16

Jó folytatás.

Mivel egy hasznos sorozat, célszerű ha az összes cikk aljára belinkeled a többit, akár hiperlinkként.
Pl: bakancs
vadkemping
stb.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.05.25. 05:09:53

Van felül jobbra egy kis tartalomjegyzék, de igazad van! A többi Útravaló poszt linkjeit kigyűjtöm majd minden poszt aljára.

gigabursch 2021.05.25. 19:59:43

@horvabe:
Asztali környezetben látszik a jobb felső sarok, mobilon nem.
S az elérések java szerintem mobilon zajlik.

Mindettől függetlenül örülök, hogy meggyőztelek.