Végig Pilisi piroson - Összefoglalás

2021. január 11. - horvabe

A PILISI PIROS TÚRA TELJES ÚTVONALÁNAK SZINTMETSZETE A MEGTETT KITÉRŐK NÉLKÜL

A Pilisi piros teljes útvonala a megtett kitérők nélkül a Google térképen

A Pilisi piros bejárásakor megtett teljes útvonal a kitérőkkel együtt

A TÚRA JELLEMZŐI:

A Pilisi piros útvonala a kitérők nélkül:

- Hossz: 82,74 km
- Szintemelkedés/lejtés : 3348/3380 m

A Pilisi piros útvonalának bejárásakor megtett táv és szint a kitérőkkel együtt:

- Hossz: 106,31 km
- Szintemelkedés/lejtés : 4423/4496 m

A fenti szintmetszet, valamint a távolság- és szintadatok a túrák során felvett GPS trackek kiértékeléséből származnak.

Ez elmúlt egy hónap alatt végigjártam egy csodálatos túraútvonalat, az erről szóló hat blogbejegyzést megtalálhatjátok az előzmények között. Azonban úgy érzem, érdemes lenne összefoglalni röviden, hogy mit is láttam, miközben elgyalogoltam Budaörsről a Dunakanyarba, Dömösre, aztán ott megfordulva visszatértem Budapestre, méghozzá Csillaghegyre. De a lényeg az, hogy ezen látnivalók megtekintéséhez nem kell végigjárni a teljes útvonalat, hiszen ezek egy-egy kisebb kirándulás keretében külön-külön is felkereshetőek! Lássuk hát akkor sorrendben az útba eső látnivalókat, érdekes helyeket!

Az első túranapom kezdetén alig több mint 300 métert gyalogoltam a piros sáv jelzés útvonalán Budaörs főutcájától, a Kossuth Lajos utcától, máris letértem jobbra, hogy a Kőláb, a Kőszikla és a Kőszirt utcán felkapaszkodhassak a budaörsi sziklás Kő-hegyre, a Szeplőtelen fogantatás kápolnához. A hegyi kápolnát Wendler Ferenc földműves építtette 1855-ben és érdekessége, hogy IX. Pius pápa egy Mária szobrot ajándékozott a templomocskának. A templom érdekes történetét a Wikipédián elolvashatjátok, én annyit emelnék még ki belőle, hogy Wendler időskorában egy barlangot ásott a kápolna közelében és abban élt a haláláig. A kápolna melletti dombtetőről csodaszép kilátás nyílik a hegy lábánál fekvő Budaörsre és a környékére!

Visszatérve a Szeplőtelen fogantatás kápolnától a piros jelzés útvonalára mindössze száz lépés után érdemes letérni balra is az útvonalról, hogy meglátogathassuk a Kálváriát. A Kálvária-domb alacsonyabb a Kő-hegynél, tetejére a stációk mentén kapaszkodhatunk fel a tövében álló pici kápolnától. Innen is nagyon szép a kilátás, érdemes megtenni az ide vezető rövid kitérőt! Annyit azért megjegyeznék, hogy sem a Kő-hegyre, sem pedig a Kálvária dombjára vezető útvonal nem jelzett, tehát nincsenek felfestett turistajelzések, de könnyen megtalálható.

Budaörsről aztán felkapaszkodtam a Budai-hegység gerincére és nagyjából kétórás kényelmes sétával értem el Makkosmárián az Angyalok királynéja kegytemplomot és búcsújáró helyet. Mint minden zarándokhely, ez is egy gyógyulás helyén épült fel. Traub János 1831-ben éppen a környékbeli szőlőkbe igyekezett dolgozni (Nomen est omen: die Traube németül szőlőt jelent), amikor megjelent előtte egy tölgynél Krisztus arca. Később, mikor egy súlyos betegségből felépült, egy Mária képet akasztott a tölgyre, később a hely egyre ismertebb lett a zarándokok között. Kápolna, később templom épült ide, a jelenlegi formájában 1950-ben szentelték fel a zarándoktemplomot. Bővebben a Wikipédián olvashattok a helyről. Érdemes megnézni a templomot belülről is és megpihenni a templom melletti gondozott rét pihenőpadjain.

Budakeszi határából, Makkosmáriáról kapaszkodtam fel ezután a János-hegy csúcsán álló Erzsébet kilátóhoz, közben kereszteztem a Gyermekvasút vágányát a Jánoshegy megállónál és átvágtam a Libegő felső állomásánál lévő terecskén. A János-hegy nem a Budai-hegység legmagasabb csúcsa, csak a Budapest területén álló legmagasabb hegy. 527 méter magas csúcsán 1910-ben készült el a kőből épült Erzsébet kilátó. A neoromán stílusú tornyot Schulek Frigyes tervezte és Erzsébet királynőről, I. Ferenc József feleségéről nevezték el, aki egyébként még a kilátó felépülte előtt járt már kirándulóként a hegytetőn. A torony kilátószintjeiről szédületes panoráma nyílik Budapestre, a Budai-hegységre, valamint Budakeszi felé is. Szerintem a János-hegy Budapest legszebb panorámát nyújtó kilátópontja, egyszerűen kihagyhatatlan látnivaló!

Néhány éve egy különösen tiszta nyári napon felkutyagoltam a János-hegyre és készítettem egy körpanorámát az Erzsébet kilátóból. A JPG panorámakép letölthető a honlapomról.

A János-hegy csúcsáról egy félórás úton ereszkedtem le a Szépjuhásznéhoz. Ez egy jó kiszállási pont az eddigi túrából, hiszen itt megáll az eléggé sűrűn közlekedő 22-es busz. Én nem fejeztem be itt a túrát, és ismét keresztezve a Gyermekvasút sínjeit folytattam az utam. A Hárs-hegyi-körút széles sétányán ballagtam egy darabon, aztán még megmásztam a Fekete-fej erdős csúcsát. Innen egészen Nagykovácsiig már csak egy kellemes erdőjárás volt az utam. Nagykovácsiban fejeztem be az első túranapom.

Második túranapomon Nagykovácsiból indulva kapaszkodtam fel a piros jelzéseket követve a Nagy-szénás egyik oldalcsúcsára, majd pár száz lépéses kitérőt tettem az 550 méter magas tetőre, ahonnan a János-hegyhez hasonlóan körpanoráma nyílik egyik irányban a Pilis gerincére és a Pilisvörösvári-medencére, a másik irányban pedig Nagykovácsira és a Budai-hegységre. A Nagy-szénás a Budai-hegység egyik legszebb természetes kilátópontja, a kopár hegytetőről körpanoráma nyílik. Érdemes tehát megtenni a központi csúcsra vezető rövid kitérőt! Pár évvel ezelőtt a Nagy-szénás csúcsról is készítettem egy panorámaképet. Ez a fotó is letölthető a honlapomról.

A volt Nagyszénási turistaház emlékfala után a Hosszú-árkon keresztül ereszkedtem le Pilisszentiván határába, majd a település mellett az erdőben elhaladó földútról kitérőt tettem az Ördögtorony dolomitsziklájához. A felkiáltójelként az égre meredő kőtorony a fák között áll és csak a csúcsa kukucskál ki a lombok közül, akkor látjuk meg a tényleges magasságát, ha a meredek domboldalban felkapaszkodunk a tövébe. A sziklához nem visz jelzett turistaút, de a jól kitaposott ösvényt nehéz elvéteni. Az Ördögtoronytól folytatva az utam már hamarosan elértem újra Pilisszentivánt a sportpálya mellett, és most át is vágtam rajta.

A település túlsó határában érkeztem meg a Budai-hegység és a Pilis közötti dombokhoz, vagyis a Zajnáti-hegyekhez. A piros sáv jelzés útvonala átvágott a meredek oldalú dombok között, párat meg is mászva közülük, közben a Kopár csárdánál kereszteztem a forgalmas 10-es főutat. A Zajnáti-hegyek túlsó szélén baktattam el az Iluska-forrásnál kiépített erdei pihenőhely mellett, majd mezők és erdőfoltok között értem el Pilisszántót. A falu fölé felkapaszkodva jutottam el a kilátóponthoz, innen kitérőt tehettem volna a Szent László kúpja oldalában még magasabban álló Boldogasszony kápolnához, de ekkor már sürgetett az idő és sötétedni is kezdett, ezért leszaladtam a domboldalból Pilisszentkeresztre, ahol befejeztem a második túranapom.

Harmadik túranapomon Pilisszentkeresztről folytattam az utam és egyetlen hosszú emelkedőn felkapaszkodtam Dobogókőre. Dobogókőn a piros jelzés útvonala érinti a turistaházat, és a több mint száz éves menedékházat is, ahol most egy kis turistamúzeum található. Természetesen a kilátóterasz is útba esik, de csak kevesen tudják, hogy van ennél szebb kilátást nyújtó pont is, méghozzá a Rezső pihenő, alig negyedórányira innen a piros jelzés útvonalán! Itt is érdemes megállni és megcsodálni a Dunakanyart, a visegrádi Fellegvárat és Börzsönyt. A Rezső-kilátó teraszáról szintén készítettem már panorámaképet. Ez is letölthető a honlapomról!

A Rezső kilátónál kezdődött aztán az a hosszú lejtő, amelynek a végén megérkeztem Dömösre. Érdemes megtenni a pár tucat lépésnyi kitérőt a falu temetőjétől a mellette fekvő prépostság feltárt és nagyon szépen helyreállított altemplomáig, valamint a temetőtől megcsodálni a falura és a Dunára nyíló kilátást. A község főutcáján érjük el a Pilisi piros jelzés legészakibb pontját, de innen még érdemes egy rövid kitérőt tennünk a Dunapartra, a műemlék hajóállomáshoz. Itt nagyjából a Dunakanyar közepén állunk és jól látszik a hatalmas kanyart leíró folyam mindkét irányban. Itt fejeztem be a harmadik túranapom.

A negyedik túranapon Dömösről folytatva az utamat nagyjából fél óra múlva értem el a Malom-patakot követve a Három-forrás-völgyet, ahol a Rám-szakadék is található. Habár a piros sáv jelzések csak elhaladnak a völgy bejárata előtt, érdemes megtenni a szép szurdokvölgybe vezető kitérőt! Mindenesetre itt figyelembe kell vennünk, hogy a Rám-szakadék végigjárása és az ide való visszatérés nagyjából két órát vesz igénybe, de úgy gondolom, hogy a Rám-szakadék kihagyhatatlan látnivaló!

Itt is fel szeretném hívni a figyelmet (az aznapi túrám leírásánál is megtettem), hogy a szurdokvölgy egyirányú útvonal, a kihelyezett táblák szerint csakis alulról felfelé járható végig! Ennek oka egyrészt az, hogy felfelé kapaszkodva mindig látjuk, hogy hová tesszük a lábunkat, másrészt így elkerülhető, hogy az egymással szemben haladók a szűk helyeken, létrákon torlódást okozzanak. A Rám-szakadékon a zöld sáv jelzések haladnak végig, a szurdokvölgy felső végén lévő erdei pihenőtől a sárga sáv jelzéseket követve ereszkedhetünk vissza a legrövidebb úton a Malom-patak völgyébe, ahonnan indultunk.

A Három-forrás-völgy után a piros jelzések a Malom-patakot követik végig a vadregényes Szőke-forrás-völgyön keresztül, amely szerintem egy másik kihagyhatatlan látnivaló! A sziklás medrében kanyargó, halkan csobogó patak medre mellett-felett haladtam egészen a Király-kúti-nyereg vízválasztójáig és megálltam egy pihenőre a névadó Király-kút forrás előtti erdei pihenőnél. A Sikárosi-rét után kaptattam fel a Lom-hegyi-nyeregbe, majd ereszkedtem le onnan Kiskovácsi (Pomáz külterülete) határába. Itt megint egy hosszabb kitérőt javaslok a Holdvilág-árok völgyébe.

A Pilisi piros jelzés ezt a szurdokot sem keresi fel, csak éppen elhalad a völgye alsó vége előtt. A piros kereszt jelzést követve tudjuk végigjárni azt, aztán a zöld kereszt, később a zöld négyzet jelzések ösvényeit követve ereszkedhetünk vissza Kiskovácsiba. Itt fejeztem be a negyedi túranapomat. Felhívom a figyelmet arra, hogy a Holdvilág-árok tud ám sáros is lenni, különösen hosszabb esős periódusokban, vagy azok után, és a tél végi hóolvadáskor! Ezért olyan ruhát, cipőt vegyünk fel ehhez a túrához, melyet nem sajnálunk, ha sáros, koszos lesz!

Az utolsó túranapon Kiskovácsi után egy pár száz lépést a forgalmas, Pomázról Dobogókőre és Esztergomba vezető főút mellett kellett ballagnom, aztán letérhettem a csobánkai elágazásnál a falu felé. A Margitligeti kastély mellett elbaktatva kapaszkodtam fel az Oszoly erdős oldalába, amit aztán a sárga kereszt, sárga sáv és végül a sárga háromszög jelzések ösvényit követve meg is másztam! A köves hegytetőről szép a kilátás Csobánkára és a környező hegyekre, itt is érdemes megpihenni pár percre.

A piros jelzés útvonalára visszaereszkedve kaptattam fel a Kevély-nyeregbe, vagyis a Nagy-Kevély és a Kis-Kevély csúcsai közötti kis rétre. Innen egy rövid kitérőt tettem a kék háromszög jelzés ösvényén a Kis-Kevély szép kilátást nyújtó szikláihoz, majd a piros jelzés útvonalára visszatérve megmásztam az 534 méter magas Nagy-Kevélyt is. Itt is érdemes megállni és pár percig gyönyörködni a kilátásban, ugyanis innen a Pilis és a Budai-hegység csúcsaira nyílik nagyon szép panoráma, jól látható innen a hegy lábánál elterülő Pilisborosjenő és az Egri csillagok forgatására az 1960-as években épült „művár” is. A Nagy-Kevélyről is készítettem már panorámaképet, ez a JPG kép is letölthető a honlapomról, ha erre a linkre kattintasz!

A túrámon a Nagy-Kevély csúcsa "pipált", vagyis felhőben volt, de a viharos szél időnként elfújta a tetőt beburkoló ködöt. Ilyen pillanatokban készítettem az alábbi két rövid videót.

A Nagy-Kevély délkeleti gerincét követve ereszkedik egyre lejjebb a piros jelzés ösvénye, több szép kilátást nyújtó pontot is érintve. Letekintettem az ösvényről a védett kőfejtőre, majd rövid további ereszkedéssel értem el a fennsíkot. A mezőket keresztezve már láttam magam alatt Békásmegyer panelházait, majd a Róka-hegy erdején keresztül ereszkedve érkeztem meg Csillaghegyre. Még a fák között ágazik ki a Róka-hegy védett kőfejtőjébe vezető piros háromszög jelzés ösvénye, azt követve rövid kitérőt tehetünk geológiai bemutatóhelyre. Családi házak között ereszkedtem egyre lejjebb, az utolsó felfestett piros sáv jelzés az Ürömi út és a Szentendrei út kereszteződésében található a HÉV megállója mellett. Itt értem a több mint 80 km-es utam végére.

Megjegyzés: Nem minden kép készült a december-januári túráimon, párat közülük korábban készítettem.

Ha tetszett a poszt, látogasd meg a blog facebook oldalát is!

Sanyi Hungaria 2021.01.11. 21:42:47

Szia Úgy döntöttem holnap nyomdokaidba lépek. Tervezem lejárni a Budaörs - Nagykovácsi szakaszt

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.01.12. 11:06:40

Szia Sanyi!
Ezt csakis ajánlhatom neked, ugyanis az útvonal nagyon szép és ráadásul közel is van, amennyiben budapesti vagy! Egy percig nem bántam meg, hogy végiggyalogoltam a bruttó 106 (nettó 83) km-t! Jó utat! :-)

Sanyi Hungaria 2021.01.12. 17:04:05

Teljesítve! Pest megyéből vagyok Maglódról. Remek túra volt, bár szinte kitérők nélkül. Csak a Budaörs felett lévő kisebbik szikla hegyre másztam fel. Október-November óta nem mentem 20km-t egyben (bár szinte minden hétvégén megyek az OKT-n vagy a PMP-n), ilyen szint emelkedéssel. A fekete Fej-re fel már éreztem a lábaimat, de élveztem minden km-ét. Biztos vagyok benne, hogy folytatni fogom...
Köszönöm hogy van ez az oldalad, mert egyébként szerintem soha nem vágtam volna bele.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.01.12. 17:11:04

Szívatós domb az a Fekete-fej! Én is csak legyintettem rá előtte, aztán fenn kénytelen voltam pár percre megállni, hogy kifújjam magam. De onnan Nagykovácsiig már csak séta az egész! :-D

Sanyi Hungaria 2021.01.20. 20:09:43

Szia Folytattam ma a túrát. Nagykovácsi és Dobogókő szakaszt teljesítettem. Valami csoda világba csöppentem. Végig hólepte táj kísérte utamat. Hiába a több mint 1000 m szint emelkedés és a közel 30 km megtett út minden percét élveztem. 8 óra alatt sikerült teljesíteni. Nem is gondoltam volna, hogy ilyen kilátó pontok vannak az útvonalon nem győztem fényképezni.

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.01.20. 20:42:45

@Sanyi Hungaria: Gratulálok! Szép túra volt! Csak így tovább!

Sanyi Hungaria 2021.01.26. 19:25:33

Harmadik túranapomat is sikeresen teljesítettem! Dobogókőről (ahol legutóbb abbahagytam) indulva ereszkedtem le Dömösre. Gyönyörű látvány volt egy jó ideig csodálni a Dunakanyart. Majd Dömösnél hátat fordítva neki emelkedve a Szentfa kápolnáig. Ott kitérőt tettem a piros háromszögön a Vadálló köveken át a Prédikáló székre. Ősszel ugyan az ellenkező irányból már jártam itt de a köd és pára miatt az orromig se láttam. Most viszont szerencsém volt nem győztem gyönyörködni a Dunakanyar teljes panorámájában. Megérte a nem kis szint és sziklás terepen a felkapaszkodás. Viszont vissza már nem volt értelme fordulni csak a Király kútnál tértem újra rá a piros sávra. Így kimaradt vagy 4-5 Km. Utána hatalmas sártenger fogadott a fakitermelés miatt és a kora délutáni olvadás következtében. Egy darabig az OKT-val közös szakasz is ismerősként köszönt vissza. Innen Kiskovácsiig már elég monoton volt a túra számomra eléggé elkészültem az erőmmel, a Csobánkai elágazásnál szálltam ki és buszoztam Pomázra. Még egy rövid túranap vár rám 11 km-el és a Kevély megmászásával. Remélem még a maradék szakasz is tartogat számomra szépséget és bízom, hogy a kimaradt szakasszal nem vesztettem annyit mint amit nyertem...

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.01.26. 20:55:44

Szép túrád volt! Gratulálok! Majd alkalmasint menj vissza és pótold a Szőke-forrás-völgyet! Persze a szépsége nem összemérhető a Vadálló-kövekkel és a Prédikálószékkel, de nagyon szép patakvölgy! Most jártam ott először, és azon csodálkoztam, hogy maradhatott ki eddig a túráimból! Az utolsó napon, ha szép időd lesz, feltétlenül menj fel az Oszolyra és a Kis-Kevélyre is!

Sanyi Hungaria 2021.01.28. 21:18:28

@horvabe: Nem bírtam az energiámmal és a kíváncsisággal mit tartogat még ez a maradék szakasz. Így egy nap pihenővel ismét útnak indultam... Meglátogattam az általad ajánlott Oszolyt és megmásztam a Kis kevélyt is ha már ez anno a kék túrám alkalmával kimaradt. Valahogy könnyebnek tűnt a kevély nyeregbe való felkapaszkodás most a piroson mint tavaly a kéken. Csodás panoráma fogadott már Oszoly tetőn a nem rég felkelő nap sugaraiban, majd a kis kevély csak fokozta és még mind ez fokozódott a Nagy kevélyen. Mind ez 14 km-en nem semmi... A túra sorozat pikantériája, hogy több bélyegző dobozt is láttam az utam során na most utána is jártam A Piliscsabai természetjáró Egyesület igazoló pecséteit rejti. Szóval előbb utóbb lesz még egy "köröm" ez ügyben... Köszi a remek 4 túranapos ötletet fantasztikus Kaland és hétköznapi kiruccanás volt. Várom további túráidat hátha ismét kedvet kapok egy kis hétköznapi túrázgatásra

horvabe · https://www.kektura.click.hu 2021.01.29. 05:06:32

Gratula a teljesítéshez, Sanyi! Látom, Te is szereted a szép kilátásokat, így bátran javaslom a múltkori panoráma körtúrámat!