Táblák és szabályok dzsungelében kerékpározunk [1]
A blogot rendszeresen olvasók tudják már, hogy rengeteget kerékpározom és mivel állandóan figyelem a körülöttem zajló forgalmat, nem tudom nem észrevenni azt, hogy milyen hajmeresztő dolgokat képesek a kerékpárosok művelni, mint a közlekedés résztvevői! Tapasztalataim alapján nyugodtan mondhatom, a kerékpárosok egy része (a csupán pár éve megjelent rolleresekkel együtt) a közúti közlekedés partizánjai, amolyan törvényen kívüli harcosok, akik ön- és közveszélyesen tekernek az utakon! Érdekes módon ezt látom azok esetében is, akik amúgy autóban ülve többnyire szabálykövetők, nyeregbe pattanva azonban fittyet hánynak az előírások többségének!
Tehát akkor kiindulásként tisztázzuk: a KRESZ (teljes nevén 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet) szabályait betartva kell közlekedni a kerékpárosoknak is, ráadásul a szabályismeret alól nincs felmentésük. Nincs külön egy könnyített, leegyszerűsített kerékpáros KRESZ, a gépjárműspecifikus részeket leszámítva minden szabály éppúgy vonatkozik rájuk is, mint a közlekedés többi résztvevőjére. Tehát a címben feltett kérdést könnyű megválaszolnunk: minden KRESZ szabály vonatkozik a kerékpárosokra is, nincs felmentésük a közúti jelzések, vagy mondjuk az elsőbbségadás szabályainak ismerete alól! E poszt írásakor feltételezem az olvasókról azt, hogy ezeket az előírásokat már ismerik, inkább csak a speciálisan kerékpárosokra vonatkozó szabályokat fogom itt, alább részletezni.
Hol közlekedhet egy kerékpáros?
Nagyon fontos dolog, jobb mielőbb tisztázni! Nézzük először a tiltásokat:
- Tehát a kerékpárosok nem hajthatnak fel azokra az utakra, ahonnan rendeleti úton ki vannak tiltva (ilyenek az autópályák és autóutak)
- Nem hajthatnak be olyan utakra, ahová azt az általános behajtás tilalmát jelző táblák nem engedik meg. Tehát alapesetben tilos behajtaniuk olyan helyekre, ahová ki van téve a Behajtani tilos, illetve Mindkét irányból behajtani tilos tábla. Fontos tudni, hogy ahol bármilyen kivétel megengedett a Mindkét irányból behajtani tilos tábla hatálya alatt (pl. taxi, BKV, engedéllyel rendelkezők), oda kerékpárral is be lehet hajtani!
- Nem hajthatnak be olyan utakra, ahonnan a Kerékpárral behajtani tilos táblával ki vannak tiltva, vagy a kombinált behajtani tilos táblák tartalmazzák a kerékpárral való behajtás tilalmát is
- Nem kerékpározhatnak járdán, gyalogúton, gyalogos zónában, kivéve ha 12 éven aluliak, illetve ha ezt a kihelyezett közúti jelzések (táblák, felfestések) megengedik
- Tilos kerékpározni a buszsávban, hacsak ezt külön tábla, vagy felfestés meg nem engedi. Tehát hiába a buszsáv a legszélső forgalmi sáv, alapesetben itt nem tekerhetünk!
Látható, hogy nem olyan sok hely van a tiltások listáján, alapvetően a rendelet megalkotója arra törekedett, hogy ne engedje meg a kerékpározást olyan helyeken, amelyek veszélyesek a kerékpárosok számára, illetve ahol a kerékpárosok lehetnek veszélyesek az ott közlekedőkre!
Lássuk akkor most azokat a helyeket, melyek kerékpáros közlekedésre ki vannak jelölve! A KRESZ által felsorolt kivételektől eltekintve itt kell a kerékpárunkkal közlekednünk, ha ezek valamelyike az utunkba akad:
- Kerékpárúton Ha az út mellett van kijelölt kerékpárút, akkor ott kell kerékpározni, kivéve, ha az úttesten van felfestett kerékpáros nyom. A kerékpárúton a megengedett sebesség 30 km/óra.
- Kerékpársávban Ha az úttesten van felfestett kerékpársáv, akkor ott kell haladni a kerékpárral. A kerékpársáv egyirányú közlekedésre szolgál, tehát az úttest mindkét oldalán fel van festve. A kerékpársávban megengedett sebességre az általános KRESZ szabályok vonatkoznak, tehát lakott területen 40 km/óra sebességgel, lakott területen kívül – amennyiben sisakot viselünk – 50 km/óra a megengedett sebesség.
- Nyitott kerékpársávban Amíg a kerékpársáv záróvonallal van leválasztva az úttestből, addig a nyitott kerékpársáv csak szaggatott terelővonallal, ide kanyarodási céllal behajthatnak az egyéb járművek, ebből a célból a kerékpárosok is elhagyhatják azt. A megengedett sebesség azonos a kerékpársávban megengedettel.
- Kerékpárosok által is használható autóbuszsávban Itt az autóbuszsáv szélessége megengedi azt, hogy a buszforgalom feltartása nélkül kerékpárosok is közlekedhessenek. Ezt minden esetben jelzik táblákkal és felfestésekkel is.
- Gyalog- és kerékpárúton Ennek a használata a kerékpárosok számára általában kötelező, kivéve ha a gyalogosforgalom akkora, hogy az a kerékpárosok haladását akadályozná, illetve ha az úttesten van felfestett kerékpáros nyom. Az ilyen vegyes használatú gyalog- és kerékpárúton legfeljebb 20 km/óra sebességgel lehet kerékpározni.
Az alábbi táblák szerint kétféle gyalog- és kerékpárút létezik: az elsőn nincs különválasztva a gyalogos és kerékpáros forgalom, a másikon egy folyamatos vonallal a gyalogos és kerékpáros közlekedésre szolgáló részt elválasztották egymástól. Ebben az esetben a táblák és a felfestések jelzik, hogy az adott oldalon ki közlekedhet.
- Gyalogos-kerékpáros zónában Itt a kerékpárosok számára kijelölt részen a megengedett maximális sebesség 20 km/óra, egyéb helyeken 10 km/óra.
Fontos tudni, hogy amíg a közlekedési táblák csak egy adott útszakaszra vonatkoznak, általában hatályukat vesztik a legközelebbi kereszteződésnél (hacsak kiegészítő táblán nincs távolság megjelölve), a zónákra vonatkozó táblák egy egész területre vonatkoznak, és csak a zónák határán kerülnek kihelyezésre!
- Kerékpáros nyomon Az úttestre festett kerékpáros piktogramok jelzik a kerékpárosok számára javasolt nyomvonalat, de ettől el lehet térni. A kerékpáros nyom felfestése a járművezetőket is figyelmezteti a kerékpárosok fokozott jelenlétére.
- Kétirányú kerékpáros közlekedésre megnyitott egyirányú utcán Figyelem! Az egyirányú utcába forgalommal szemben behajtani csakis abban az esetben szabad, ha ezt a kihelyezett közlekedési táblák megengedik! Ebben az esetben haladjunk szorosan a menetirányunk szerinti jobb oldalon a járda mellett, kereszteződésekben pedig nagyon figyeljünk az elsőbbség szabályaira, és úgy általában minden szembejövőre!
Az alábbi két tábla az egyirányú utcákba kerékpárral való behajtást szabályozza. A felső képen lévő tábla az egyirányú utca normál behajtójánál kerül elhelyezésre és arra figyelmeztet, hogy szembejövő kerékpárosokra lehet számítani. Az alsó tábla az egyirányú utca másik végén kerül elhelyezésre, ahonnan normál körülmények között tilos behajtani, kivéve a kiegészítő táblán említett kerékpárosokat! Csakis ilyen tábla esetén szabad behajtani az egyirányú utcába forgalommal szemközt!
- Leállósávban, vagy útpadkán Utoljára hagytam ezt a KRESZ-ben szereplő pontot, ugyanis ez sokak szerint értelmetlen! Magyarországon autópályán tilos kerékpározni (ennek pedig része a leállósáv is), az útpadkák kialakítása pedig olyan, amely nem teszi lehetővé az ott történő kerékpározást.
A fentebb felsorolt helyeken túlmenően mindenhol megengedett a közúti forgalom számára megnyitott területeken a kerékpározás a KRESZ szabályok betartásával! A következőkben még pár fontos dologra szeretnék kitérni, melyekre a válasz eléggé el van dugva a KRESZ szabálygyűjteményében!
Milyen állapotban szabad kerékpározni?
Erről a dologról a kerékpárosok tekintetében a KRESZ meglehetősen furcsán intézkedik. A következőkben szó szerint idézem a rendelet szövegét:
4. § (1) Járművet az vezethet, aki
…
b) a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van, továbbá
c) a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll, és szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol.
…
(4) * Az (1) bekezdés b) pontjában foglalt feltétel fennállása esetén a kerékpárosra nem kell alkalmazni az (1) bekezdés c) pontjában a járművezető szervezetében szeszesital fogyasztásából származó alkohol jelenlétére vonatkozó korlátozást.
Húha! Ez eléggé meredek megfogalmazás, szó szerint azt jelenti, hogy ha a kerékpáros – a rendőr megítélése szerint – biztonságos vezetésre képes állapotban van, akkor nem büntethető, még ha fogyasztott is bizonyos mennyiségű alkoholt! Jellegzetes gumiparagrafus! Akkor most belefér ebbe egy üveg sör? Esetleg kettő is? És vajon mit jelent a „vezetésre képes állapot”?
Nos, én úgy gondolom, a legegyszerűbb, ha nem feszegetjük a határainkat és a rendőr tűrőképességét, és egyáltalán nem iszunk alkoholt (és nem állunk egyéb tudatmódosító szerek hatása alatt sem), amikor nyeregbe szállunk, hogy eljussunk kerékpárral közúton valahonnan valahová!
Na, a fentebb ismertetett rész a lényeg, ennek ismerete minden kerékpáros számára kötelező! A következőkben még néhány apróságra szeretnék kitérni.
A járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülékek (közlekedési lámpák)
Alapesetben a járműforgalom irányítására szolgáló háromszínű közlekedési lámpák az irányadóak a kerékpárosok számára is, kivéve ha külön elhelyezésre kerültek a kerékpáros forgalmat irányító lámpák! Ezek szintén három fénnyel rendelkeznek (piros, sárga, zöld), de elhelyezésük olyan, hogy a kerékpárosok jól lássák azokat és mindhárom színnél általában látható a kerékpár ikon (gyakorlatilag azok világítanak). Ha van ilyen lámpa, akkor ezt kell figyelni a kerékpárosoknak, váltásaik eltérhetnek az egyéb forgalmi sávok lámpáitól!
Tudom, hogy a kerékpárosok számára a megállás mindig macera! Ilyenkor elveszítjük a saját fizikai erőnkkel létrehozott lendületünket, később pedig álló helyzetből ismét fel kell gyorsítanunk. Az autósok számára csak pár gázfröccs és kuplungolás az elindulás és kigyorsítás, tehát nem értik meg a kerékpárosok lendületes közlekedésre vonatkozó álláspontját! Ettől függetlenül mégis azt javaslom, mindig álljunk meg a piros lámpáknál, ne reszkírozzuk a tilosban való áthaladást, hiszen a látóterünkből kieső irányokból is érkezhet keresztező forgalom! Ugyanez a helyzet az Állj! Elsőbbségadás kötelező, és szükség esetén a közönséges Elsőbbségadás kötelező táblák esetén is!
Álló kocsisor melletti előresorolás
A KRESZ megengedi, hogy álló járművek mellett jobbról elhaladva előre soroljál piros jelzés esetén. Természetesen ezt csak akkor tudod megtenni, ha elegendő helyet hagytak erre az autósok. Fontos, hogy az autóvezetők erre nem szoktak számítani, és jórészt a holtterükben mozogsz ilyenkor! Törekedj arra, hogy a közlekedési lámpa utáni kereszteződésben a kisívben jobbra kanyarodók lássanak, hogy ott vagy, te is számíts arra, hogy akár az index használata nélkül is eléd fordulhatnak majd! Ha a kocsisor akár csak lassan is, de mozgásban van, az előre sorolást – ami ilyenkor jobbról történő előzésnek minősül – nem szabad alkalmaznod!
Szabad-e gyalogátkelőhelyen kerékpározni?
Ez bizony fogós, ravasz kérdés! A KRESZ nem tiltja a kijelölt gyalogátkelőhelyen történő úttest keresztezést a kerékpárosok számára, azonban ott elsőbbség csak a gyalogosokat illeti meg! Tehát kerékpáron ülve nincs a zebrákon a kerékpárosoknak elsőbbsége, viszont ha leszállunk a bringáról, akkor már mi is gyalogosoknak minősülünk. Ilyen esetekben gondoljunk arra, hogy ha az érkező autós nem észleli a zebrához közeledő kerékpárost, akkor elsőbbséget sem tudna neki adni, ezért kell a gyalogátkelőhely előtt megállni és a nyeregből való leszállással jelezni az autósoknak az áthaladási szándékunkat!
Szabad-e kerékpározás közben a mobiltelefonunkat használni?
A KRESZ egyértelműen kimondja, hogy nem csak a gépkocsik, hanem a két- és háromkerekű járművek vezetői sem használhatnak menet közben és forgalmi okokból történő megállás esetén kézben tartott mobil rádiótelefont! Tehát megengedi a fülhallgatós, illetve kihangosítós telefonálást, ezzel kapcsolatban viszont azt javaslom, hogy ne használjunk fül- vagy fejhallgatót telefonálára, illetve zenehallgatásra, mivel ezzel mintegy kiszigeteljük magunkat a közlekedés zajaiból, amelyek fontosak lehetnek a számunkra!
Mi a helyzet a jobbra tartással?
Ez is fontos kérdés, jobb ha szó szerint idézem itt a KRESZ-t:
25. § …(2) * Járművel az úttesten - az előzés és kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. Lassú járművel, állati erővel vont járművel, kézikocsival, hajtott (vezetett) állattal, valamint lassan haladó járművel - ha az út- és forgalmi viszonyok lehetővé teszik - szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladni. Párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a jobbra tartásra a külön szabályok (36. §) az irányadók.
Mivel a kerékpár nem szerepel a kiemelt kategóriák között, csak a lehetőségekhez mérten kell jobbra húzódni vele, nem pedig kötelező jelleggel. Így elkerülhetőek az út szélén lévő kátyúk, az aszfaltozás egyenetlen, repedezett széle és nem kell centizgetni a parkoló autók mellett sem, azt kockáztatva, hogy esetleg ránk nyitják az ajtajukat.
Igaz az, hogy lakott területen kívül nem szabad a kerékpárral balra nagy ívben kanyarodni?
Igen, ez igaz! A főútvonalról balra kanyarodás esetén a kerékpárosnak le kell szállnia a nyeregből és a bringát tolva, azaz a gyalogosokra vonatkozó szabályok szerint kell kereszteznie az utat, aztán a kiágazó út kezdetén ismét nyeregbe szállhat. Ezek a szabályok vonatkoznak arra az esetre is, amikor a közút szélén futó kerékpárútról szeretnénk balra kanyarodni! Az ilyen szituációk előjelzésére szolgál az alábbi tábla, de ezt csak nagyon ritkán láttam eddig kitéve, akkor is inkább lakott területen.
Egy olvasóm küldte a következő kérdés-felelet párt (Forrás):
Haladhatnak-e egymás mellett a kerékpárosok közúton (nem kerékpárúton)? Ha igen, akkor minden esetben és helyen, vagy vannak erre vonatkozó korlátozások?
A szabály egyértelműen fogalmaz:
„Kerékpárral az útpadkán, az úttesten és a járdán csak egy sorban szabad haladni.”
Mivel a kerékpársáv az úttest része, ebből az következik, hogy ott is.
Ugyanakkor kimaradt a felsorolásból a kerékpárút és a leállósáv. Azaz ilyen helyeken szabad egymás mellett folyamatosan tekerni.
A kerékpár és a kerékpáros kötelező és ajánlott felszereléséről egy korábbi posztomban már írtam, és még a későbbiekben szeretnék egy posztot szánni azoknak a kerékpározással kapcsolatos közlekedési tanácsoknak, melyek betartása egyáltalán nem kötelező, viszont minden kerékpáros számára ajánlott!
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a facebookon is!
Források:
1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ)
Kerékpáros kisokos
Képek forrása:
[1] https://www.businessinsider.com/heres-how-companies-paying-staff-to-cycle-to-work-end-up-saving-money-2018-7 (Dan Kitwood/Getty Images) és a KRESZ táblákból készített fotómontázs
KRESZ táblák: 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ)