Barangolások gyalogosan, bakancsban és túrakerékpáron

Bakancsban, két keréken

Bakancsban, két keréken

Túrakerékpárral az Alföldön és látogatás Mini Magyarországon

Nagyrévtől Tiszaföldváron, Mezőtúron, Szarvason és Gyomaendrődön keresztül Dévaványáig, valamint kompozás a Körösön

2021. augusztus 02. - horvabe

cimlap_t024.jpg

Pihenő Szarvason a Holt-Körös partján

A túra útvonala a Google Térképen

A túra útvonala GPX formátumban

A TÚRA JELLEMZŐI

- Megtett távolság a kitérőkkel együtt: 105,28 km (kerékpárcomputer)
- Szintemelkedés/lejtés a kitérőkkel együtt: 83/86 m (GPS)
- Nehézség: 8/10 (Teljes napos kerékpártúra gyakorlatilag nulla szinttel)
- Kilátások: 5/10 (Sok helyen lehet körbetekinteni a bennünket körülvevő rónán)
- Épített látnivalók: 9/10 (Mezőtúr és Szarvas belvárosa, Mini Magyarország makettpark)
- Jelzettség a túra időpontjában: Az országúti információs táblákra kell hagyatkoznunk

A távolság- és szintadatok a túra során felvett GPS track kiértékeléséből származnak. A többi adat abszolút szubjektív.

TÚRALEÍRÁS

Jót aludtam a sátramban a Nagyrévi komp melletti erdőben, de már hajnalok hajnalán fenn kukorékoltam ezen a reggelen is! Végül négy óra felé untam meg a forgolódást, és kezdtem el készülődni. Még a fejlámpám fényénél reggeliztem meg az előző nap, Tiszakécskén vásárolt kaja maradékából, aztán az elemes borotvám elővéve ledörzsöltem a képemről a borostát és gyors macskamosdást tartottam. Akkor kezdett csak világosodni a fák között, amikorra összepakoltam mindent és kidobáltam a cókmókot a sátorból. Végül fél hat felé végeztem a sátor lebontásával és a kerékpár felmálházásával, ekkor indítottam el a mobilon a Stravát és bekapcsolva a turista GPS-em kitoltam az erdőből a kerékpárt az alig autónyi szélességű aszfaltútra.

Tovább

Kerékpárral a Kiskunságban és átkelés egy komppal a Tiszán

Abonytól Cegléden, Nagykőrösön és Kecskeméten keresztül Tiszakécskéig, majd át a Tiszán a lapátkerekes nagyrévi komppal

cimlap_t023.JPG

Kompozás Tiszakécske és Nagyrév között

A túra útvonala a Google Térképen

A túra útvonala GPX formátumban

A TÚRA JELLEMZŐI

- Megtett távolság a kitérőkkel együtt: 95,53 km (kerékpárcomputer)
- Szintemelkedés/lejtés a kitérőkkel együtt: 90/104 m (GPS)
- Nehézség: 8/10 (Teljes napos kerékpártúra gyakorlatilag nulla szinttel)
- Kilátások: 5/10 (Sok helyen lehet körbetekinteni a bennünket körülvevő rónán)
- Épített látnivalók: 9/10 (Cegléd, Nagykőrös, Kecskemét belvárosa)
- Jelzettség a túra időpontjában: Az országúti információs táblákra kell hagyatkoznunk

A távolság- és szintadatok a túra során felvett GPS track kiértékeléséből származnak. A többi adat abszolút szubjektív.

TÚRALEÍRÁS

Az idei második többnapos kerékpártúrámra készülődve napokig terveztem a távokat, végül úgy döntöttem, hogy most Abonytól Békéscsabáig tekerek el három nap alatt. Szegedig szerettem volna most eljutni – ez egy ötnapos túra lett volna – viszont a MÁV keresztülhúzta a számításom, ugyanis idén nyáron pályafelújítás van a Kecskemét és Kiskunfélegyháza közötti vonalon, emiatt aztán Szegedről csak részben vonatpótló busszal vagy távolsági buszokkal lehet feljutni Budapestre. Mivel a buszokon nem lehetséges a kerékpárszállítás, ezért lett a szegedi cél helyett békéscsabai befutó!

Tovább

Útravaló 12. Mit vigyünk magunkkal, ha többnapos kerékpártúra indulunk?

Mit pakoljunk és főleg mibe, ha úgy döntünk, hogy belevágunk a kerékpárunkkal egy többnapos országjáró túrába?

u012-cimkep_1.jpg

Sátorbontás közben egy kerékpáros túrámon

Bevezető

Alapvetően úgy gondolom, hogy túrázni jó gyalogosan is, és kerékpárral is. Bakancsban már több évtizede járom az országot, ebbe belefért az Országos Kéktúra háromszori teljesítése, és már a Kékkört is végigjártam. Hazánk távoli vidékein jó tömegközlekedéssel rendelkező helyek közé szerveztem a túrákat, alapvetően ezek a pontok határozták a túrák hosszát is. Még csak három éve járom az országot kerékpárral, de itt is hasonló elvek szerint tervezem a túráimat. Ráadásul a magammal vitt dolgok sem nagyon különbözőek, hasonló dolgokat pakolok össze magamnak az útra, akár gyalogosan, akár kerékpárral indulok el országot járni. Az előző posztomban arról írtam, hogyan készítsük fel magunkat és a bicajunkat a túrázásra, most tehát arról írnék, mit vigyünk magunkkal az ilyen utakra. A fejezet képei a kerékpáros túráimon készültek és az utazás, a kerékpározás és a sátorozás pillanatait mutatják be.

Tovább

Útravaló 11. Hogyan készítsük fel a bicajunkat és magunkat a túrázásra?

Milyen felkészítést igényel a kerékpárunk és hogyan készüljünk fel mi magunk, ha országjáró kerékpártúrázásra indulunk?

cimlap_u0011.JPG

Saját kerékpárom csak úgy üresen. 1987-ben vettem, mint Csepel Marathon "túraverseny" kerékpárt, azóta az elhasználódás miatt annyi mindent cseréltem már rajta, hogy gyakorlatilag a vázon kívül csak a csengő és a dinamós világítás eredeti. Húsz éve kapta a korábbi tűzpiros helyett a mostani bordó színét. Így néz ki egy eredeti, gyári állapotú Csepel Marathon.

Bevezető

Több százezren vannak olyanok, akik hobbiszinten kerékpároznak, vagyis alkalomszerűen nyeregbe szállva tekernek egy jót a bicajukon. Sokkal kevesebben vállalkoznak azonban arra, hogy távol az otthonuktól tegyék mindezt a kerékpárjukon, azonban az utóbbi időkben egyre többször látom azt, hogy a családok a nyaralásukra magukkal viszik az autójuk csomagtartóján a kerékpárjaikat is. Azonban ehhez képest is teljesen más kategóriát jelent, ha valaki csupán annyi felszereléssel vág bele többnapos túrákba, amennyit a kerékpárja és persze ő maga is elbír! Ezen kevesek közé tartozom én is, az utóbbi években már több mint kétezer kilométert tekertem országjáró kerékpáros túramozgalmakat teljesítve, elsősorban az Országos Kerékpáros Körtúrát járva, és azt hiszem, szereztem már annyi tapasztalatot, hogy megosszam ezeket a blog olvasóival!

Tovább

Kerékpártúra kompozással és falunappal a Tisza mentén

Egy teljes napos kerékpáros túra Fegyvernek-Örményes vasútállomástól Tiszasülyön és Szolnokon keresztül Abonyig

cimlap_t022.JPG

A túra útvonala a Google térképen

A túra útvonala GPX formátumban

A TÚRA JELLEMZŐI

- Megtett távolság a kitérőkkel együtt: 109,05 km (kerékpárcomputer)
- Szintemelkedés/lejtés a kitérőkkel együtt: 235/211 m (GPS)
- Nehézség: 8/10 (Teljes napos kerékpártúra gyakorlatilag nulla szinttel)
- Kilátások: 5/10 (Sok helyen lehet körbetekinteni a bennünket körülvevő rónán)
- Épített látnivalók: 5/10 (Tisza-gátak, tiszaroffi komp, Szolnok belvárosa)
- Jelzettség a túra időpontjában: Az országúti információs táblákra kell hagyatkoznunk

A távolság- és szintadatok a túra során felvett GPS track kiértékeléséből származnak. A többi adat abszolút szubjektív.

TÚRALEÍRÁS

Az Országos Kerékpáros Körtúrát (OKKT) járva az utolsó utam Törökszentmiklóson fejeztem be, ahol felkerestem egy régi iskolai csapat volt tagját, aki több mint negyven évvel ezelőtt teljesítette a körtúrát a társaival. Innen azonban vissza kellett jutnom az OKKT útvonalára, hogy folytathassam azt, ugyanis alaposan otthagytam a látogatás kedvéért! Kunhegyesen tértem le az ajánlott útvonalról, és mivel ott igazoltam is, onnan is folytathattam volna az utam, de oda vonattal csak füzesabonyi átszállással juthattam volna el, annál gyorsabbnak gondoltam azt, hogy maradok a debreceni vasúti fővonalon. Így jött az elhatározás, hogy Fegyvernek-Örményes vasútállomásig vonatozom majd, aztán onnan már nyeregben folytatom az utam.

Tovább

Kerékpárral a Tisza-tónál és egy régi csapat útjának emlékei

Egy háromnapos kerékpáros túra utolsó napja Poroszlótól Törökszentmiklósig és egy régi bicajos csapat útjának felidézése

cimlap_t021.jpg

A túra útvonala a Google térképen

A túra útvonala letölthető GPX formátumban

A TÚRA JELLEMZŐI

- Megtett távolság a kitérőkkel együtt: 82,77 km (Strava)
- Szintemelkedés/lejtés a kitérőkkel együtt: 72/72 m (Strava)
- Nehézség: 7/10 (Teljes napos kerékpártúra gyakorlatilag nulla szinttel)
- Kilátások: 5/10 (Sok helyen lehet körbetekinteni a bennünket körülvevő rónán)
- Épített látnivalók: 5/10 (Tisza-gátak, Tisza-tó, Kiskörei Vízerőmű, Törökszentmiklós)
- Jelzettség a túra időpontjában: Az országúti információs táblákra kell hagyatkoznunk

A távolság- és szintadatok a túra során felvett GPS track kiértékeléséből származnak. A többi adat abszolút szubjektív.

TÚRALEÍRÁS

Szokás szerint már hajnali négykor felébredtem a poroszlói Tavirózsa Kempingben felvert sátramban. Hiába no, aki a tyúkokkal fekszik, az velük együtt is kel! Csend ülte meg a Tisza-parti kempinget, és bár eléggé kevés volt még a vendég és távol vertük fel egymástól a sátrainkat, halkan kezdtem el készülődni, hogy ne ébresszek fel senkit. Elővettem a még előző nap délutánján vásárolt zsemléket és felvágottat, aztán a fejlámpám fényében próbáltam annyit magamba gyömöszölni belőlük, amennyit tudtam. Igazából csak ilyenkor reggel szokott étvágyam lenni a forró nyári túrákon, napközben már csak csipegetni szoktam a maradékokból, vagy a nasit rágcsálom egy-egy pihenőkor.

Tovább

Kerékpártúra a Tisza gátjain

Egy háromnapos kerékpáros túra második napja Tiszacsegétől Tiszaújvároson keresztül Poroszlóig, a Tisza-tó partjáig

cimlap_t020.jpg

A túra útvonala a Google térképen

A túra útvonala letölthető GPX formátumban

A TÚRA JELLEMZŐI

- Megtett távolság a kitérőkkel együtt: 89,54 km (Strava)
- Szintemelkedés/lejtés a kitérőkkel együtt: 77/77 m (Strava)
- Nehézség: 7/10 (Teljes napos kerékpártúra gyakorlatilag nulla szinttel)
- Kilátások: 5/10 (Sok helyen lehet körbetekinteni a bennünket körülvevő rónán)
- Épített látnivalók: 5/10 (Tiszaújváros, új és régi erőművek a város szélén, Tisza-gátak, Tisza-tó)
- Jelzettség a túra időpontjában: Az országúti információs táblákra kell hagyatkoznunk

A távolság- és szintadatok a túra során felvett GPS track kiértékeléséből származnak. A többi adat abszolút szubjektív.

TÚRALEÍRÁS

Jót aludtam a sátramban a Tiszacsege utáni gátszakaszon a belvíz átemelő szivattyútelep kis tisztásán, de a korai lefekvés után most is fenn kukorékoltam már négy óra után. Kis forgolódás után rájöttem, hogy ebből már nem lesz alvás, így aztán komótosan hozzákezdtem a reggeli készülődéshez. A fejlámpámat felvéve megreggeliztem a még tegnap, Tiszacsegén vásárolt dolgok maradékaiból, aztán megborotválkoztam a kis elemes kézi készülékemmel, végül macskamosdást tartottam egy fürdőszivaccsal a megmaradt vízkészletemből. Már jócskán felkelt a nap, mire végeztem az összepakolással, aztán egy kicsit még elfeküdtem a sátorban.

Tovább

Túrakerékpárral a Hortobágyon át

Egy háromnapos kerékpáros túra első napja Debrecenből Balmazújvároson és Tiszacsegén keresztül a Tisza gátjáig

cimlap_t019.JPG

A túra útvonala a Google Térképen

A túra útvonala letölthető GPX formátumban

A TÚRA JELLEMZŐI

- Megtett távolság a kitérőkkel együtt: 95,87 km (Strava)
- Szintemelkedés/lejtés a kitérőkkel együtt: 112/137 m (Strava)
- Nehézség: 7/10 (Teljes napos kerékpártúra gyakorlatilag nulla szinttel)
- Kilátások: 5/10 (Sok helyen lehet körbetekinteni a bennünket körülvevő rónán)
- Épített látnivalók: 5/10 (Debreceni látnivalók: Csonkatemplom, Nagytemplom, Református kollégium, meg amit még útba ejtünk)
- Jelzettség a túra időpontjában: Az országúti információs táblákra kell hagyatkoznunk

A távolság- és szintadatok a túra során felvett GPS track kiértékeléséből származnak. A többi adat abszolút szubjektív.

TÚRALEÍRÁS

Még 2018-ban kezdtem bele hazánk legnagyobb kerékpáros túramozgalmába, az Országos Kerékpáros Körtúrába, rövidítve az OKKT-be. Sajnos nincs annyi szabadidőm, hogy egyvégtében végigtekerjek a körülbelül 4100 kilométer hosszú útvonalán, ezért aztán 3-4 napos szakaszokra bontva teljesítem, ahogy éppen az időm engedi. Olyan pontokon fejezem be a túrákat és aztán indulok tovább, melyek vonattal jól megközelíthetők Budapestről. Tavaly szeptemberben érkeztem meg a Nyírség felől Debrecenbe, most pedig onnan indulok tovább, hogy aztán a Tisza mentén tekerjek egy jót a következő napokban. Az eddigi 18 túranapon körülbelül 1400 km-t tettem meg a túramozgalom útvonalán.

Tovább

Mit pakoljunk és milyen hátizsákba, ha túrára indulunk?

Mit vigyünk magunkkal, ha csak egy napos kirándulásra indulunk, vagy ha többnapos túrát szervezünk magunknak?

cimkep_u010.JPG

Menetkészen összepakolva a hátizsák egy sátorbontás után

Kezdő túrázóknak gondot szokott jelenteni, hogy mit is vigyenek magukkal, ha egy kirándulásra indulnak. Mi az, ami fontos, és mit hagyhatnak nyugodtan otthon? Nagyon nehéz ebben tanácsot adni, hiszen mindenkinek mások az igényei, mást érez kellően fontosnak ahhoz, hogy magával vigye és aztán cipelje órákon, esetleg napokon keresztül a hátizsákjában. Nyilván nekem is van egy listám arról, hogy én mit tartok szükségesnek magammal vinni egy kirándulásra, túrára. Úgy gondolom, érdemes ezt megosztani másokkal is, ha másnak nem, legalább ötletadónak. Egyéni ízlések szerint ez a lista még kiegészíthető, azonban azt tanácsolom, ebből azért ne nagyon húzzon le senki semmit, hiszen sok év tapasztalatai alapján állítottam össze! 

Tovább

Kerékpárral Budapestről Szentendrén keresztül Visegrádra

Egy látnivalókban gazdag kerékpáros túra a tavaly elkészült kerékpárúton Szentendrére, majd onnan tovább a Visegrádra

cimkep_2.JPG

A túra útvonala a Google Térképen

A túra útvonala letölthető GPX formátumban

A TÚRA JELLEMZŐI

- Megtett távolság a kitérőkkel együtt: 56,54 km
- Szintemelkedés/lejtés a kitérőkkel együtt: 96/96 m
- Nehézség: 6/10 (Félnapos kerékpártúra gyakorlatilag nulla szinttel)
- Kilátások: 8/10 (Szép panorámák az útvonal mentén)
- Épített látnivalók: 10/10 (Látnivalók a budai felső rakpartról, Óbuda főtere, Szentendre belvárosa, Visegrád látnivalói)
- Jelzettség a túra időpontjában: Eléggé jól ki van táblázva az EuroVelo 6 útvonala, de azért nem árt egy térképes alkalmazás a mobilunkra

A távolság- és szintadatok a túra során felvett GPS track kiértékeléséből származnak. A többi adat abszolút szubjektív.

TÚRALEÍRÁS

Joggal kérdezhetitek, kedves Olvasók, hogy miért „Bakancsban, két keréken” a blog neve, ha eddig folyton csak gyalogtúráztam, és fél éves élete alatt egyetlen szó sem esett még benne a kerékpározásról? Ennek egyedül a kényelemszeretetem az oka, vagyis nem szeretek rossz időben, csúszós utakon bringázni, és a hideg szélben elgémberedve megérkezni az úticélomhoz. Ezért általában csak tavasszal, a melegebb idő beköszöntével szállok nyeregbe, és október vége felé már el is teszem a bicajt, hadd aludja téli álmát a házunk kerékpártárolójában. Ráadásul idén egy, a tavaszi karbantartáskor a hátsó váltóoldali villasarun felfedezett törés javítása miatt a kezdés több hetet csúszott! De ami késik, nem múlik – tartja a mondás, és május közepén ebben az évben is megkezdtem a kerékpáros szezonom.

Tovább
süti beállítások módosítása